فلر گازی (gas flare) که به آن فلر استک یا برج فلر (flare stack) نیز می‌گویند یک وسیله سوزاندن گاز است که در کارخانجات صنعتی مانند پالایشگاه نفت (petroleum refineries)، کارخانجات شیمیایی (chemical plants)، کارخانجات فرآوری گاز طبیعی و سایت‌های تولید نفت و گاز دارای چاه نفت (oil well)، چاه گاز (gas well)، اسکله‌های نفت و گاز فراساحلی (offshore oil and gas rigs) و پتروشیمی کاربرد دارد.

به گزارش روز دوشنبه  ایرنا از سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری، محسن محمودی افزود :مراحل تست و راه اندازی موقت این بخش از پتروشیمی لردگان با مشتعل شدن شعله‌های گاز بر فراز دودکش ۸۵ متری و رعایت کامل اصول ایمنی با موفقیت انجام شد.

وی افزود: تمامی مراحل برنامه‌ریزی و اجرای دقیق این فرایند با نظارت کامل واحد ایمنی و آتش نشانی(HSEE) صورت گرفت و با تست موفقیت‌آمیز این فاز،  زمان راه اندازی مجتمع بزرگ  پتروشیمی لردگان در سالجاری قطعی شد.مدیرعامل پتروشیمی لردگان  همچنین از تکمیل فاز نخست یوتیلیتی (سرویس جانبی) این مجتمع صنعتی خبر و گفت: فاز نخست یوتیلیتی که شامل واحدهای آب خام، آب بدون املاح، هوا و نیتروژن ، برج های خنک کننده، اتاق کنترل و ایستگاه برق  است.

به گزارش ایرنا،شرکت پتروشیمی لردگان یکی از شرکت های تابعه گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان است که در زمینی به مساحت۱۰۰ هکتار در منطقه فلارد و در ۵۵ کیلومتری شهر لردگان  و ۲۱۰ کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری با بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است.

تولید این مجتمع اُوره و آمونیاک خواهد بود و ظرفیت تولید سالانه آن یکهزار و ۷۳ تن اُوره و ۶۷۷ هزار تن آمونیاک است، که بخش عمده‌ای از آمونیاک تولیدی برای تولید اُوره در داخل مجتمع مصرف می شود و ۷۴ هزار تن به صورت مازاد برای عرضه مستقیم به بازار در نظر گرفته شده است.  

عمده‌ترین کاربرد آمونیاک در تولید انواع کودهای شیمیایی است، آمونیاک را می‌توان هم به صورت مستقیم به عنوان کود شیمیایی به کار گرفت و هم در تولید مواد مانند نیترات آمونیوم، سولفات آمونیوم، مونوآمونیوم فسفات، دی آمونیوم فسفات و اُوره و دیگر کودهای شیمیایی از آن استفاده کرد.

لردگان در ۱۶۰کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد و پتروشیمی لردگان یکی از ۱۰ شرکت پتروشیمی کشور است که در سال ۱۳۸۷ عملیات ساخت آن آغاز شد.

۲۰۹۷/۶۱۹۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.