آن چه می خوانید، بخش کوتاهی از متنی است که ناجی علی خود نوشته است و در آن می توان رنج های مردم فلسطین و خیانت رژیم های عرب را از نگاه یک هنرمند دید: رژیم های عرب، مرتکب جرم هایی علیه ما و علیه انقلاب فلسطینیان شده اند. این شرایط، بسیاری از آن چه را که در طول تهاجم اسرائیل به لبنان رخ داد، توضیح می دهد...

پایگاه خبری جماران، پنجاه و هفت روز از آغاز تجاوز وحشیانه صهیونیست‌ها به نوار غزه و پس از آتش‌بسی که یک هفته به طول انجامید، می گذرد. از زمان آغاز حملات وحشیانه اشغالگران تاکنون بیش از 15 هزار نفر که اکثراً کودکان، زنان و افراد غیرنظامی هستند، به شهادت رسیده‌اند. دفتر رسانه‌های دولتی در غزه در آخرین آمار خود از شهادت 6 هزار و 150 کودک و بیش از 4 هزار زن خبر داده است.

این طرح برگرفته از «حنظله»، شخصیت اصلی کاریکاتورهای «ناجی العلی»، هنرمند فلسطینی است که در سال 1978 به دست رژیم صهیونیستی ترور شد.

طرح: محمود عارفی قوچانی

بدون شرح / ناجی العلی / غره

ناجی سلیم حسین‌العلی، معروف به «وجدان انقلاب» خالق غم‌انگیزترین کاریکاتورهای جهان که او را در تمام دنیا می‌شناسند. حنظله (به معنی سیب تلخ) یک شخصیت کارتونی برساخته ناجی علی کاریکاتوریست فلسطینی است که نمادِ مصور مردم فلسطین و نشانگرِ سرنوشتِ تلخ و اندوهبارِ آوارگانِ فلسطینی است. «حنظله»، کودکی که در تمام آثار او حضور دارد، امضا و نشانه اوست. حنظله کودکی پا‌برهنه است، با سری کم‌مو و دست‌هایی که به پشت کمر گره شده است؛ کودکی که همیشه پشت به ما و خیره به فلسطین، به لبنان، به جهان عرب نگاه می‌کند. حنظله بعد از مرگ ناجی‌العلی نشان رسمی «کمیسیون آزادی و عدالت از طریق طنز» یونسکو شد. او یک کودک ۱۰10ساله فلسطینی است که نخستین بار در سال 1969 در روزنامه کویتی السیاسة به تصویر کشیده‌شد. ناجی علی از سال 1973 به این سو حنظله را همواره پشت به بیننده و با دستان قلاب شده در پشت ترسیم کرده‌است.
ناجی علی نه فقط به خاطر آثارش بسیار محبوب بود، بلکه بسیاری را هم خشمگین کرده بود و از همین رو خودش و خانواده اش بارها به مرگ تهدید شده بودند. او‌ در تاریخ 4 جولای 1987 (13 تیر 1366) کاریکاتوری با عنوان «مطلوب حیاً أو میتاً» (متهم خواهی ماند! مرده باشی یا زنده) منتشر کرد. درست 18 روز پس از انتشار این کاریکاتور، در یکی از خیابان‌های لندن در 22 جولای 1987 هنگامی که او به سمت دفتر روزنامه «القبس» در لندن در حرکت بود، با شلیک گلوله از سوی صهیونیست ها ( موساد) به شقیقه راستش ترور شد. ناجی در تاریخ 29 اگوست 1987 (7 شهریور 1366) پس از یک ماه کما، در بیمارستان، در سن پنجاه سالگی جان باخت.

آن چه می خوانید، بخش کوتاهی از متنی است که ناجی العلی خود نوشته است و در آن می توان رنج های مردم فلسطین و خیانت رژیم های عرب را از نگاه یک هنرمند دید: رژیم های عرب، مرتکب جرم هایی علیه ما و علیه انقلاب فلسطینیان شده اند. این شرایط، بسیاری از آن چه را که در طول تهاجم اسرائیل به لبنان رخ داد، توضیح می دهد...

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
6 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.