به گزارش خبرنگار ایرنا، مسعود الماسی روز پنجشنبه در سومین همایش استانی کارگزاران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر کردستان، افزود: نهادینه کردن فرهنگ بیمه در جامعه مسئولیت بزرگی بر دوش بیمه گزار و مسئولان است.
وی برنامه ریزی برای آینده را یکی از معروفات مهم در زندگی تک تک افراد جامعه دانست و تاکید کرد: بیمه عمر یکی از مهم ترین برنامه ریزی های برای آینده است که باید بیش از هرچیز دیگری در زندگی مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه در ایران وجود تعداد زیاد انواع بیمه موجب سردرگمی مردم شده است، اظهار داشت: میزان صداقت کارگزار بیمه در معرفی اهداف، مزایا و خدمات بیمه خود به جامعه هدف، در رفع این مشکل بسیار موثری است.
الماسی تداوم حضور افراد در صندوق بیمه را امری به مراتب مهم تر از عضوگیری صندوق دانست و تاکید کرد: مسئولان بیمه اجتماعی روستاییان باید با برقراری ارتباط موثر و جدی با بخشداران، دهیاران و شوراهای اسلامی نسبت به توسعه و نهادینه کردن فرهنگ بیمه جدی تر عمل کنند.
فرماندار کامیاران با اشاره به حمایت بسیار خوب صندوق های حمایت از اشتغال پایدار روستایی در شرایط اقتصادی کنونی، افزود: دولت در این شرایط توانسته در پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی در این شهرستان جلوتر از متقاضیان این تسهیلات حرکت کند.
الماسی با بیان اینکه بالا رفتن درآمد مردم در روستاها نقش بسیار مهمی در افزایش نرخ بیمه این اقشار دارد، گفت: مردم باید بدانند که بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر براساس اصل 29 قانون اساسی و بهره مندی همه آحاد جامعه از تامین اجتماعی فعال شده است و باعث می شود تا از میزان مهاجرات روستاییان به شهرها کاسته شود.
** 55 هزار خانوار استان کردستان عضو صندوق بیمه روستایی و عشایر هستند
مدیر عامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزی، روستاییان و عشایر استان کردستان هم در این نشست گفت: از 138 هزار خانوار مشمول عضویت این صندوق در استان، 55 هزار آنها تحت پوشش هستند که بالاتر از 40 درصد را شامل می شود.
جبار احمد پور با اشاره به اینکه جامعه مشمول این بیمه شامل تمام ساکنین روستاها با هر شغلی، ساکنین شهرهای زیر 20 هزار نفر و کشاورزان غیر ساکن در روستاها است، افزود: طی سال جاری فعالان حوزه صنایع دستی و گردشگری، زنبورداران و مهندسین کشاورزی نیز می توانند از خدمات این بیمه بهره مند شوند.
وی با بیان اینکه شهرستان بیجار با جذب 66 درصد از جامعه هدف خود رتبه اول استان در این زمینه را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: شهرستان بانه با 20 درصد جذب جامعه هدف خود کمترین آمار جذب در استان را دارد.
احمد پور در خصوص علت این اتفاق گفت: در شهرستان های بیجار، قروه و سنندج فرهنگ بیمه به درستی در میان جامعه نهادینه شده است در حالی که در شهرستان های مریوان، سروآباد و بانه به دلیل برخی اعتقادات و بالا بودن درآمد سرآنه مردم نسبت به دیگر شهرستان های استان توجه لازم به حوزه بیمه نمی شود.
وی دولتی، ارزان بودن و یارانه داشتن را از مزایای این بیمه دانست و تاکید کرد: شرایط این نوع بیمه به گونه ای است که هر فرد در طول سال به میزان دلخواه خود حق بیمه پرداخت می کند و در مقابل دولت برای کمک به اقشار ضعیف جامعه پرداختی بیمه شده در طول سال هرچقدر که باشد 2 برابر آن یارانه پرداخت می کند.
احمد پور یادآور شد: اقدامات تبلیغی و ترویجی آنها شامل حضور کارگزاران در میان مردم، برون سپاری بیشتر فعالیت ها صندوق به مجموعه های با عنوان کارگزاری صندوق بیمه اجتماع روستایان و عشایر، آموزش ها و تبلیغات به صورت چهره به چهره، چاپ بروشور و بنر در مکان های مختلف و پر تردد شهرها، همکاری با صدا و سیما و ایجاد شبکه بین صندوق و گروه های مرجعی مانند امامان جمعه که روی مردم تاثیر گذار هستند، می شود.
مدیر عامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزی، روستایی و عشایری کردستان با اشاره به اینکه از سوی این بیمه سه دسته شامل دریافت مستمری می شوند، اظهار داشت: این موارد شامل بازنشستگی پیش از موعد، فوتی و از کارافتادگی است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 613 مورد بازنشستگی پیش از موعد، 821 مورد فوتی و 146 مورد مستمری از کارافتادگی در استان پرداخت می شود، اضافه کرد: از 12 هزار مشمول در کامیاران چهار هزار و 600 خانوار تحت پوشش هستند که تاکنون در این شهرستان به 49 مورد بازنشستگی پیش از موعد، 79 مورد فوتی و هشت مورد از کارافتادگی مستمری پرداخت می شود.
احمد پور این شهرستان را از نظر پوشش جامعه مشمول نسبت به شهرستان های دیگر استان در رتبه ششم دانست و گفت: از آنجا که نُرم جامعه تحت پوشش این بیمه در کشور 27 درصد است، استان کردستان با 40 درصد پوشش جامعه هدف شرایط مطلوبی در این خصوص نسبت به کشور دارد.
وی با اشاره به اینکه بیمه شدگان روستایی و عشایری با سابقه پرداخت 10 سال حق بیمه و 70 سال سن می توانند درخواست بازنشستگی پیش از موعد کنند، اظهار داشت: این صندوق تاکنون 136 مورد حکم بازنشستگی در شهرستان کامیاران صادر کرده است.
وی غیر دولتی تصور کردن این بیمه از سوی جامعه را بزرگترین دلیل عدم رغبت مردم برای استفاده از آن دانست و یادآور شد: این بیمه کاملا دولتی و بعنوان برادر کوچک سازمان تامین اجتماعی از زیر مجموعه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام وظیفه می کند.
صندوق بیمه اجتماعی کشاورزی، روستاییان و عشایر در سال 1383 تاسیس و به عنوان یک صندوق کاملا دولتی در زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته و در حال حاضر در این استان با 89 کارگزار مشغول فعالیت است که هفت نفر آنها از نیروهای کامیاران هستند.
کامیاران با 102 هزار نفر جمعیت که 42 هزار نفر آن در روستاهای این شهرستان زندگی می کنند در 65 کیلومتری جنوب سنندج واقع شده است.
7349/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.