به گزارش ایرنا، برخی از کارشناسان معتقدند که امور مفید برای ساخت و بهره برداری از یک طرح عمرانی در ایران با توجه به شرایط اقلیمی، بین 5 تا 7 سال است که پس از آن، دوره استهلاک طرح برای زمان ساخت و ساز فرا می رسد.
این کارشناسان بر این اعتقادند متوسط عمر ساختمانها در کشور ایران حدود 30 سال است ، در حالی که باید دستکم 100 سال باشد و زمان ساخت بنا باید کمتر از 7 سال باشد.
این در حالی است که برخی از طرحهای عمرانی در چهارمحال و بختیاری بیش از 5 سال است هنوز به بهره برداری نرسیده است.
در این بین پژوهشگران در تبیین بهبود عملکرد، بهره گیری از ' مهندسی ارزش ' را بهترین راهکار برای کاهش زمان می دانند و موفقیت طرحهای عمرانی را با عواملی مانند کیفیت، هزینه و زمان تکمیل طرح بررسی می کنند.
مهندسی ارزش، در حقیقت نوعی تکنیک موفق در زمینه تخصیص بهینه بودجه و صرفه جویی در مصرف هزینه ها در طول عمر یک طرح عمرانی است.
این روش می تواند آغازی برای واگذاری طرح های نیمه تمام دولتی به بخش خصوصی باشد که در تکمیل و بهره برداری از طرحها امکانات و انگیزه فراتری بخش دولتی دارند.
بخش دولتی به دلیل گرفتار شدن در پروسه بورکراسی اداری برای تکمیل و تخصیص اعتبار ، در امر تسریع بخشی به طرحهای نیمه تمام عمرانی چابکی و چالاکی بخش خصوصی را نخواهد داشت.
بنا بر اعلام برخی از کارشناسان از 76 هزار طرح نیمه تمام موجود دولتی در کشور حدود 6 هزار طرح قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارد.
این طرح ها در زمینه های مختلف می تواند برای بخش خصوصی هزینه فایده داشته باشد، در حالی که دولتی ها برای بهره برداری این طرحها به زمان بیشتری نیاز دارند.
یکی از راهکارهای واگذاری این طرحها به بخش خصوصی استفاده از مدل و فرمول قرارداد متعارف B.O.T است که بر اساس آن طرحهای با مجوز دولت توسط یک شرکت خصوصی ساخته می‌شود.
از دیگر روش ها برای مشارکت بخشی خصوصی در طرحهای نیمه تمام عمرانی استفاده از قراردادهای ساخت، تملک، بهره برداری و انتقال(B.O.O.T) است که واگذاری به طرحها به سرمایه گذاران بخش خصوصی به صورت بهره برداری انجام می شود.
مدل های دیگری از جمله تشکیل کنسرسیوم های قراردادهای ساخت، تملک بهره‌برداری (B.O.O.S) یا تشکیل گروه های سرمایه گذاری به روش قراردادهای ساخت، انتقال و بهره برداری(B. T. O) نیز می تواند یکی از راهکارهای انتقال طرحهای نیمه تمام عمرانی باشد.
طولانی شدن برخی از طرحهای عمرانی باعث می شود هزینه های آنها برای دولت افزایش یابد در حالی که می توان با مشارکت بخش خصوصی این طرحها را به سرانجام رساند.
اما قانون دست دستگاه های اجرایی را برای این واگذاری ها باز گذاشته است چه اینکه در راستای تحقق اصل 44 قانون اساسی نیز می توان برخی از این طرحهای عمرانی را برای تسریع در امر بهره برداری به بخش خصوصی واگذار کرد یا بخش خصوصی را در آن مشارکت داد.
در یک دوره زمانی، هیات دولت در جلسه خود در 1391/11/28 بنا به پیشنهاد سازمان خصوصی‌ سازی و به استناد جزء (2) بند (ب) ماده (40) و بند (ح) ماده (19) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (44) قانون اساسی، ضوابط «واگذاری طرح‌های نیمه تمام» را ابلاغ کرد.
اما پس از آن، تعداد دیگری طرحهای نیمه تمام به طرحهای عمرانی نیمه تمام گذشته، اضافه شد.
در نهایت در دولت دوازدهم ، تصویب نامه مصوب جلسه مورخ 1397/03/13 هیأت وزیران درخصوص 'آیین‌نامه اجرایی تبصره (19) ماده واحده قانون بودجه سال 1397 کل کشور'، طی نامه شماره 33989 در تاریخ 1397/03/22 توسط معاون اول رییس جمهوری ابلاغ شد.
براساس تبصره ۱۹ مصوب مجلس شورای اسلامی ایران در اجرای ماده (۲۷) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) به دولت اجازه داده می‌شود با رعایت قوانین و مقررات از جمله قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی و قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی مصوب ۴ /۳ /۱۳۸۱ با اصلاحات و الحاقات بعدی به منظور جلب مشارکت هر چه بیشتر بخش خصوصی و تعاونی در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های منتخب جدید و نیمه‌تمام (با اولویت طرح‌های نیمه‌تمام) و بهره‌برداری طرح‌ها و پروژه‌های تکمیل‌ شده یا در حال بهره‌برداری، در قالب سازوکار مشارکت عمومی - خصوصی، نسبت به انعقاد انواع قرارداد (از جمله واگذاری، مشارکت، ساخت و بهره‌برداری یا برون‌سپاری) با بخش خصوصی و تعاونی اقدام و تمام یا بخشی از وظایف و مسؤولیت‌های خود در تأمین کالاها و خدمات در حوزه‌هایی از قبیل پدیدآوری، طراحی، ساخت، تجهیز، نوسازی، بهره‌برداری و تعمیر و نگهداری را در چهارچوب مقررات ذیل به بخش خصوصی و تعاونی واگذار کند.

*** لزوم فراهم کردن زمینه مشارکت بخش خصوصی در طرحها
در چهارمحال و بختیاری طرحهای زیربنایی و عمرانی مطلوبی وجود دارد که با سپردن آنها به بخش خصوصی دولت می توان در روند بهره برداری از آنها سرعت بخشی کند.
طرحهای زیربنایی کلان مانند راه آهن چهارمحال و بختیاری یا طرحهای عمرانی نیمه تمام دیگر مانند بزرگراه ها و جاده های ترانزیتی را می توان برای ساخت و بهره برداری در اختیار بخش خصوصی گذاشت.

*** نگاهی به طرحهای چهارمحال و بختیاری
در کتابچه پروژه های توسعه مشارکت بخش عمومی با بخش
خصوصی و تعاونی در سال 89 که از سوی سازمان برنامه و بودجه تدوین شده است، طرحهای چهارمحال و بختیاری نیز مشخص است.
در این کتاب طرحهایی مانند مطالعه ، احداث و تکمیل مراکز فرهنگی هنری و فرهنگسراها ، مطالعه و اجرای دفع بهداشتی فاضلاب روستایی ، احداث مجتمع های آبرسانی روستایی،احداث و تکمیل اردوگاهها، کانونها، نمازخانه ها و سالن های چند منظوره، احداث، تکمیل و بهسازی سالن ها و میادین ورزشی، مجتمع های دامپروری و بهبود تولیدات دامی ، انبار سرد، ایجاد، توسعه و تکمیل
زیرساختهای مورد نیاز گردشگری ، احداث، توسعه و تکمیل
مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان و طرحهای دیگر نیز دیده
می شود.

*** زمینه سازی مشارکت بخش خصوصی در طرحهای عمرانی
استاندار چهارمحال و بختیاری می گوید:زمینه حضور بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در طرحهای مختلف از جمله طرحهای نیمه تمام فراهم است.
اقبال عباسی در این باره افزود: هم اکنون یک هزار و 700 طرح نیمه تمام عمرانی در استان وجود دارد که بخش عمده ای از این طرحها پیشرفت فیزیکی بالایی دارند.
وی تاکید کرد: در واگذاری طرحهای عمرانی به بخش خصوصی هیچ محدودیتی در استان وجود ندارد و دستگاههای اجرایی می توانند بدون محدودیت این طرحها را واگذار کنند.
عباسی، با بیان اینکه نقش خیرین و بخش خصوصی در واگذاری طرحهای عمرانی باید به صورت ویژه دیده شود، افزود: طرحهای عمرانی با پیشرفت فیزیکی 80 درصد قابل ارائه به بخش خصوصی باید از سوی دستگاه های اجرایی تعیین تکلیف شود.

*** بخش خصوصی در طرحهای نیمه تمام مشارکت کند
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی چهارمحال و بختیاری نیز می گوید: هم اکنون یکهزار و 745 طرح نیمه تمام موجود در استان قابل واگذاری به بخش خصوصی است.
طهمورث الیاسی بختیاری در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد: به غیر از طرح هایی که دارای ماهمیت حاکمیتی است، مابقی طرح های نیمه تمام استان قابل واگذاری به بخش خصوصی است.
به گفته وی، برای تکمیل و بهره برداری از این طرح ها 9 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که اعتبارات دولتی برای تکمیل و بهره برداری از طرح های نیمه تمام پاسخگو و کافی نیست.
وی با اشاره به محدودیت منابع مالی و اعتباری دولتی یادآور شد: هم اینک 80 تا 90 درصد بودجه دستگاه های اجرایی برای مسائل جاری و هزینه ای مصرف می شود.
به گزارش ایرنا، اکنون طرحهای مهم چهارمحال و بختیاری را بخش خصوصی می تواند در زمان مشخصی به سرانجام برساند.
چهارمحال و بختیاری 947 هزار نفر جمعیت دارد.
2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.