سیدهاشم فاطمی در همایش بام ایران در حسرت آب افزود: چهارمحال و بختیاری هیچگاه تولیدکننده 11 درصد آب شیرین کشور نبوده و این موضوع به اشتباه عنوان شده است.
وی ادامه داد: با توجه به وقوع خشکسالی های متوالی، این استان هم اکنون کمتر از 5 درصد آب شیرین کشور را تولید می کند که به سبب کوهستانی بودن منطقه بهره ای از آبهای سطحی نمی برد و با بحران مواجه شده است.
فاطمی وابستگی چهارمحال و بختیاری به منابع آب زیرزمینی را 72 درصد اعلام کرد و گفت: این وضعیت سبب کاهش شدید منابع آب دشتهای استان شده و چنانچه در مصرف این منابع بازنگری شکل نگیرد شاهد وقوع بحران جبران ناپذیری در استان خواهیم بود.
این کارشناس مسائل آب خاطرنشان کرد: طی 30 سال گذشته سطح آب زیرزمینی در دشت شهرکرد 17 متر، سفید دشت 25 متر، دشت خانمیرزا 24 و دشت بروجن 9 متر افت کرده است.
فاطمی خاطرنشان کرد: زردکوه بختیاری عاری از هرگونه برف و یخچال است و این وضعیت ما را با شرایط دشواری در آینده مواجه می کند.
رئیس کمیته صیانت از منابع آب چهارمحال و بختیاری نیز در این همایش با تاکید بر رعایت حقوق مردم استان اظهار کرد: مردم این استان مردمی نجیب و ولایتمدار هستند که با انتقال آب با هدف شرب هیچ مشکلی ندارند اما بر حفظ حقوق منطقه خود و پرهیز از زیاده خواهی استانهای همجوار نیز تاکید دارند.
حجت الاسلام امامقلی جعفری تصریح کرد: انتظار می رود تا قانون ملاک عمل اجرای طرح های انتقال آب باشد و چنانچه در این خصوص بی قانونی صورت گیرد، افراد مجرم محاکمه شوند.
رئیس کانون وکلای چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با اشاره به راهکارهای قانونی و حقوقی دفاع از منافع آب استان افزود: اشراف بر قانون و بهره گیری از وکلا در احقاق حقوق مردم می تواند در این حوزه کمک بسزایی کند.
ابراهیم کیانی از تشکیل کمیته حقوقی صیانت از آب استان خبر داد و گفت: این کمیته پیگیر حقوقی و قانونی مطالبات مردم در حوزه آب است.
وی تصریح کرد: 15 تن از وکلای استان آماده ارائه خدمات رایگان به مردم در حوزه پیگیری مطالبات حقوقی خود در حوزه آب هستند.
گفتنی است ،  در این همایش شعرای بختیاری اشعاری در خصوص مساله آب استان قرائت کردند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 775040
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.