به گزارش ایرنا، لعیا جنیدی روز چهارشنبه در آیین گشایش سی امین همایش اتحادیه کانون های وکلای ایران در فرهنگسرای شهرکرد در مجمع وکلای کشور افزود: خروج آمریکا از برجام از نقض ماهوی (ماهیتی) و شکلی یک پیمان بین المللی است.
به گفته وی، خروج آمریکا از برجام برخلاف ماده 36 و 37 این پیمان بوده است، زیرا براساس ماده 36 و 37 خروج طرف ها از برجام باید در کمیسیون مشترک و سپس در کمیسیون وزرای امور خارجه مطرح و بررسی شود.
وی تصریح کرد: ایران به تعهدات خود در برجام براساس اعلام آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان نهاد راستی آزمایی، عمل کرده است.
به گفته وی، نهادی که باید پایبندی ایران به برجام را تایید یا تایید نکند، اعلام کرده است و در این راستا ایران به تعهدات خود عمل کرده است.
معاون حقوقی رئیس جمهوری یادآور شد: آمریکا به عنوان یکی از شرکای برجام پس از ترامپ بارها نسبت به نقض این پیمان به صورت ماهوی اقدام کرده است.
وی تصریح کرد: آنچه آمریکا در خروج از برجام انجام داد، خلاف پیمان بین المللی بوده است.
جنبدی اظهار کرد: در این زمینه چند مدل برای رفتار آمریکا با برجام پیش بینی شده بود که یک مدل آن باقی ماندن در برجام بود و مدل دیگر خروج از برجام بدون تحریم ها و مدل دیگر خروج همراه با تحریم های جدید بود.
جنیدی اظهار کرد: مشکلات کشور باید در داخل حل شود و هیچ نگاه بیرونی برای رفع مشکلات وجود ندارد.
معاون حقوقی رئیس جمهوری در ادامه گفت: حتی اگر یکی از شرکای برجام نسبت به اجرا نشدن مفاد آن معترض بود، مرجع رسیدگی کننده به این ادعا آژانس بین المللی اتمی می باشد.
وی تصریح کرد: براساس مفاد برجام اگر طرفی به صورت جزئی یا کلی قصد خروج از برجام را دارد، باید پروسه ماده 36 را اجرا کند.
وی افزود: کارشناسان معقتدند؛ هنوز درباره خروج آمریکا از برجام نمی توان با قاطعیت اعلام کرد این خروج با اعمال تحریم یا بدون اعمال تحریم خواهد بود.
جنیدی با بیان اینکه روشن نیست که آمریکا می تواند تحریم های جدیدی پس از برجام اعمال کند، افزود: اتحادیه اروپا به صورت رسمی اعلام کرده که به مفاد برجام پایبند است.
معاون حقوقی رئیس جمهوری تاکید کرد: موگرینی مسئول اتحادیه اروپا و فرانسه به نقل از سه کشور دیگر اعلام کرده که به تعهدات خود در برجام پایبند هستند.
جنیدی با طرح این سوال که ایران باید در چنین وضعیتی چه راهکاری را پیش بگیرد، افزود: از 4 ماه پیش که رئیس جمهوری آمریکا درباره خروج از برجام صحبت هایی را انجام داد، این مساله مطرح شد که ایران با آمریکا یا بدون آمریکا در صورت تامین منافع ملی خود در برجام باقی خواهد ماند.
وی تصریح کرد: در مساله برجام مهمترین اصل تامین منافع ملی ایران است و برای تامین منافع ملی مشروع مردم عمل اتحادیه اروپا در این زمینه مهم است.
به گفته جنیدی، اتحادیه اروپا، چین و روسیه باید در این زمینه تصمیم بگیرند هر چند این تصمیم گیری بار مالی، اقتصادی و سیاسی به همراه خواهد داشت.
وی افزود: در این راستا ممکن است چین و روسیه مصمم تر باشند، ولی اتحادیه اروپا باید اعلام کند که همانند سال 96 عمل می کند یا عمل نخواهد کرد.
معاون حقوقی رئیس جمهوری تاکید کرد: سیاست خارجی نیازمند انسجام و وحدت ملی و تنویر افکارعمومی از جانب همه دوستداران کشور است.
جنیدی گفت: تفکیک بین اتحادیه اروپا و آمریکا در خصوص پیمان برجام به یک شکاف تبدیل شده است و اتحادیه اروپا می خواهد روابط تجاری خود را با ایران حفظ کند.
وی تصریح کرد: در این روابط بین ایران و اتحادیه اروپا در خصوص صادرات نفت و کالا، بیمه و کشترانی می تواند حفظ شود.
جنیدی با اشاره به نقش وکلا در جامعه گفت: در این مساله وکلا و کارشناسان می توانند به ابعاد مختلف نقض پیمان بین المللی از سوی آمریکا بپردازند.
معاون حقوقی رئیس جمهوری افزود: در یک دوره 8 ساله به اندازه 80 سال عمر آموزش عالی، موسسات عالی دایر شد که این موسسات نیز دانش آموختگان فراوانی داشتند.
جنیدی اظهار کرد: معاونت حقوقی رئیس جمهوری به شورای رقابت در خصوص برگزاری آزمونها و ظرفیت های کانون وکلا نیز بحث و گفت وگو شده است.
وی درباره پاسخ به نظر رئیس کانون وکلای چهارمحال و بختیاری در خصوص ماده 48 آیین دادرسی کیفری نیست، گفت: در این زمینه کانون وکلا یک لایحه یا پیش نویس لایحه را تدوین تا برای بررسی به مجلس ارائه شود.
سی امین همایش یکروزه اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران در شهرکرد برگزار شد.
2097/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.