یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در اینستاگرام نوشت؛

سر منشاء مشکلات ما

تجربه جهانی نشان داده است که فرآیند نیل به دموکراسی و حقوق بشر امری دشوار، تدریجی ولی امکانپذیر است

به گزارش جماران؛ مصطفی معین در اینستاگرام خود نوشت:

 

انسان به دلیل برخورداری از "عقلانیت"، گوهر بی همتائی دارد که او را از سایر موجودات متمایز می سازد و در جایگاهی ممتاز می نشاند(سوره اسراء-۷۰) و آن گوهر داشتن "کرامت" انسانی(Human Dignity)است. منشا اصلی آزادی خواهی، حق انتخاب، حق گرائی، عدالت جوئی، علم دوستی و سایر استعدادهای اخلاقی و سرشتی انسان، عقلانیت و کرامت اوست.

با این نگاه، انسان هدف جهان هستی است و دین، سیاست، قدرت، اقتصاد، فرهنگ و علم همگی باید در خدمت رشد و کمال و رفاه انسان باشند.

متاسفانه در جامعه ما بر پایه برداشتی واژگونه از دین(و یا تحریف دین)، این انسان ها هستند که ابزار دست قدرت مداران و یا برده دین و علم و سیاست واقع می شوند و آزادی و کرامت و حقوق اساسی او به رسمیت شناخته نمی شود.

به نظر من سرمنشا بسیاری از مشگلات جامعه ما مانند ادامه فرهنگ استبداد و خودمحوری به جای قانون مداری ، ستمگری و ستم پذیری، نابرابری و فساد، رذایل اخلاقی، تجاوز به حقوق دیگران، حوادث جاده ها، افراط گرائی و خشونت در شکل های مختلف آن، بی اعتمادی و سوءظن و کاهش سرمایه اجتماعی همین نگاه ابزاری به افراد جامعه است.

در چنین اوضاعی برای بهبود شرایط نباید فقط منتظر اقدام دولت و یا حکومت بود، همه ملت و بویژه تحصیلکردگان و نخبگان آن باید دست به دست هم دهند و اولا"؛ آگاهی و تحلیل درستی از مشگلات و آسیب هائی که دامنگیر جامعه ایرانی شده است پیدا کنند. ثانیا"؛ با همفکری و خرد جمعی به دنبال راه حل ها و انجام آنها از طریق نمایندگان خود در شوراها، مجلس و دولت بر آیند. ثالثا"؛ تا رسیدن به نتیجه، از طریق نشریات و رسانه ها و بویژه در شبکه های اجتماعی فضای مجازی مسائل را بطور منظم مورد بحث قرار دهند، اطلاع رسانی و پیگیری نمایند. تردید نکنید که به جز خود ما کسی از خارج کشور و یا از عالم غیب به کمک نخواهد آمد.

همه کشورها بدنبال منافع خودشان هستند و راه رسیدن به پیشرفت کشور و رفاه آحاد ملت فقط و فقط در گرو افزایش آگاهی و مسئولیت جمعی، برنامه ریزی و تلاش بی وقفه و جمعی ما خواهد بود. تجربه جهانی نشان داده است که فرآیند نیل به دموکراسی و حقوق بشر امری دشوار، تدریجی ولی امکانپذیر است

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.