به گزارش ایرنا، استان چهارمحال و بختیاری با تولید سالانه 24 هزار تن بادام آبی در سال رتبه نخست تولید بادام در کشور طی سالهای گذشته را به خود اختصاص داده است اما تغییرات اقلیمی و نوسانات دمای هوا در فصل زمستان سبب شده تا این ظرفیت مهم با چالش جدی مواجه شود و خسارت های را بر روی دست باغداران بگذارد.
سطح زیر کشت باغات در استان چهارمحال و بختیاری 42 هزار هکتار است که 16 هزار هکتار آن معادل 37 درصد به کشت بادام اختصاص دارد و بیشترین وسعت این باغات با 9 هزار هکتار مساحت در شهرستان سامان قرار دارد.
اما آنچه بیم سرمازدگی درختان بادام استان را بیش از سالهای گذشته کرده بود گلدهی درختان بادام در بهمن ماه بود که در همین خصوص کارشناسان هواشناسی نسبت به این موضوع هشدار داده بودند که امکان سرمازدگی این درختان بالا است.
اما همانطور که پیش بینی می شد بارش سنگین برف در روزهای گذشته و پس از آن کاهش شدید دما تا 20 درجه سانتیگراد زیر صفر سبب شد تا درختان بادامی که بخصوص در حاشیه زاینده رود شکوفه زده بودند، با سرمازدگی روبرو شوند.
معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با بارش برف و کاهش محسوس دما طی روزهای اخیر، درختان بادامی که شکوفه داده بودند با پدیده سرمازدگی مواجه شدند.
مهرداد قطره سامانی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا ادامه داد: ماندگاری هوای سرد از شب تا صبح و تداوم آن برای چندین روز متوالی سبب شد تا 20 تا 25 درصد درختان بادام استان که بیشتر ارقام مامایی و پوست کاغذی است سرمازده شوند و شکوفه های خود را از دست دهند.
وی با اشاره به تداوم هوای سرد در استان برای روزهای آینده، اظهار داشت: این وضعیت سبب می شود تا گلدهی مابقی درختان بادام تا سه هفته به تاخیر افتد که از سرمازدگی آنها جلوگیری می کند.
این کارشناس مسائل اقلیم شناسی افزود: گلدهی درختان بادام در بهمن ماه به طور کامل امر غیرطبیعی است و می توان گفت این درختان یک ماه زودتر از موعد خود شکوفه داده اند.
قطره سامانی خاطرنشان کرد: در یک دهه اخیر به سبب ناهنجاری های سیستم دمایی در استان شاهد گلدهی درختان بادام زودتر از زمان طبیعی خود بوده ایم و این موضوع در سال هایی که با کاهش دما در اسفند و فروردین روبه رو می شویم منجر به سرمازدگی درختان می شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به تغیییرات اقلیمی و گلدهی زودهنگام درختان بادام در استان اظهار داشت: امسال همچون سالهای اخیر شاهد گلدهی زودهنگام درختان بادام در استان بودیم و این موضوع خسارتهایی به باغات وارد می کند.
ابراهیم شیرانی افزود: مساحت درختان بادام در استان 14 هزار و 500 هکتار است که بخش زیادی از آن در شهرستان سامان قرار دارد و امسال نیز بخشی از این باغات دچار سرمازدگی شده است.
وی با بیان اینکه راهکارهای کوتاه مدت برای مقابله با سرمازدگی درختان بادام موثر واقع نمی شود، تصریح کرد: تنها راهکار موثر برای جلوگیری از خسارت سرمازدگی به درختان، کشت ارقام دیرگلده است که در عین حال با استقبال کشاورزان روبرو نمی شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری توصیه کرد تا در باغات جدید بادام، ارقام دیرگلده نظیر شاهرود کاشته شود تا با خظر سرمازدگی روبرو نشوند.
به گزارش ایرنا، بارش برف در برخی از نقاط چهارمحال و بختیاری در هفته دوم اسفندماه تا دو متر و در گردنه های سخت گذر تا 4 متر نیز رسید.
7363/2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.