رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان بروجن گفت: با دستور دادستان عملیات ساخت و ساز در حریم قلعه ضرغام‌السلطنه در فرادنبه متوقف شد و اجازه احداث سازه بتنی در حریم این قلعه را نخواهیم داد.

به گزارش جماران، ایسنا نوشت: قلعه تاریخی ضرغام السلطنه در شهر فرادنبه از توابع شهرستان بروجن واقع شده است، این قلعه قدمتی بیش از ۱۵۰ سال دارد و در سال‌ ۱۳۸۷ ثبت ملی شد و روند مرمت آن نیز از سال ۱۳۹۰ آغاز شده است.

به گفته مردم محلی فردانبه بخشی از این قلعه توسط مالک برای توسعه مسجد همجوار این قلعه وقف شده است، اکنون نیز پس از کش و قوس‌های فراوان عملیات اجرایی توسعه این مسجد در حریم این قلعه تاریخی آغاز شده و این مسئله گلایه‌‎مندی فعالان حوزه میراث فرهنگی را در پی داشته است.

 تعدادی از دغدغه‌مندان حفاظت از میراث فرهنگی در شهر فرادنبه معتقدند این وقف و واگذاری قانونی نیست و نباید ساخت و سازی در حریم این قلعه تاریخی انجام شود، بنابراین این موضوع را از مسئولان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جویا شدیم.

بهادر نوروزی- رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان بروجن در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه قلعه ضرغام‌السلطنه فرادنبه در سال ۱۳۸۷ ثبت ملی شده است، اظهار کرد: یک مسجد و تعدادی زمین و ملک شخصی قدیمی در حریم این قلعه تاریخی وجود دارد.

وی افزود: یک قطعه زمین به مساحت ۶۰ مترمربع مابین قلعه ضرغام‌السلطنه و مسجد توسط مالک شخصی برای توسعه این مسجد وقف و واگذار شده است، مکاتبه‌ای برای احیای و مقاوم‌سازی مسجد در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله صورت گرفت و میراث فرهنگی و کمیته فنی نیز برابر ضوابط با این موضوع موافقت کرد، مسجد جزو حریم و عرصه قلعه نیست و اختلاف میراث فرهنگی با هیات امنای بر سر همین قطعه زمین مابین مسجد و قلعه است و نباید در این زمین سازه‌ بتنی احداث شود.

نوروزی بیان کرد: مقرر بود در حریم قلعه و در این قطعه زمین یک سازه سبک احداث و به‌عنوان فضای آزاد از آن استفاده شود و هیچ‌گونه ساخت و سازی به‌صورت بتنی صورت نگیرد که هیات امنا دچار تخلف شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان بروجن در پایان گفت: با دستور دادستان عملیات ساخت و ساز در حریم قلعه ضرغام‌السلطنه در فرادنبه متوقف شد و اجازه احداث سازه بتنی در حریم این قلعه را نخواهیم داد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.