پایگاه خبری جماران: نمى دانم آیا فیلم سینمایی دیوانه از قفس پرید را دیده اید ؟ فیلمی که به شهادت اهل فن از زمره قوی ترین فیلم های سینمایى در تاریخ این هنر است. جدای از داستان جذاب و بی نظیر آن که به ستیز یکی از بیماران به اسم "مک مورفی "با پرستار بخش به اسم "رچد "مربوط است و نتیجه سخت و متأثر کننده ای را در پی دارد، یک صحنه این فیلم بسیار به یاد ماندنی است تا آنجا که برخی آن را بهترین سکانس این فیلم و یکی از بهترین سکانس هاى سینما برشمرده اند.

داستان آن است که بعد از اینکه پرستار حاضر نمى شود تلویزیون را برای بیماران روانى روشن کند تا مسابقات بیس بال را ببینند، «مک‌مورفی شروع به وانمود کردن می‌کند. وانمود می‌کند که در حال تماشای مسابقه‌ی بیسبال است و با خیره شدن به صفحه‌ی سیاه تلویزیون و بالا و پایین پریدن، مسابقه‌ای خیالی را گزارش می‌کند. مک‌مورفی هیجان لحظه به لحظه‌ی مسابقه را بازسازی می‌کند و خیلی زود بقیه‌ی دیوانه‌ها هم به او می‌پیوندند. خیال‌پردازی و هیجان مثل یک بیماری واگیردار به همه منتقل می‌شود. مک‌مورفی ثابت می‌کند که کافی است به بیماران فرصت بدهید تا نشان دهند که قدرت خیال‌پردازی قوی‌ای دارند و از دیوانگی‌شان می‌توانند برای لذت بردن از زندگی بهره ببرند. شاید هر فرد عاقل دیگری جای آنها بود، از این صحنه خنده‌اش می‌گرفت و عقب می‌ایستاد، اما دیوانه‌ها طوری از توضیحات تند و سریع مک‌مورفی هیجان‌زده می‌شوند که واقعا احساس می‌کنند در حال تماشای یک بازی واقعی هستند. در حالی که مک‌مورفی و دوستانش از خوشحالی قهقه می‌زنند، دوربین چهره‌ی خشمگین پرستار "رچد" را نشان می‌دهد. او مثل کسانی که روح دیده‌اند به مک‌مورفی خیره شده است و کاری از دستش برنمی‌آید. البته فعلا.»

این همه را نوشتم تا بگویم در صحنه سیاست هم ، گاه شلوغ بازی ها با خیال پردازی همراه است و در این میان، این خیال پردازی است که به کمک مى آید. داستان شلوغ بازی های این روزها در سپهر سیاست بیشتر نقش "جمع کنندگى یاران" را  دارد. اینکه به هر چیز کوچک و بی اهمیت حمله کنیم و همانند "مک مورفی" خیال پردازی کنیم و از سخنان نگفته ، هزار جنجال بسازیم و در هر تریبون بنویسیم و بگوییم و تکرار کنیم، چندان هم بی خاصیت نیست، یاران متفرق را جمع می کند و جبهه رقیب را به هم می ریزد. 

البته بازهم فراموش نکنیم گاه ممکن است دیوانگان پیروز شوند. پس عاقلانه مراقب باشیم. 

حال اینکه دیوانه و عاقل کیست با خوانندگان محترم. من فقط به اصل موضوع اشاره کردم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.