علی محمدی مقدم روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح با هدف مدیریت، حفظ و حراست از منابع طبیعی و کنترل عوامل تخریب آب و خاک، با تغییر الگوی معیشتی مردم و اشتغالزایی، کشت گیاهان دارویی، توسعه گردشگری و پرورش زنبورعسل، افزایش مشارکت جوامع محلی در حفظ عرصه های طبیعی و کاهش وابستگی خانوارهای بهره بردار به مراتع و جنگلها راه اندزای خواهد شد.
وی بیان کرد: اقدامات اجرایی این طرح همزمان با دیگر استانها با همکاری بخش ترویج و آموزش وزارت جهاد کشاورزی از اوایل سال آینده در مراتع شیرمرد فلارد شهرستان لردگان بصورت آزمایشی اجرا می شود.
محمدی مقدم وسعت مراتع شیرمرد فلارد را چهار هزار هکتار عنوان کرد و افزود: معیشت 300 خانوار بهره بردار با جمعیتی حدود یکهزار نفر به منابع طبیعی این منطقه وابسته است.
وی پیش بینی کرد: درسایت الگویی منابع طبیعی، اقدامات اجرایی با مشارکت دستگاه های ذیربط به مدت پنج سال به طول می انجامد.
محمدی مقدم با بیان تشابه این پروژه با طرح بین المللی جایکا اظهار کرد: در سایت الگویی منابع طبیعی از تجربیات طرح جایکا استفاده می شود.
به گزارش ایرنا، در طرح جایکا که با مشارکت آژانس همکاریهای بین المللی ژاپن از سال 90 در بخش بازفت شهرستان کوهرنگ اجرایی شد با آموزش کارکنان منابع طبیعی و بهره برداران و روستاییان جنگل نشین، نهالکاری در معابر عمومی، کمک به کشت گیاهان داروئی بخصوص گونه های در حال انقراض، برگزاری کارگاه های آموزشی زنبورداری و خیاطی، توانمند سازی جوامع محلی و راه اندازی صندوق های اعتبار خرد روستایی، حدود 25 درصد تغییر در پوشش گیاهی مراتع و زاد آوری جنگلهای مناطق مورد مطالعه ثبت شد.
به گزارش ایرنا، شهرستان لردگان 157 هزار هکتار از سطح جنگل های چهارمحال و بختیاری را در خود جای داده است که رقمی معادل 50 درصد وسعت جنگل های استان را شامل می شود.
همچنین با احتساب مراتع، 300 هزار هکتار از مجموع یک میلیون و 400 هزار هکتار سطح منابع طبیعی استان در این شهرستان واقع شده است.
رقم بالای برخورداری از پوشش جنگلی در لردگان در حالی است که بیشترین آمار تخریب و قطع درختان جنگلی متعلق به این شهرستان است.
لردگان در 160 کیلومتری شهرکرد قرار دارد.
8125/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.