سعدی نقشبندی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر سال اقدامات حفاظتی و صیانتی از عرصه های منایع طبیعی با استفاده از نیروی های آموزش دیده در قالب طرح خدمات گشت، مراقبت و اطلاع رسانی از عرصه و اعیان منابع طبیعی صورت می گیرد.
وی اضافه کرد: هم اکنون 30 نفر نیروی فعال در قالب طرح خدمات گشت، مراقبت، صیانت از جنگل ها و مراتع استان را بر عهده دارند و در کنار آنها، 47 نفر از همکاران تخصصی و رسمی این اداره کل نیز در یگان حفاظت انجام وظیفه می کنند.
نقشبندی افزود: در شرایط مطلوب صیانت و حفاظت از هر 10 هزار هکتار جنگل و هر 50 هزار هکتار مرتع به تفکیک یک نفر نیروی آموزش دیده و متخصص نیاز دارد که این اصل هم اکنون در استان رعایت شده است.
وی یادآور شد: کردستان یک میلیون و 414 هزار هکتار مرتع و 374 هزار هکتار نیز جنگل دارد که نیروهای گشت و مراقب کار جلوگیری از هر گونه تخریب، تجاوز و تصرف و وارد کردن خسارت به عرصه و اعیانی منابع ملی را به عهده دارند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان اینکه نیروهای یگان حفاظت ملبس به لباس فرم متحدالشکل هستند، تاکید کرد: جلوگیری از بوته کنی، قطع درختان و درختچه ها و گیاهان اعم از طبیعی، دست کاشت و حفظ پوشش گیاهی در عرصه مورد حفاظت، کنترل، جلوگیری و ممانعت از حمل چوب، ذغال و محصولات فرعی و مرتعی غیر مجاز اطفای حریق در جنگل ها و مراتع از دیگر وظایف پیمانکاران در این طرح است.
وی گفت: با وجود اینکه گشت زنی مستمر و مداوم بطور شبانه روزی به منظور حفظ و حراست و اتخاد تمهیدات لازم در جهت حفظ پوشش گیاهی طبیعی موجود، جلوگیری از تخریب، تصرف و تبدیل عرصه و اعیان منابع جنگلی و مراتع از وظایف افراد بکارگیری شده در این طرح است اما مشارکت و همیاری جوامع محلی و بهره برداران در صیانت و حفاظت از عرصه های منابع ملی نقش اساسی را ایفا می کند.
به گزارش ایرنا، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در پیام های مختلفی از مردم خواسته به عنوان یک وظیفه ملی و قانونی در حفاظت از جنگل ها و مراتع و برای جلوگیری از تخریب آن کوشش کنند و در صورت مشاهده هر گونه تخریب و تصرف و به ویژه آتش سوزی با شماره تلفن رایگان 1504 تماس گرفته و ماموران یگان حفاظت را در جریان بگذارند.
جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می آیند، در طول بیش از 50 هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.
جنگل های این استان که بخشی از جنگل های غرب کشور را تشکیل می دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده است و بعد از جنگل های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.