به گزارش خبرنگار ایرنا، علی اشرف منصوری روز شنبه در جلسه ستاد توسعه شرکت شهرک های کشاورزی کردستان اظهار داشت: در هر هکتار گلخانه برای 20 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.
وی افزود: این صنعت می تواند پاسخگوی رفع چالش های حوزه اشتغال و همچنین استفاده بهینه از آب در کشور باشد.
منصوری اضافه کرد: میزان بهره وری آب در گلخانه ها 10 برابر بیشتر از آبیاری های سنتی است بطوریکه بهره وری آن از آبیاری نوین که 70 تا 90 درصد است نیز بیشتر است.
وی یادآور شد: با توجه به کمبود منابع آبی در کشور می توان با توسعه کشت گلخانه ای نه تنها در افزایش تولیدات کشاورزی گام های اساسی برداشت بلکه در برابر کم آبی نیز مقابله کرد.
مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت شهرک های کشاورزی کشور گفت: توسعه شهرک‌ های گلخانه‌ای، توسعه شهرک‌های آبزی‌پروری و توسعه دام و طیور از محورهای اصلی فعالیت های این شرکت مادر تخصصی کشاورزی است که راهکاری برای خروج ایران از بحران های اقتصادی نیز محسوب می شوند.
وی تاکید کرد: با توجه به تحریم ها و بالا بودن میانگین تولید در گلخانه های کشاورزی محصولات تولید شده در این بخش از محدودیت های صادراتی برخوردار نبوده و تولید کنندگان می توانند به راحتی بدون هیچ محدودیتی به فکر صادرات در هر شرایط اقتصادی کشور باشد.
منصوری با بیان اینکه هم اکنون در کشور 13 هزار هکتار گلخانه وجود دارد و سهم استان کردستان از این میزان تنها حدود یک و نیم هکتار در هر یک هزار است، افزوزد: انتظار می رود تلاش این استان برای توسعه این صنعت بیشتر از گذشته باشد.
وی گفت: اقدامات مختلفی در این استان برای توسعه گلخانه ای انجام شده و اکنون 2 شهرک کشاورزی ایجاد شده اما با توجه به منابع آبی، اراضی کشاورزی و مرتع می توان مقدار این صنعت را به میزان گسترده ای گسترش داد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این جلسه اظهار داشت: در 12 سال گذشته تلاش های زیادی از محل منابع دولتی برای توسعه کشت گلخانه ای در این استان انجام گرفته به صورتی که اکنون هفت مجتمع زیرساختی گلخانه ای، 9 مجتمع دامپروری و 16 مجتمع گلخانه ای روستایی راه اندازی شده است.
خالد جعفری گفت: در بخش شهرک های کشاورزی نیز اکنون 2 شهرک در بیجار و دهگلان به وصعت 48 هکتار ایجاد شده و در حال عقد قرارداد با سرمایه گذاران برای حضور در این شهرک ها هستیم.
به گزارش ایرنا، هم اکنون 67 واحد گلخانه به مساحت 187 هزار متر مربع و تولید سالیانه چهار هزار و 700 تن سبزی و صیفی و یک میلیون و 700 هزار شاخه گل و گیاه در استان کردستان وجود دارد.
در کنار آن، 9 واحد پرورش قارچ خوراکی و صدفی به مساحت 32 هزار و 705 متر مربع با ظرفیت تولید سالانه سه هزار و 577 تن نیز در استان مشغول فعالیت هستند.
استان کردستان دارای 43 هزار هکتار اراضی باغی با بیش از 70 هزار بهره بردار است که سالانه بیش از 350 هزار تن انواع محصولات باغی در آنها تولید می شود.
کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی کشور است بطوریکه باغداران استان با تولید سالانه بیش از 45 هزار تن انگور دیم رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده اند، سیب، گلابی، زردآلو، هلو، شلیل، بادام، گیلاس، آلبالو، آلو و گردو از دیگر محصولات باغی کردستان است.
همچنین رتبه اول تولید توت فرنگی با تولید بیش از 47 هزار تن به کردستان تعلق دارد.
میانگین سالانه بارش باران در استان کردستان بیش از 540 میلی متر یعنی 2 برابر میانگین کشوری است.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.