سید راشد جزایری روز شنبه به مناسبت 7 مهر روز جهانی قلب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس آخرین سنجش های انجام شده 44 هزار و 411 بیمار مبتلا به فشار خون بالا، 16 هزار و 757 بیمار دیابتی و 9 هزار و 300 بیمار با کلسترول و چربی خون بالا در استان شناسایی شده است.
وی ادامه داد: فشار خون بالا مهمترین ریزفاکتور ابتلا به بیمارهای قلبی و عروقی است که به دلیل قرار گرفتن چهارمحال و بختیاری در ارتفاعات، آمار جمعیت مبتلایان به فشارخون بالا در این استان بیشتر از متوسط کشور است.
به گزارش ایرنا، میزان اکسیژن موجود در این استان به دلیل ارتفاع بالا از سطح دریا نسبت به دیگر استانها کمتر و این عامل ابتلا به فشار خون بالا را در استان افزایش داده است.
جزایری با بیان اینکه نیمی از مرگ و میرها در استان براثر ابتلا به بیمارهای غیرواگیر از قبیل قلب و عروق و بیمارهای مزمن تنفسی است، تصریح کرد: برای کاهش این روند در پی اجتماعی کردن مقوله سلامت هستیم.
رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه علائم بیماری قلبی در بسیاری از موارد دیر ظاهر می شود، افزود: نخستین گام برای داشتن قلب سالم شناخت عوامل خطر است.
جزایری خاطرنشان کرد: عوامل خطرآفرین اصلی در بیمارهای قلبی شامل استعمال سیگار، فشارخون بالا، دیابت، سابقه خانوادگی، بیمارهای قلبی زودرس، سن، چاقی و نداشتن فعالیت بدنی است.
7 مهر مصادف با 29 سپتامبر روز جهانی قلب نامگذاری شده است.
شعار امسال روز جهانی قلب « پیمان برای سلامت قلب» نامگذاری شده است.
7363/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.