نادر منصوری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پایگاه های تغذیه سالم همان بوفه یا تعاونی آموزشگاهی هستند که با رعایت منوی مواد خوراکی سالم و در راستای کمک به سلامت دانش آموزان ایجاد می شود.
وی افزود: هم اکنون تنها 10 درصد از مدارس استان مجوز این پایگاه ها را دریافت کرده اند که این آمار با توجه به تعداد مدارس موجود به 300 مدرسه نیز نمی رسد اما برنامه داریم که در سال جاری این درصد را افزایش دهیم.
رئیس اداره تغذیه و بهداشت آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه پایگاه های تغذیه سالم 2 نوع هستند، تاکید کرد: تمام این پایگاه ها باید دارای تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، جعبه کمک های اولیه، یخچال ویترینی، قفسه بندی دیواری و ظرف زباله درب دار قابل شستشو باشند.
وی یادآور شد: در نوع دوم این پایگاه ها علاوه بر این تجهیزات، اجاق گاز نیز می تواند وجود داشته باشد تلا علاوه بر فروش مواد خوراکی بسته بندی شده غذای گرم همانند آش، سوپ، عدس، لوبیا، حلیم و شیربرنج نیز تهیه و در میان دانش آموزان عرضه کنند.
منصوری با بیان اینکه در پایگاه های تغذیه سالم انواع خشکبار، انواع میوه های خشک، شیر و فرآوردهای آن مشروط به اینکه فاقد چربی، قند و شوری باشد می تواند عرضه شود، گفت: همچنین در این پایگاه ها انواع میوه های تازه اما شستشو شده و نوشیدنی شامل دوغ بدون گاز و آب معدنی قابل عرضه است.
وی همچنین به مواد خوراکی غیر قابل عرضه در این پایگاه ها اشاره کرد و اضافه کرد: در این مکان ها باید از عرضه و فروش انواع چیپس، پفک، نوشابه و دوغ گازدار، همبرگر کمتر از 70 درصد گوشت، سالاد اولویه، خیارشور و پاستیل خودداری شود.
رئیس اداره تغذیه و بهداشت آموزش و پرورش کردستان اظهار داشت: محل عرضه و فروش مواد خوراکی در مدارس باید دارای مصالح ساختمانی صاف، سالم و قابل شستشو بوده و مسئول بوفه نیز دارای کارت صحت سلامت و تندرستی باشد.
وی افزود: امسال برای نخستین بار مدارس غیر دولتی نیز موظف شده اند در بحث بوفه، مراقب سلامت داشته باشند و اگر اقدام به دایر کردن بوفه ای می کنند حتما مجوز بگیرند.
منصوری همچنین با اشاره به ارائه آموزش های لازم به مسئولان این پایگاه ها تاکید کرد: کسانی که مسئولیت این پایگاه ها را بر عهده می گیرند، آموزش های لازم را در زمینه های مختلف بهداشتی می بینند.
دستورالعمل پایگاه تغذیه سالم بر اساس ماده سه آیین نامه اجرایی تامین، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی دانش آموزان مصوب هیات وزیران در آبان 1384 و بر اساس ابلاغ مشترک آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و درمان با هدف ارتقای تامین بخشی از انرژی و مواد مغذی مورد نیاز دانش آموزان، ارائه مواد غذایی سالم و جلوگیری از عرضه مواد غذایی کم ارزش تغذیه ای به آنان، تهیه و در سطح مدارس کشور به مرحله اجرا در آمده است.
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.