به گزارش جماران، علی ربیعی در کانال تلگرامی خود نوشت:

در اولین سفر خارجی خود پس از دوران وزارت، در راستای برنامه هایی که با هدف فقرزدایی، کارآفرینی اجتماعی و تامین مالی خرد از طریق تشکیل سازمانی مردم نهاد پی گیری می نمایم،  به کشور هند سفر کردم. پس از پنج سال سفری بدون تشریفات معمول و با هدف کسب دانش، انتقال دانش و فراهم آوردن زمینه های همکاریهای بین المللی در راستای برنامه های فوق الذکر برایم بسیار خاطره انگیز و مفید بود. 

در این سفر ضمن شرکت در سیزدهمین کنفرانس دوسالانه کارآفرینی که به میزبانی موسسه توسعه کارآفرینی هند برگزار شد، با تجارب کشورهای مختلف در حوزه کارآفرینی بیشتر آَشنا شدم. کشور هند کشوری با جمعیتی بیش از یک میلیارد و دویست میلیون نفر، در اقتدار بخشی به اقتصاد خویش، توسعه کارآفرینی، به کار گیری روش های تامین مالی مدرن و متناسب با توسعه کارآفرینی در جوامع محلی و به دنبال آن توسعه کسب و کارهای خرد، کوچک و متوسط به صورت پایدار را به عنوان پایه های اصلی اقتصاد خود به خدمت گرفته است. اهمیت آنچه در دوران وزارت به کرات مورد تاکید قرار داده بودم، در این سفر برایم بیش از پیش مشخص شد. اینکه در شرایط اقتصادی فعلی که با مشکل رکود، فقر و بیکاری به صورت همزمان دست به گریبان هستیم و تحریم های ظالمانه امریکا بر مشکلات اقتصادی کشور دامن زده است، آنچه می تواند در عبور از این مسیر سخت ما را یاری رساند روی آوردن به توسعه اقتصاد جوامع محلی از طریق توانمندسازی گروه های کم درآمد با توسعه کارآفرینی، تامین مالی خرد و در گامی فراتر فراگیر و نیز ایجاد و توسعه کسب و کارهای خرد، کوچک و متوسط بصورت پایدار است. رونق بخشی به اقتصاد جوامع محلی تنها راه برای باز کردن قفل اقتصادی است و تجارب کشورهای بزرگی چون هند که از اقتصادهایی قدرتمند برخوردارند به خوبی اثربخش بودن چنین روش ها و روی آوردن به مبانی تیوری اقتصاد توسعه و اقتصاد پولی از جنس توسعه را نمایان می نماید. 

در سفر به احمدآباد هند توفیق حاصل شد تا بتوانیم با امضا تفاهم نامه ای بین صندوق کارآفرینی امید و موسسه توسعه کارآفرینی هند، 2 میلیون دلار منابع برای همکاری های مشترک با دو کشور در قالب ایجاد مرکز تخصصی کارآفرینی و توسعه کسب و کارهای خرد و کوچک ایران- هند در تهران تجهیز نماییم.

همچنان معتقدم در این برهه زمانی راهی جز تقویت نهادهای مردمی در بهبود شرایط اقتصادی وجود ندارد و در این مسیر استفاده از تجارب کشورهایی که توانسته اند در این زمینه موفق عمل نمایند ضروری است. 

کشور هند دارای تجارب بسیار ارزشمندی در بانکداری و تامین مالی خرد و اجتماعی است. نحوه تامین مالی در بانک های تعاونی و بانک هایی که متمرکز بر توسعه جوامع محلی و گروه مشتریان در جوامع محلی فعالیت می نمایند از دیگر توفیقات این کشور در دستیابی به اقتصادی پویا و قدرتمند است. اقتصادی که می توات ادعا کرد قدرت خود را از تقویت اقتصاد جوامع محلی می گیرد. در این سفر با مدیران عامل بانک صنایع کوچک هند، بانک توسعه کشاورزی هند( نبرد) که به عبارتی بانک ناظر بر بانکهای تعاونی هند است، بانک تعاون هند و فدراسیون بانکهای تعاون هند و بانک زنان هند نیز جلساتی داشتم که زمینه های همکاری های توسعه ای با تمرکز بر روش های مدرن بانکداری مبتنی بر جوامع محلی را بین دو کشور فراهم آورد. 

از دیگر برنامه هایم در این سفر ملاقات با رییس سازمان همکاری های توسعه ای هند است که قرار است زمینه های جدی تر همکاری بین دو کشور را در توسعه کسب و کارهای خرد و کوچک و تامین مالی مبتنی بر جوامع محلی از طریق صندوق کارآفرینی امید در کشور فراهم آورد.

هند کشوری که با دومین جمعیت جهان پس از چین، سرزمینی با اقتصادی قوی که همچنان فقیر و غنی در آن در کنار هم زیست می کنند، همچنان نابرابری در آن مشهود است، کشوری است که توانسته شکاف بین فقیر و غنی را با تمرکز بر توانمندی های بالقوه فقرا کاهنده نماید. سرزمین هند سرزمین لبخند در کنار تفاوت هاست. سرزمینی است که مردم آن با تمام مشکلات برای شاد بودن بهانه هایی دارند. سرزمین هند سرزمین آفتاب و درخشش شاید بهترین سوغاتی که می تواند برای کشورم داشته باشد، باور به بهبود وضعیت اقتصادی گروه های کم درآمد از طریق استفاده از ظرفیت های مردمی است. ظرفیت هایی که برای شکوفایی نیازمند تشکل هایی از جنس مردم در کنار مداخلات توسعه ای دولت ها هستند.

علی ربیعی

نیمه شب سوم اسفند 97، حیدرآباد، هندوستان

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.