تحریم جشنواره قلم آمریکا در حمایت از فلسطین

بیش از ۱۲ نویسنده و شخصیت برجسته ادبی در اعتراض به «نسل‌کشی» علیه فلسطینی‌ها توسط اسرائیل در غزه، از جشنواره جهانی قلم آمریکا کناره‌گیری کردند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، گروهی از نویسندگان شامل «نائومی کلاین»، «میشل الکساندر»، «هشام مطر»، «ایزابلا حماد» و «زینا عرفات» نامه‌ای به انجمن قلم آمریکا (PEN) ارسال و تاکید کردند این سازمان با درخواست نکردن آتش‌بس در جنگ اسرائیل و غزه و نشان ندادن واکنش به نسل‌کشی در فلسطین  به تعهد خود برای صلح و برابری و آزادی و امنیت برای همه خیانت کرده است.

 این نویسندگان اعلام کردند تصمیم آن‌ها برای کناره‌گیری از جشنواره، که قرار است از ۸ تا ۱۱ می در نیویورک برگزار شود، به دنبال شکست انجمن قلم در حمایت از سازمان‌های حقوق بشر و شورای امنیت سازمان ملل متحد در درخواست آتش‌بس در غزه اتخاذ شده است.

در این نامه آمده است: «شاعران، دانشمندان، رمان‌نویسان و روزنامه‌نگاران و مقاله‌نویسان فلسطینی همه چیز از جمله جان خود و خانواده‌های‌شان را به خطر انداخته‌اند تا سخنان خود را با جهان در میان بگذارند. با این حال، به نظر می‌رسد که انجمن قلم آمریکا تمایلی به ایستادگی قاطعانه در برابر قدرت‌هایی که در ۷۵ سال گذشته آن‌ها را سرکوب و خلع کرده‌اند، ندارد. یک کمپین نسل‌کشی بی‌امان در حال حاضر علیه فلسطینیان در غزه در حال انجام است، یک فیلم وحشتناک که هر روز فیلمبرداری شده و به طور زنده در سراسر جهان پخش می‌شود. ما امیدواریم که تصمیم ما برای مشارکت نکردن در این جشنواره به تلاش‌های موجود برای ایجاد تغییرات ملموس و پایدار بیفزاید».

به گزارش گاردین، در ژانویه، نویسندگانی شامل «آنجلا فلورنوی» فینالیست جایزه کتاب ملی آمریکا و «کاتلین آلکوت» برنده جایزه ادبی اُ. هنری، از یک رویداد انجمن قلم آمریکا در لس‌آنجلس انصراف دادند تا با حمایت این سازمان از یک گردهمایی جداگانه با حضور «مایم بیالیک» حامی سرسخت اقدام نظامی اسرائیل علیه فلسطین مخالفت کنند.

ماه گذشته نیز صدها نویسنده از جمله «روکسان گی»، «مائزا منگیست» و «نانا کوامه آدجی برنیاه» در نامه‌ای به انجمن قلم آمریکا، آن‌چه را «سکوت» این سازمان در قبال «روزنامه‌نگاران، نویسندگان و شاعران فلسطینی کشته‌شده توسط اسرائیل» در غزه خواندند، محکوم کردند و این نامه سرگشاده تاکنون از ۱۳۰۰ امضاکننده فراتر رفته است.

«سوزان تریمل» مشاور ارشد ارتباطات و رسانه انجمن قلم آمریکا در بیانیه‌ای که در اختیار گاردین قرار گرفت، گفت که این سازمان به تصمیم نویسندگان احترام می‌گذارد و عنوان کرد: «انجمن قلم آمریکا به آزادی بیان و نقش نویسندگان اختصاص دارد. ما از بحران شدید و تشدیدکننده غزه و تأثیر آن بر غیرنظامیان فلسطینی و گروگان‌ها ناراحت هستیم. ما در کنار شاعران، نویسندگان، دانشمندان و نویسندگانی هستیم که زندگی و رفاه آن‌ها در این جنگ ویران شده است. همه ما در وحشت شاهد تلفات وحشیانه و رنج انسانی هستیم». 

دیدگاه تان را بنویسید