به گزارش ایرنا، شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری با حدود 200 هزار نفر جمعیت همچون دیگر شهرهای کشور با سرعت در حال گسترش بوده به طوری که در سال های اخیر بدنبال این گسترش و افزایش جمعیت، با معضل ترافیک روبه رو شده و چنانچه مسئولان مدیریت شهری برای رفع آن چاره ای نیندیشند بزودی این شهر با آسیب های متعددی همچون کلانشهرها مواجه خواهد شد.
به اعتقاد برخی صاحبنظران، توسعه نامتوازن شهری بدون توجه به ایجاد زیرساخت ها، نبود فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، کم عرض بودن خیابان ها و عدم قدرت مانور شهرداری برای اجرای طرح ها از جمله مواردی است که به بروز معضل ترافیک در شهرکرد انجامیده است.
عضو شورای اسلامی شهرکرد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، نبود طرح جامع ترافیکی را مهمترین عامل بروز معضل ترافیک در این شهر عنوان می کند.
فرهاد رئیسی در همین رابطه اظهار داشت: تدوین طرح جامع ترافیکی برنامه ای بین بخشی و نیازمند همکاری شهرداری، اداره کل راه و شهرسازی و دفتر فنی استانداری است.
وی ابراز امیدواری کرد؛ چنین طرحی با همکاری این سه دستگاه تدوین و با تامین اعتبار و بودجه لازم در خصوص اجرایی شدن آن گام های عملی برداشته شود.
با این وجود یکی از مهمترین طرح هایی که می تواند بار ترافیک را کم کند و از تردد کامیون ها و ماشین های سنگین در سطح شهر جلوگیری کند، کمربندی 15 خرداد است.
کمربندی 15 خرداد از مسیرهای پرتردد مرکز استان و در ضلع جنوبی شهر شهرکرد قرار دارد و منطقه شرق را به غرب شهر متصل می کند.
تاکنون 2 باند از این کمربندی تکمیل شده و ادامه این طرح (حدفاصل فارابی جنوبی تا میدان قمربنی هاشم (ع) اجرایی نشده و همین موضوع منجر به سنگینی بار ترافیک در منطقه شرق شهرکرد شده است.
میدان معلم یکی از ورودی های اصلی شهر بشمار می رود که در قسمت شرق شهر قرار دارد و تقسیم کننده چندین خیابان اصلی شهر از جمله کاشانی، شریعتی و توسلی است، از این رو با ترافیک بالایی روبه رو بوده و بویژه در فصل تابستان و با ورود مسافران تابستانی ترافیک سنگینی در این میدان شکل می گیرد که این امر مشکلات بسیاری را هم برای اهالی منطقه و هم برای خودروهای عبوری ایجاد می کند.
هرچند با بازگشایی ادامه خیابان کاشانی و اتصال آن به میدان معلم و نصب چند چراغ راهنمایی در میدان و خیابان های اطراف تا حدی از بی نظمی و نابسامانی در تردد خودروها کاسته شده، اما معضل ترافیک آن همچنان پابرجاست.
اهالی این منطقه با گلایه از حجم بالای تردد ماشین های سنگین در این منطقه اظهار می کنند: بی نظمی موجود در این میدان و حجم بالای خودروها منجر به تصادف های روزانه در این منطقه می شود که هرچند با نصب چراغ های راهنمایی از تعداد این تصادفات کاسته شده است، اما همچنان شاهد تردد کامیون و ماشین های سنگین در شهر و حجم بالای ترافیک در این منطقه هستیم.
این معضل در حال ایست که مسئولان راه و شهرسازی استان در این باره می گویند: کمربندی 15 خرداد می تواند گره کور ترافیک در شهرکرد از جمله میدان معلم را باز کند.
بهروز فتاحیان در همین خصوص افزود: بی شک باید گفت که بخش زیادی از مشکلات ترافیکی میدان معلم به احداث ناتمام کمربندی جنوب شهر برمی گردد، زیرا اگر این کمربندی تکمیل شود از تعداد بسیاری از ترددها کاسته می شود.
وی ادامه داد: احداث کمربندی 15 خرداد در طرح جامع مصوب سال 83 دیده شده و همچنین در طرح تفصیلی سال 85 نیز آمده است اما تاکنون تکمیل نشده است.
فتاحیان همچنین احداث روگذر یا زیرگذر در میدان معلم را گام اساسی در روان سازی ترافیک این منطقه دانست و افزود: چنین طرحی نیز در شورای ترافیک شهرستان مطرح شده است.
بر این اساس می توان گفت؛ تکمیل کمربندی 15 خرداد بعنوان یک راهکار اساسی می تواند در مدت زمان کوتاهی نسبت به احداث روگذر یا زیرگذر مشکل ترافیک این منطقه را برطرف کند.
اما مسئولان شهرداری با وجود اینکه عنوان می کنند در راستای تکمیل این طرح اهتمام ویژه ای به کار گرفته اند، اما برخی مشکلات اجتماعی را مانع اساسی تکمیل این طرح می دانند.
تاکنون دو سوم عملیات احداث این کمربندی انجام و یک سوم مابقی نیز بدلیل عدم آزادسازی اراضی کشاورزی مسیر، هنوز اجرایی نشده است.
اما معاون معماری و شهرسازی شهرداری شهرکرد به توافق نرسیدن با مالکان اراضی کشاورزی منطقه را مهمترین عامل عدم تکمیل این پروژه عنوان می کند و می گوید: شهرداری بنا دارد با مالکان این منطقه به توافق برسد و تاکنون جلسات و نشست های متعددی با این افراد برگزار شده اما تاکنون هیچ توافقی حاصل نشده است.
بهادر عبدالغنی افزود: در آخرین نشست با مالکان، ضمن اینکه آنان همچنان بر مخالفت خود برای عبور کمربندی از اراضی کشاورزی تاکید دارند، احداث مسیر جدیدی را پیشنهاد می کنند که جای تامل است.
وی ادامه داد: این پیشنهاد گرچه توجیه اقتصادی و فنی ندارد، اما از سوی کارشناسان در کمیته امور زیربنایی مورد بررسی و ارزیابی دقیق تری قرار می گیرد تا بتوان هرچه سریع تر مشکل ادامه پروژه کمربندی را برطرف کرد.
عبدالغنی خاطرنشان کرد: در حال حاضر اجرای کمربندی از امتداد بلوار فارابی تا جاده ورودی شهر کیان در دستور کار قرار گرفته و امید است تا آخر امسال یا ابتدای سال آینده به بهره برداری برسد.
با وجود تمام تلاش هایی که برای تکمیل این طرح انجام شده است اما می طلبد تا مسئولان و متولیان امر در راستای روان سازی ترافیک در شهر و رفع مشکلات فراروی تکمیل کمربندی 15 خرداد همکاری و همفکری لازم را بیش از پیش به کار گیرند تا مرکز استان دچار مشکلات و آسیب های ناشی از ترافیک کلان شهرها نشود.
گزارش از : خاطره حسین زاده
7363/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.