جمال صالحی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این میزان شامل 50 درصد از مطالبات گندم کاران است اظهار داشت: در سال جاری یک میلیون و 26 هزار تن گندم از کشاورزان این استان به صورت تضمینی خریداری شده است.
وی ارزش ریالی گندم های خریداری شده را 13 هزار و 600 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: استان کردستان در سال جاری توانست علاوه بر اینکه در بحث خرید تضمینی از رشد 2 برابری نسبت به سال قبل برخوردار شود بلکه رتبه دوم خرید تضمینی در کشور را از آن خود کرد.
صالحی، شهرستان بیجار را با 241 هزار تُن در رتبه اول استان اعلام کرد و افزود: سقز با 200 هزار تُن، قروه با 173 هزار تُن، دهگلان با 151 هزار تُن و دیواندره با 146 هزار تُن در رتبه های بعدی قرار دارند.
نماینده شرکت بازرگانی دولتی در کردستان اضافه کرد: از محل خرید تضمینی گندم کشاورزان کردستانی حدود 350 هزار تُن از این محصول به سایر استان های کشور از جمله تهران، البرز، چهار مهال و بختیاری، آذربایجان شرقی، مازندران، سیستان و بلوچستان، کرمان، قم و گیلان حمل شده است.
وی همچنین از حمل 51 هزار تُنی این محصول در داخل استان خبر داد و گفت: این میزان گندم به برخی از شهرستان های استان به منظور تامین گندم مورد نیاز آنها یا انبار این محصول حمل شده است.
به گزارش ایرنا، در سال زراعی جاری 556 هزار هکتار شامل 522 هزار هکتار مزارع دیم و 34 هزار هکتار مزارع آبی کشت گندم اختصاص یافته است.
در سال جاری 94 مرکز خرید گندم شامل 73 مرکز خرید سازمان تعاون روستایی و 21 مرکز خرید بخش خصوصی شامل سیلو و کارخانجات آرد، کار خرید گندم را از کشاورزان به قیمت مصوبه 13 هزار و 520 ریال با لحاظ درجه پاکی گندم شروع کرده اند.
کردستان قادر به انبار حدود 600 هزار تُن گندم است که این میزان شامل 400 هزار تُن در سیلوها و مراکز دولتی به صورت بلند مدت و حدود 200 هزار تُن نیز در کارخانه های آرد بخش خصوصی است.
3034/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.