اسحاق جهانگیری در یادداشتی تاکید کرد: همچنان باید از میراث ملی شدن صنعت نفت حفاظت کرد. این به معنای آن است که حداقل برداشت از میادین نفت و گاز کشور باید منحصراً با محوریت شرکت ملی نفت باشد تا هر قدمی در توسعه و استخراج از این میادین همراه با صیانت و حفاظت از میادین انجام شود. «مرغ تخم طلای نفت ایران، شرکت ملی نفت است آن را بی‌جان نکنید و نکشید.

به گزارش جماران؛ اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در دولت های یازدهم و دوازدهم در یادداشتی نوشت:

۲۹اسفند روز ملی شدن صنعت نفت ایران است، روزی که هرسال همه دلسوزان و دغدغه مندان توسعه ملی را به بازخوانی مبارزات مرحوم دکتر محمد مصدق و چشم انداز افق‌گشای آن در استقلال و پیشرفت ایران فرا می‌خواند.

نفت مهمترین سرمایه مادی ایران برای توسعه است که می‌تواند و باید به اتکای حکمرانی خوب، محرکه و موتور توسعه همه جانبه و پایدار کشور و رفاه و رضایت عموم ملت باشد، نفت دارایی ایران و از آن همه نسل‌ها و برای تحرک همه بخش‌هاست نه درآمد آنی و جبران‌گر سوء تدبیرها و سوء مدیریت‌ها.

متاسفانه به‌دلیل عدم سرمایه گذاری مناسب و مستمر در صنعت نفت در دهه گذشته و روند رو به افزایش مصرف، ناترازی شدیدی به‌وجود آمده است، به طوری‌که ایران به عنوان دومین کشور جهان در حوزه ذخایر گاز و چهارمین کشور در حوزه نفت، هر سال با کمبود انرژی برای مصارف صنعتی و خانگی روبرو شده است.

برای حل این مسأله، باید صدها میلیارد دلار در بخش میادین نفت و گاز با اولویت میادین مشترک سرمایه‌گذاری شود که فقط میتوان این میزان منابع را در بازارهای بین‌المللی تامین کرد. در زمینه مدیریت مصرف هم طرح های مهم بهینه سازی انرژی از جمله نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری و برون شهری و قیمت گذاری مناسب ضروری است. تحقق این موارد علاوه بر تامین مالی، نیازمند شرایط مناسب سیاسی و اجتماعی در کشور است.

فروش نفت به بهانه دور زدن تحریم نباید به واگذاری آن به نهادها، دستگاه‌ها و افراد مختلف بینجامد که عملاً شرکت ملی نفت ایران را تضعیف می کند و زمینه‌ساز فساد گسترده در کشور می شود.

بحث واگذاری میادین نفت به هر مجموعه دیگری به هر بهانه‌ای اقدامی بر خلاف قانون اساسی، منافع ملی و جایگاه قانونی شرکت ملی نفت است. خوشبختانه اصرار مجلس به واگذاری بخشی از میادین نفت به صندوق توسعه ملی بابت بدهی‌های دولت فعلاً با مخالفت شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت روبه‌رو شده است.

همچنان باید از میراث ملی شدن صنعت نفت حفاظت کرد. این به معنای آن است که حداقل برداشت از میادین نفت و گاز کشور باید منحصراً با محوریت شرکت ملی نفت باشد تا هر قدمی در توسعه و استخراج از این میادین همراه با صیانت و حفاظت از میادین انجام شود. «مرغ تخم طلای نفت ایران، شرکت ملی نفت است آن را بی‌جان نکنید و نکشید».

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.