به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام روز سه شنبه در پنجمین شورای هماهنگی مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری در سال جاری با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: رفع مشکلات دهستان موگویی شهرستان کوهرنگ با 15 روستا و 4 هزار و 500 نفر جمعیت نیاز به عزم جدی و بکارگیری امکانات، تجهیزات و ماشین آلات دارد.
وی با اشاره به دو مرتبه سفر مقام معظم رهبری در دوران ریاست جمهوری ایشان و رهبری معظم له به روستای سرآقاسید دهستان موگویی و روستای لبد بخش بازفت شهرستان کوهرنگ افزود: متاسفانه بدنبال این سفرها اقدام جدی برای ساکنان این منطقه صورت نگرفته است.
نکونام تصریح کرد: در این سال ها تنها یک راه پر فراز و نشیب احداث شده که این مسیر هم در نیمی از سال به علت بارش های شدید و انباشت برف مسدود می شود.
وی یادآور شد: تنها راه ارتباطی و عبور و مرور ساکنان دهستان موگویی شهرستان کوهرنگ در فصل زمستان از مسیر بزنوید استان لرستان است که این مسیر نیز در مواقعی مانند بحران کنونی مسدود خواهد شد.
نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد اظهار داشت: هنگام بروز یک بحران در کشور اطلاع رسانی لازم از سوی فضای مجازی، رسانه های گروهی و سایر اقدامات تبلیغاتی صورت می گیرد اما با بسته شدن مسیر دهستان موگویی شهرستان کوهرنگ همه چیز قطع می شود.
وی گفت: البته به علت شرایط نامساعد جوی و جاده ای امکان امدادرسانی به ساکنان دهستان موگویی شهرستان کوهرنگ وجود ندارد و از وزارت راه و شهرسازی می خواهیم یک بار برای همیشه به منظور ساخت جاده اساسی در دهستان موگویی شهرستان کوهرنگ اعتبار لازم را اختصاص دهد.
امام جمعه شهرکرد تصریح کرد: البته اکنون باید با بسیج ماشن آلات نسبت به بازگشایی محور ارتباطی کنونی دهستان موگویی شهرستان کوهرنگ از سمت چلگرد و بزنوید لرستان اقدام کرد.
نکونام اظهار داشت: شورای هماهنگی مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری در زمان بارش های سیل آسای اخیر استان با اندیشیدن تدابیر به موقع عملکرد قابل قبولی را داشت.
وی گفت: برگزاری جلسات با حضور مسئولان ملی برای ارائه عملکرد مدیران دستگاه های اجرایی استان نیست و باید برگزاری این جلسات به سمت و سوی کاربردی هدایت شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: قبل از جاری شدن سیلاب در استان 710 نقطه بحرانی بخش کشاورزی شناسایی و برای مدیریت آن و جلوگیری از بروز خسارت های سنگین برنامه ریزی شد.
ذبیح الله غریب تاکید کرد: در این مدت 65 گروه کارشناسی برای مدیریت و تنظیم آب ورودی و خروجی 120 سد خاکی چهارمحال و بختیاری وارد میدان شدند.
وی افزود: در 3 موج بارندگی سیل آسا در چهارمحال و بختیاری 109 مزرعه پرورش ماهی با 4 هزار تن ماهی سردآبی به ارزش حداقل 200 میلیارد ریال نابود شد.
غریب تصریح کرد: همچنین سربندها و کانال های زمین های کشاورزی خسارت جدی دیده که رفع مشکلات آن ها نیازمند اقدام فوری است.
وی یادآور شد: کم توجهی مسئولان امر به مراتع و منابع طبیعی از مهمترین عوامل جاری شدن سیلاب اخیر در بسیاری نقاط کشور و چهارمحال و بختیاری به شمار می رود.
غریب اظهار داشت: بدنبال 3 موج بارندگی سیل آسای اخیر در چهارمحال و بختیاری 14 هزار هکتار زمین کشاورزی، 4 هزار و 140 هکتار باغ، 120 راس دام و بخشی از زیرساخت های حوزه کشاورزی خسارت جدی دید.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: از مجموع 827 پارچه آبادی استان 504 آبادی در پهنه خطر بالا و به نسبت بالا قرار دارد.
سهراب رئیسی تاکید کرد: از 80 هزار واحد مسکن روستایی چهارمحال و بختیاری تاکنون تنها 50 درصد مقاوم سازی شده است.
وی افزود: از مجموع 374 هزار فرد ساکن در منازل روستایی چهارمحال و بختیاری 213 هزار نفر در مسکن مقاوم سازی شده سکونت دارند.
رئیسی تصریح کرد: در بارندگی های اخیر حتی یک مورد از واحدهای مسکونی مقاوم سازی شده، تخریب نشد، اما در این بارش ها افزون بر 5 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی خسارت زد.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: واحدهای مسکونی و روستایی زیرپوشش یکهزار و 337 میلیارد ریال خسارت دیده است.
وی گفت: مطالعه جامع روستاهای در معرض خطر و نیازمند جابجایی چهارمحال و بختیاری 430 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
رئیسی تاکید کرد: برای مقاوم سازی مسکن های شهری 650 میلیون ریال و در حوزه روستایی 400 میلیون ریال تسهیلات کم بهره با نرخ 2 تا 4 درصد به متقاضیان واجد شرایط پرداخت می شود.
به گزارش ایرنا، وزیر راه و شهرسازی به نمایندگی از هیات دولت برای بررسی خسارت های سیل سه موج اخیر بارش ها به چهارمحال و بختیاری سفر کرده است.
محمد اسلامی در سفر 2 روزه خود به چهارمحال و بختیاری به شهرستان های سیل زده استان سفر کرد تا خسارت ها را برای ارائه گزارش به هیات دولت اعلام کند.
7362/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.