به گزارش ایرنا، غلامرضا غفاری روز دوشنبه در جشن انقلاب ویژه دانشگاهیان در دانشگاه شهرکرد اظهار کرد: ما معتقدیم که دانشگاهیان نقش بی بدیلی در تحولات کشور بخصوص در انقلاب اسلامی ایران داشته اند و به عنوان سرمایه و مجموعه ای که همواره بر مبنای عقلانیت و هوشیاری عمل کرده اند، مطرح هستند.
وی افزود: البته نباید از این نکته غافل شد که نقد بخصوص از سوی دانشگاهیان و در دانشگاه ها از الزامات هر تحولی است.
وی ادامه داد: زمانی که صحبت از تحولات به میان می آید، بنا بر اصول جامعه شناسی باید هر دهه را بر مبنای شرایط و وضعیت همان دهه تحلیل و تبیین کرد و نواقص موجود را برای بهتر شدن وضعیت و ارائه راهکار به نقد کشاند.
غفاری بیان کرد: مبحثی که امروزه با عنوان دانشگاه های نسل چهارم در دنیا مطرح است علاوه بر انجام امور علمی، پژوهشی و آموزشی بر رسالت اجتماعی بودن فعالیت های دانشگاهی تاکید فراوان دارد.
معاون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: از دانشگاه های نسل چهارم انتظار می رود نسبت به محیط پیرامون خود احساس مسئولیت داشته و همچنان که قائل به حقوق شهروندی هستند، به وظایف و مسئولیت هایی که یک شهروند در جامعه دارد نیز متعهد باشند.
وی ادامه داد: امروزه تربیت نیروی انسانی آموزش دیده به عنوان تنها کار ویژه و رسالت دانشگاه ها مطرح نیست، بلکه تربیت نیروهای متخصص، مطالبه گر، ناقد و مسئول توسط این نهادهای علمی، فرهنگی و اجتماعی در فرآیند توسعه جوامع مورد توجه است.
غفاری با نقد برخی نگرش های نادرست اجتماعی بخصوص از سوی دانشجویان که دولت را عامل بسیاری از مشکلات می خوانند، اظهار کرد: اگر دانشجو خود را به عنوان یک شهروند و عنصری تاثیرگذار در جامعه باور دارد، باید پیش از مقصر جلوه دادن دولت و نظام، به دنبال ارائه راهکار و یافتن راهی برای حل مشکلات جامعه باشد.
وی در ادامه از انقلاب اسلامی با عنوان ماندگار و پایدارترین تحول در جامعه ایرانی نام برد و افزود: این بقا نشان از عظمت و دستاوردهای این انقلاب دارد.
غفاری با بیان اینکه هر تحولی علاوه بر دستاورد، کاستی هایی را نیز به همراه دارد، تصریح کرد: هر انقلابی بواسطه آرمان های بلند و در کلیت قابل احترام است، اما طبیعی است که در روند تحول با کاستی و مشکلاتی مواجه می شود.
وی تاکید کرد: از این رو هر تحول در این زمینه نیازمند بازنگری های هوشیارانه است.
غفاری با تاکید بر اینکه در مقایسه دستاوردهای انقلاب نسبت به 40 سال گذشته باید با دقت بیشتری عمل کرد، ادامه داد: با وجود دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی اما نباید از این نکته غافل شد که با توجه به زمان و شرایط ، دستاوردهای بیشتری از این انقلاب انتظار می رفت.
وی پرهیز از افراط و تفریط و تبیین واقع گرایانه انقلاب، شناسایی کاستی ها و ارائه راهکارهای مناسب را از عوامل موثر در تداوم هر تحول و انقلاب خواند.
به گزارش ایرنا، معاون فرهنگی، اجتماعی دانشگاه شهرکرد نیز در این آیین اظهار کرد: در قرن اخیر انقلاب های بزرگی در جهان بوقوع پیوسته است، اما آنچه انقلاب اسلامی ایران را از دیگر انقلاب ها متمایز کرده، وجهه اسلامی و دینی بودن آن است.
حمیدرضا عزیزی در ادامه رسیدن به هدف نهایی این انقلاب را پایبندی به آرمانهای بالنده آن عنوان کرد.
به گزارش ایرنا، جشن انقلاب با حضور دانشجویان دانشگاه شهرکرد در آستانه 40 سالگی پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی برگزار شد.
خبرنگار:شکوفه سلیمانی**انتشاردهنده:جهانبخش صفری
8125/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.