به گزارش ایرنا، طرح ملی جنگلانه با تکیه بر توان سازمان های مردم نهاد ، با همکاری مردم و حاشیه نشین های اراضی ملی و بهره برداران اراضی ملی ، با هدف احیای عرصه های جنگلی، کمک به حفاظت محیط زیست و کاهش فرسایش خاک انجام می شود.
این طرح از 5 سال در سراسر کشور و از 3 سال گذشته در استان چهارمحال وبختیاری در حال اجرا است که در این طرح بذر و نهال گونه های سازگار با منطقه کشت می شود.
رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت : طرح ملی جنگلانه برای سومین سال است که هفته آخر آذرماه با مشارکت جوامع محلی ، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، محیط زیست همزمان با سراسر کشور در استان اجرا می شود.
هومان خاکپور روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود : این طرح با هدف صیانت از منابع طبیعی و فرهنگ سازی برای حفاظت از رویش ها و مراتع جنگلی به اجرا درآمده است.
به گفته وی، در 2 سال گذشته این طرح در منطقه مشایخ و منطقه شمس آباد بروجن و امسال در فرخشهر اجرا شده است که احیای جنگل ها و کاشت درختان اثر مستقیم بر بقاء جنگل و حفظ زیستگاه های حیات وحش دارد.
خاکپور افزود: در این طرح مسوولان منابع طبیعی و محیط زیست نحوه کاشت و همچنین نگهداری از این گونه های مستعد را به مردم آموزش می دهند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شهرکرد نیز گفت: امسال بذر گونه های مستعد از جمله بادام کوهی و ارژن و داغداغان در 10 هکتار از اراضی این منطقه با کمک 300 نفر از جوامع محلی، دوستداران طبیعت و حامیان محیط زیست کشت شده است.
بهنام صحرانشین افزود : این طرح با هدف ترویج فرهنگ درختکاری ، اصلاح و احیای مراتع تخریب شده ، افزایش پوشش گیاهی مناطق مستعد ، جلوگیری از فرسایش خاک و هدررفتن آب ، ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها، نگهداری و ذخیره نزولات آسمانی و ایجاد تفرجگاه اجرا می شود.
به گزارش ایرنا، هم اکنون برای 168 هزار هکتار از مراتع چهارمحال و بختیاری طرح های جنگلکاری تدوین شده است.
فرخشهر در 10 کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد و بخشی از زیستکره تنگ صیاد در این منطقه واقع شده است.
7360/2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.