محمد اسدی روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا، با اشاره به شناسایی یک کانون آلوده به بیماری مشمشه در مرکز پرورش اسب شهر دستنا از توابع شهرستان کیار اظهار کرد: یک راس اسب مبتلا به این بیماری پس از شناسایی معدوم شد.
وی از کاهش چشمگیر بیماری مشمشه در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: بیماری مشمشه از بیماری های باکتریایی مشترک بین انسان و دام است که بیشتر باشگاه های سوارکاری، دلالان خرید و فروش اسب و تک سم و نیز کسانی که اسب نگهداری می کنند در معرض خطر هستند.
وی تصریح کرد: در فصل بهار سال سال گذشته 120 راس اسب در قالب طرح کنترل مشمشه مورد آزمایش قرار گرفت که تعداد 5 راس اسب آلوده به بیماری مشمشه شناسایی و پاکسازی شد.
معاون سلامت دامپزشکی چهارمحال و بختیاری از کسانی که با اسب و سایر حیوانات تک سم در ارتباط هستند، خواست با مراجعه به شبکه های دامپزشکی خود را از آلودگی به بیماری دامی مشمشه مصون دارند.
مشمشه از بیماری های مشترک انسان و دام، کشنده، باکتریایی، واگیردار و بسیار خطرناک است که بیشتر در تک سمی‌ ها مشاهده می شود.
به گزارش ایرنا، اسب سواری و سوارکاری از دیرباز به دلیل وجود بافت عشایری در استان چهارمحال و بختیاری با زندگی مردم عجین بوده است.
هم اکنون بیش از هفت باشگاه سوارکاری با بیش از 700 راس اسب در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.
6199/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.