قلعه تاریخی صمصام‌السلطنه شلمزار با ۲ هزار مترمربع وسعت و ۵۰۰ مترمربع زیربنا در شمال غرب شلمزار و در ۴۵ کیلومتری شهرکرد واقع شده است.

این قلعه در سال ۱۳۰۷ به دستور "حاج نجف‌قلی‌خان بختیاری" ملقب به "صمصام‌السلطنه "ساخته شد و دارای ایوان و پیشخوان ستون‌دار سنگی است.

قلعه تاریخی پایتختی صمصام‌السلطنه شلمزار دارای ۲ طبقه مستطیل ساخته شده که طبقه نخست آن ۴ دهه قبل تخریب شد اما طبقه همکف با چند اتاق به صورت طاق و چشمه همچنان استوار است.

در جلو این اتاق‌ها ایوانی با ستون‌های سنگی با تزئینات زیبا خودنمایی و چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری در این باره گفت: از سال ۱۳۸۶ تاکنون ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار ملی و استانی برای مرمت قلعه شلمزار هزینه شده است.

کوروش بابائیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: این مبلغ برای مرمت ستون‌های سنگی، استحکام‌بخشی و کلاف‌کشی، اجرای کف‌فرش آجری، گچ‌کشی و سفیدکاری، احداث سرویس‌های بهداشتی، اجرای تاسیسات الکتریکال و مکانیکال و مرمت بام و عایق‌کاری آن هزینه شده است.

وی افزود: همچنین با توجه به اولویت‌های پیشنهادی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری این بنا در فهرست پیشنهادی موافقتنامه سال‌جاری دفتر حفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار دارد.

بابائیان تصریح کرد: براساس برآوردهای صورت گرفته اعتبار مورد برای مرمت قلعه شلمزار حداقل ۲۰ میلیارد ریال است.

وی یادآور شد: تکمیل محوطه‌سازی، کف‌فرش، نازک‌کاری، اجرای تاسیسات لوله‌کشی، نورپردازی و حفاظتی، ساخت و نصب متعلقات چوبی در و پنجره، تکمیل و مرمت نمای آجری سنتی و همچنین تکمیل حوض مهمترین عملیات مورد نیاز برای تکمیل بنای قلعه شلمزار به شمار می‌رود.

یک محقق و پژوهشگر تاریخ در چهارمحال و بختیاری نیز در این خصوص گفت: قلعه "حاج نجف‌قلی‌خان بختیاری" ملقب به "صمصام‌السلطنه " صدر اعظم ایران در دوره مشروطه دارای ویژگی‌های قلاع تاریخی این استان است.

بابک زمانی‌پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: از جمله ویژگی‌هیا قلعه شلمزار می‌توان به باز شدن در اصلی و ایوان ورودی آن به سمت کوهستان، دارا بودن کوچه باغ منتهی به در اصلی و قرارگیری بر سر راه تاریخی دزپات اشاره کرد.

وی افزود: قلعه "حاج نجف‌قلی‌خان بختیاری" در گذشته بجز بخش‌های جنبی در ۲ طبقه ساخته شده که ۴ دهه گذشته طبقه نخست آن تخریب شد.

زمانی‌پور تصریح کرد: امروز تنها بخش طبقه همکف این قلعه بر جای مانده که جزو ساختمان‌های تک ایوانه بوده که رو به شرق دید داشته و در ۲ سوی آن باغ ایرانی گسترانیده شده است.

وی یادآور شد: معماری قلعه "حاج نجف‌قلی‌خان بختیاری" در واقع الهام گرفته از تلفیق معماری ایران – اروپایی و متأثر از ساخت این نوع ابنیه از اواسط دوره قاجاریه به بعد است.

زمانی‌پور اظهار داشت: این بنا به‌واسطه ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی و معماری خود یکی از ۴۰ کارخ قلعه باقیمانده از این نوع در چهارمحال و بختیاری است.

به گزارش ایرنا، روستاهای سورک، دستگرد امامزاده، دزک، قلعه‌سلیم، قلعه‌تک و شهرهای شلمزار و دستناء به‌دلیل قرار داشتن در مسیر جاده تاریخی دزپارت و موقعیت راهبردی آن‌ها از توجه ویژه دولت‌های وقت برخوردار بوده و قلعه‌های متعددی در این شهرها و روستاها ساخته شده است.

از میان قلعه‌های ساخته شده در این شهرستان‌ها (شهرکرد و کیار)، هم‌اینک تنها قلعه سورک در شهرستان شهرکرد و کاخ قلعه دزک در شهرستان کیار باقیمانده و دیگر قلعه‌ها مانند قلعه تک و قلعه چنار سبز از بین رفته‌اند.

قلعه پایتختی شلمزار ۲۶ آذر ۱۳۵۶ به شماره ۱۵۰۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.