به گزارش ایرنا، تاریخ قدیمی ترین نسخ تعزیه نشان می دهد که این هنر عاشورایی در چهارمحال و بختیاری حداقل بیش از 180 سال قدمت دارد.
مردم در ادوار گذشته برای زنده نگهداشتن آرمانهای عاشورای حسینی، از ابزار و هنرهای مختلفی بهره می گرفتند که هنر تعزیه یا شبیه خوانی یکی از این ابزارها بوده است.
تعزیه، مناظره و مفاخره و منظومه خوانی و رجزخوانی را در خود نهفته دارد و در همه ادوار و زمانها درگذشته تعزیه برپا می کردند.
'سید عبدالباقی دهکردی ' معروف به ˈ سید صولت دهکردی ˈ یکی از تعزیه خوانان قدیم در شهرکرد بود که مردم در استان به این تعزیه خوان همواره احترام می گذاشتند.
بر همین اساس است که شهرکردی ها و چه غیر شهرکردی ها که به پارک ملت شهرکرد سری می زنند سرقبر ˈ حاج صولتˈ و شمع برافروخته و یادی از او می کنند.
شهرکردی ها معتقدند که حاج صولت دهکردی در سفری به کربلا هنگام برگزاری تعزیه در بین الحرمین از خادمان بارگاه مطهر حضرت العباس(ع) در عراق شمشیری هدیه می گیرد و به همین دلیل مردم در دوران گذشته به این مردم تعزیه خوان احترام می گذاشته اند.
حاج صولت تعزیه خوان حدود 39 بار در عمر خود به کربلا عزیمت کرد و در بین الحرمین و روبروی بارگاه حضرت عباس(ع) اقدام به خواندن تعزیه کرد، که صدای او در بین شیعیان عراق عمومیت یافته بود.
حاج صولت دهکردی با نام ˈ سید عبدالباقی دهکردی ˈ نوه آیت الله دهکردی ˈ (نجفی اصفهانی ) است، که در شهرکرد چشم از جهان فرو بست.
مسوول کانون تعزیه چهارمحال و بختیاری می گوید: هم اکنون 147 گروه تعزیه در استان فعال است و در سال 75 تنها دو گروه تعزیه خوان در استان فعالیت داشتند.
علیرحم شایان روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: ظرفیت چهارمحال و بختیاری بیش از 300 گروه تعزیه است به همین دلیل گروه ها از نظر کمی قابلیت توسعه دارند اما به دلیل محدودیت مکانی و کیفیت بخشی، هر روستا و شهر بهتر است یک گروه یا دو گروه تعزیه داشته باشد.
به گفته وی، گروه های تعزیه تاکنون 15 سوگواره عاشورایی، 3 سوگواره علوی، 2 سوگواره عباسی و سوگواره های حماسی و فاطمی را برگزار کرده اند.
شایان اظهار داشت: تاریخ قدیمی ترین نسخ تعزیه استان به 180 سال پیش برمی گردد و برخی از نسخ تعزیه در استان اکنون بازنویسی شده است.
مسوول کانون تعزیه استان با ذکر این نکته که خود 10 مجلس از نسخ تعزیه را بازنویسی کرده است، افزود: نسخ استان کمترین تحریف را دارد و ورود نسخی که از بیرون استان امده است، نیازمند بازنویسی است.
به گفته وی، از 80 مجلس تعزیه بازنویسی شده در استان 50 مجلس آن غیر تکراری است.
وی یادآور شد: مخالف خوانی و موافق خوانی در تعزیه خوانی چهارمحال و بختیاری از ظرفیت بالایی برخوردار است و هر منطقه از استان دارای یک پتانسیل در هنر تعزیه است.
به گزارش ایرنا، گروه های تعزیه متون تعزیه های امام حسین (ع)،دو طفلان مسلم، حر ، حضرت عباس (ع) ، علی اکبر (ع)، روز عاشورا و بارگاه یزید و بازار شام را اجرا می کنند.
بیش از 60 درصد از اعضا گروههای تعزیه در چهارمحال و بختیاری را جوانان تشکیل می دهند و جوانان از هنر تعزیه استقبال خوبی در این استان دارند.
2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.