عباس آخوندی نوشت: در ناسازگاری دولت مستقر و ویژگی‌های ملت سازگار با زمانه، در نهایت این دولت بیرون از تاریخ است که باید تسلیم ملت شود و این عمده‌ترین گرانی‌گاه امید اصلاح است.

به گزارش جماران؛ عباس آخوندی در یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت:

از نظر این قلم مهم‌ترین ویژگی دولت مصدق رابطه او با سلطنت است که تمام تلاشش این بود دولت ملی را کانون حکمرانی قرار می‌داد و سلطنت را مشروط می‌نمود. 

در ۲۸ مرداد ۳۲ دولت ملی به سبب عدم درک واقعیت و خطاهای سیاست‌مداران روز از استبداد وابسته‌ی نظامی شکست خورد و ایده‌ی مشروط بودن قدرت به‌کناری گذاشته شد. 

بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی ۵۷ نیز هویت بخشی دوباره به ایده‌ی ملت و آزادسازی این ایده بود هرچند، در تشکیل دولت ملی و چاره‌ی درد استبداد ناتوان ماند. به هرروی، تحول تاریخی ملت ایران و کسب ویژگی سازگاری با دوران مدرن، کیفیتی نیست که به این سادگی قابل سلب از ملت باشد. چون ملت ایران یکبار دیگر در روزگار مدرن متولد شد و این ملت هرچند ادامه همان ملت تاریخی است لیکن، ملتی تازه و متعلق به زمانه‌ی مدرن است. لذا، تمام تلاش اصحاب قدرت برای بازگرداندن ملت ایران به دوره‌ی پیشامدرن، با شکست مواجه می‌شود. هر چند هزینه بی‌حد و حصر دهند. 

در ناسازگاری دولت مستقر و ویژگی‌های ملت سازگار با زمانه، در نهایت این دولت بیرون از تاریخ است که باید تسلیم ملت شود و این عمده‌ترین گرانی‌گاه امید اصلاح است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی عباس آخوندی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.