به گزارش جماران؛ رضا نصری، حقوقدان بین الملل، در حساب توئیتری خود نوشت:

«‌دولت آمریکا اعضای هیأت مدیره شرکت‌های خصوصی (از جمله سوئیفت) - یعنی اشخاص حقیقی - را به اقدامات تحریمی (مانند مسدود کردن حساب‌های بانکی، منع سفر و غیره) تهدید کرده است تا با تحریم‌‌های غیرقانونی خود علیه ایران همراه شوند. توجیه دولت آمریکا هم عمدتاً مبتنی بر «امنیت ملی» است.

‌در یک پُست پیشنهاد کرده‌ام که اتحادیه اروپا نیز - با همین توجیه «امنیت ملی» که در بیانیه ماه آگوست خود و متعاقباً در بیانیه‌های دیگر «برجام» را از عنصر «حیاتی» آن خوانده  بود - اقدامات مشابهی را علیه اشخاص و سازمان‌هایی که مشخصاً برای انحلال برجام فعالیت می‌کنند به اجرا بگذارد.

‌این واکنش اروپا در چارچوب موازین مربوط به «اقدام متقابل» قابل توجیه است. می‌شود ثابت کرد بستر حقوقی آن هم مهیاست؛ ضمن اینکه این واکنش - در صورت تحقق - در راستای حمایت از حقوق اساسی شهروندان اروپا صورت خواهد گرفت.

‌حال حامیان تحریم - که در مقابل تهدید آمریکا به اقدام علیه شهروندان اروپا ساکت بوده‌اند و حتی دولت ترامپ را به چنین برخوردی تشویق می‌کردند - تلاش می‌کنند با تحریف پیشنهاد مطرح شده موضوع را تخطئه کنند یا اینطور القا کنند که این واکنش عملی خشن، غیر متمدنانه و دیکتاتور مآبانه است!»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.