۴ اثر تاریخی کرمانشاه ثبت ملی شد

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از ثبت چهار اثر تاریخی منقول استان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، کیومرث خانی لعل آبادی با اشاره به برگزاری نشست شورای ثبت آثار تاریخی کشور، اظهارکرد: این نشست امروز(۱۳ اسفند) برگزار شد که طی آن چهار اثر تاریخی منقول از کرمانشاه مورد داوری قرار گرفت. 

ایسنا نوشت؛ وی افزود: پس از دفاعیاتی که از این پرونده ها داشتیم، اعضای شورای ثبت آثار تاریخی با قرار گرفتن این چهار اثر در فهرست آثار ثبت ملی شده کشور موافقت کردند. 

معاون میراث فرهنگی استان تصریح کرد: این چهار پرونده شامل سکه های اشکانی، مهر استوانه‌ای، عَلَم تکیه بیگلربیگی و درب چوبی خانه برنجی بودند. 

وی خاطرنشان کرد: مجموعه سکه های اشکانی شامل حدود ۴۰ سکه نقره است که سال ۱۳۹۷  پس از زلزله بزرگ غرب کشور در سرپلذهاب کشف شدند. 

خانی لعل آبادی تاکید کرد: مهر استوانه‌ای مربطو به دوره آشوری نو هم از دیگر آثاری است که چند سال پیش در محوطه باستانی سد «کله شک» گیلانغرب کشف شدند. 

به گفته این مسئول، عَلم تکیه بیگلربیگی هم از آثار تاریخی منقول مربوط به دوره قاجار است که در مراسم عزاداری کاربرد داشته است. 

معاون میراث فرهنگی استان خاطرنشان کرد: اثر چهارمی که در این نشست داوری شد و به ثبت ملی رسید، درب چوبی خانه برنجی بود که متعلق به اواخر دوره قاجار است و دارای تزیینات و طرح‌های شاخصی است. 

 

دیدگاه تان را بنویسید