این زباله ریختن ها به قدری در برخی از نقاط برجسته است که گاهی صدای کشاورزان و باغداران را هم در می آورد و آنها را مجبور کرده است دور و بر باغ خود را فنس یا پرچین بگذارند.
طبیعت جاندار مانند انسانها دارای حس است و اگر در اکوسیستم آنها به واسطه ریختن زباله، خللی ایجاد شود طبیعت بیماری می شود و توان زادآوری و زایش را از دست می رود.
تصاویر منتشر شده از طبیعت در این روزها نشان از بی مهری عده ای می دهد که طبیعت را زباله دان پنداشته اند و هر کجای طبیعت که رفته اند از خود ردپای از زباله باقی گذاشته اند.
طبیعت آنقدر ارزش معنوی و مادی دارد که سازمان ملل تاکید می کند برای حفظ طبیعت باید همه کشورها زیر یک پروتکل یا دپارتمان بین المللی اقدام به صیانت از آن بکنند.
متاسفانه با وجود هشدارهای محیط زیستی فراوان در سال های اخیر، اما هنوز عده ای اندک، به طبیعت چندان توجهی نمی کنند و حتی با رها کردن ماهی قرمز در رودخانه ها یا تالاب ها باعث تغییر سیستم اکولوژیستی منابع طبیعی می شوند.
** مصائب ماندگاری زباله در دل طبیعت
وجود برخی از مواد بازیافتی یا مواد صنعتی و شیمیایی در دل طبیعت باعث از بین رفتن محیط زیست طبیعی در دوره ها مختلف حیات طبیعت می شود.
یک کارشناس زیست محیطی می گوید: تجزیه یک بطری نوشابه خانواده، 57 ماده شیمیایی را در هوا آزاد می کند و این یعنی رها کردن بطری های نوشابه در دل طبیعت، 35 تا 40 سال نوشدگی طبیعت را به تاخیر می اندازد.
مریم رسولی در گفت وگو با ایرنا افزود: زمانی که مواد پلاستیکی در هوای باز و آزاد دور ریخته و یا حتی در محل دفن زباله ها ریخته می شود صدها سال طول می کشد تا تجزیه شود.
به گفته وی، پلاستیک، پسماندی است که از لحاظ انرژی بسیار با صرفه عمل می کند و رها کردن آن در دل طبیعت تهدیدی جدی برای حیات محیط زیست است.
از این رو ، طبیعت با رها کردن زباله ها می تواند به یک ' خود مرگی'
نزدیک شود و این می تواند حیات واقعی طبیعت و جانوران را به خطر بیندازد.
** سرنوشت زباله های شهری
زباله های شهری درصد بالایی از تولید زباله ها را به خود اختصاص می دهد و اگر چنانچه بخشی از این زباله ها در یک روز تحت عنوان سیزده بدر، به طبیعت انتقال داده شود، باعث نابودی گونه های طبیعی می شود.
اما خوشبختانه این زباله ها در شهرها جمع آوری و برای بازفت و پسماند آنها برنامه های مختلفی اجرا می شود و از ورود آنها به طبیعت جلوگیری می شود.
شهردار شهرکرد می گوید: سرانه تولید زباله هر شهروند در شهرکرد 725گرم است.
نورالله غلامیان افزود: روزانه 128 تن زباله خانگی و پنج تن زباله بیمارستانی خنثی شده و بی خطر در شهرکرد جمع آوری، دفن و امحاء می شود.
وی اظهار داشت: 265 نیروی خدماتی ونظافتی شهرداری با 24 دستگاه خودرو، زباله های شهری را جمع آوری می کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری نیز می گوید: روزانه 725 تن زباله عادی(خانگی) در این استان تولید می شود.
شهرام احمدی فارسانی، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در چهارمحال و بختیاری، سالانه 264 هزار و 368 تن پسماند عادی تولید می شود.
** راهکار نریختن زباله در دل طبیعت
یکی از مهمترین راهکارها اساسی و کارآمد برای حفظ طبیعت و منابع طبیعی در برابر ریختن زباله در آن به ویژه در فصل های بهار و تابستان که مردم بیشتر به سمت و سوی طبیعت می روند، آموزش همگانی است.
آموزش می تواند نقش مهمی در بازدارندگی ریختن زباله در طبیعت داشته باشد و به حیات طبیعت کمک می کند.
هم اکنون 18 تشکل زیست محیطی مردم نهاد در چهارمحال و بختیاری در راستای صیانت از طبیعت ، محیط زیست و منابع طبیعی فعالیت می کنند که نقش مهمی در آگاهی بخش در جامعه دارند.
همچنین پویش نه به ریختن زباله در طبیعت از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در هفته پایانی اسفند 95 و آغاز سال 96 در راستای این آموزش همگانی و حساس کردن مردم به حفظ و صیانت از طبیعت ایجاده شده است.
به گزارش ایرنا، جنگل های چهارمحال و بختیاری با وسعتی معادل 307 هزار هکتار 18٫5 درصد مساحت این استان و 2٫5 درصد مساحت جنگل های کشور را به خود اختصاص داده است و از استان های جنگل خیز کشور در مناطق زاگرس نشین است.
مراتع چهارمحال و بختیاری نیز یک میلیون و 93 هزار هکتار از وسعت این استان را شامل می شود که طبق این آمار، 86.6 درصد از مساحت این استان از عرصه های طبیعی است.
هم اکنون 3 تالاب بین المللی چغاخور ، گندمان و سولگان، 950کیلومتر رودخانه که دو رودخانه کارون و زاینده رود از این استان عبور می کند و یک پارک ملی، یک اثر طبیعی ملی و پنج منطقه حفاظت شده به مساحت 155هزار و 844 هکتار و 2 منطقه شکار ممنوع به مساحت 51 هزار و 724 هکتار از مناطق بکر برای حیات وحش ذخایر مهم محیط زیستی استان است.
از مجموع یک میلیون و 653 هزار و 300 هکتار وسعت چهارمحال و بختیاری، یک میلیون و 371 هزار و 400 هکتار در حوضه آبخیز رودخانه کارون، 143هزار و 900 هکتار در حوضه آبخیز رودخانه زاینده رود، 67 هزار و 700 هکتار در حوضه آبخیز رودخانه دز و 70 هزار و 300 هکتار در حوضه آبخیز داخلی است.
تاکنون بیش از یکهزار و 200 گونه گیاهی و 294گونه جانوری اعم از انواع پرندگان، پستانداران، ماهی ها و خزندگان در آن شناسایی شده است.
گزارش : محمود رئیسی
2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.