یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشت/

آیت الله نور مفیدی، یک الگوی خوب

پایگاه خبری جماران: هفته وحدت که می آید همه یاد دردهایی می افتیم که جان و روح جامعه اسلامی را در طول تاریخ آزرده است. اختلاف های خونین و کشتارهایی به نام دین. این درد ها البته یک طرف ماجرا را نشان می دهد. داستان سمت و سوی دیگری هم دارد. 

مخالفین وحدت چنین استدلال می کنند که توجه نکردن به اندیشه و مبانی فکری شیعه، باعث می شود که شیعیان به مرور از اعتقادات خویش دست بردارند و به تعبیری «سنی دوازه امامی» شوند. 

همین نکته ، نقطه اصلی تلاقی استدلال طرفین است. گروهی به «بی ثمر بودن نزاع های فرقه ای و نفع دشمنان» اشاره می کنند و در مقابل گروهی به «لزوم پاسداری از معارف و اعتقادات شیعه» متوسل می شوند. 

گروه دوم گاه به نرخ رشد جمعیت اهل سنت هم اشاره می کنند و مثلا مدعی می شوند که تا بیست سال دیگر اکثریت ایران ، سنی می شوند. همین را هم بهانه می کنند و به سیاستهای جمعیتی کشور می تازند. 

به نظر من بهترین راه برای اینکه ببینیم آیا این سخنان درست است یا نه، رجوع به آمارها است. 

درباره ادعای رشد جمعیت اهل سنت می توان به آمارهای جمعیتی رجوع کرد:«طبق آخرین نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن که در سال 1395 شمسی انجام شد، میانگین رشد جمعیت کشور 1/24(یک ممیز بیست و چهارصدم) درصد بود است. در این میان رشد جمعیت استان تهران 1/72(یک ممیزهفتاد و دو صدم) بوده است و رشد جمعیت استان قم 2/23(دو ممیز بیست و سه صدم) درصد می باشد. حال اگر نگاهی به رشد جمعیت استان‌های سنی نشین داشته باشیم، می بینیم که استان کردستان که تقریباً85 درصد جمعیت آن سنی هستند رشد جمعیتی برابر با 1/42(یک ممیز چهل دو صدم)درصد دارد. همچنان‌که استان سیستان و بلوچستان که معمولاً نگاه‌ها در این‌گونه بحث‌ها به آن است، رشد جمعیتی معادل 1/83 (یک ممیز هشتاد و سه صدم )درصد داشته است.به هر حال با مقایسه رشد جمعیت این استان‌ها با استان‌هایی همچون تهران به این نتیجه می‌رسیم که این استان‌ها هیچ رشد غیر متعارفی نسبت به رشد جمعیت کل کشور ندارند؛ بلکه حتی استان‌هایی همچون قم رشد جمعیت بالاتری نسبت به این استان‌ها دارد؛ پس آیا می‌توان گفت در قم توطئه‌ای نسبت به ترکیب جمعیتی کشور وجود دارد؟!»

و اما درباره نکته اول که عبارت بود از «لزوم پاسداری از معارف و اعتقادات شیعه» و اینکه «ترویج وحدت مانع گسترش و بقاء تشیع است»، کافی است به استان گلستان توجه کنیم. 

گرگان به عنوان یکی از مناطق سنی نشین که با مدیریت مستمر و وحدت گرایانه نماینده امام و رهبری انقلاب ، حضرت آیت الله نورمفیدی ، یک کانون وحدت برای شیعیان و اهل سنت است، الگوی خوبی است تا ببینیم آیا «ترویج وحدت» در آنجا «مانع از گسترش اعتقادات شیعیان» بوده و آیا باعث سنی شدن مردم شده است؟

به شهادت همه شاهدان و آمارها، نه اعتقادات شیعیان در این منطقه کمرنگ تر از سایر نقاط است و نه جلوه های شیعی مثل مجالس روضه و مراسم عزاداری برای ائمه و صدیقه طاهره(س) ، از بقیه مناطقی که کاملا شیعه نشین است، کمتر است. 

ارتباط وثیق روحانیون اهل سنت با آیت الله نورمفیدی، از مهم ترین عواملی بوده که کمترین میزان جذب به گروه های افراطی را در میان اهل سنت این استان شاهد بوده ایم. 

با توجه به سیاست های وحدت گرایانه ایشان و ممانعت از افراط گری ها، امروز نه تنها رابطه شیعیان و اهل سنت در این منطقه بی مشکل است ، بلکه هیچ ضرری هم به اندیشه و آرمان شیعیان وارد نشده است. 

به نظر می رسد بهترین دلیل در رد استدلال مخالفین وحدت ، نگاه به نتایج عملکردهاست. 

گرگان و آیت الله نورمفیدی یک الگوی خوب در این مسیر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.