نویسنده برنده پولیتزر درگذشت

«اسکات مومادی» داستان‌نویس برنده جایزه پولیتزر که اولین رمانش «خانه ساخته‌شده از سپیده‌دم» به‌عنوان نقطه شروع ادبیات معاصر بومیان آمریکا شناخته می‌شود، در ۸۹ سالگی درگذشت.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، هارپر کالینز ناشر آثار این نویسنده آمریکایی اعلام کرد که او در خانه خود در سانتافه نیومکزیکو از دنیا رفته است.

«جنیفر سیویلتو» ویراستار آثار  «اسکات مومادی» او را یک شاعر و نویسنده خارق‌العاده توصیف کرد و در بیانیه‌ای گفت: «او صدایی بی‌نظیر در ادبیات آمریکا بود و کار کردن با او باعث افتخار بود. میراث قبیله کیووا که عضوش بود برای او عمیقاً معنادار بود و او بیشتر زندگی خود را وقف بزرگداشت و حفظ فرهنگ بومیان آمریکا، به ویژه سنت شفاهی کرد».

به گزارش گاردین، رمان «خانه‌ای ساخته‌شده از سپیده‌دم» که در سال ۱۹۶۸ منتشر شد، درباره سربازی از جنگ جهانی دوم است که به خانه بازمی‌گردد و تلاش می‌کند تا دوباره خود را با شرایط وفق دهد، داستانی به قدمت خود جنگ و در این مورد، خانه یک جامعه بومی در روستایی در نیومکزیکوست. بیشتر این کتاب برگرفته از دوران کودکی نویسنده در نیومکزیکو و درگیری‌های او بین شیوه‌های اجدادش و خطرات و احتمالات دنیای بیرون است.

مومادی در یک مستند در سال ۲۰۱۹ گفت: «من در هر دو دنیا بزرگ شدم و حتی الان هم در آن دنیاها حضور دارم و این باعث سردرگمی و همچنین غنای زندگی من شده است».

رمان مومادی مانند «تبصره-۲۲» اثر «جوزف هلر»، داستانی از جنگ جهانی دوم بود که با نسل معترضان به جنگ ویتنام طنین‌انداز شد. در سال ۱۹۶۹، «اسکات مومادی» نخستین بومی آمریکایی بود که برنده پولیتزر در بخش داستانی شد و رمان او به معرفی نسلی از نویسندگان از جمله «لزلی مارمون سیلکو»، «جیمز ولش» و «لوئیز اردریچ» کمک کرد.

«جورج دبلیو بوش» رئیس‌جمهور وقت آمریکا در سال ۲۰۰۷، مدال ملی هنر را به این نویسنده «به خاطر نوشته‌ها و کارهایش که هنر و سنت شفاهی بومیان آمریکا را تجلیل و حفظ می‌کند» اعطا کرد. افتخارات این نویسنده علاوه بر دریافت جایزه پولیتزر شامل جایزه آکادمی شاعران آمریکایی و جایزه صلح ادبی دیتون می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید