سوسن پرور عنوان کرد؛

مجری استودیو نمی‌شوم

سوسن پرور، بازیگر سینما و تلویزیون گفت: اگر اجرای برنامه استودیویی پیشنهاد شود قبول نمی‌کنم و اگر قرار باشد حوزه اجرا را ادامه بدهم دوست دارم برنامه متعلق به خودم باشد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، سوسن پرور، بازیگر سریال‌های تلویزیون که بیشتر او را در آثار طنز دیده ایم از تجربه همکاری اش در زمینه اجرای مستند مسابقه «بومگرد» شبکه یک سیما گفت.

ایسنا نوشت؛ پرور تاکید می‌کند که کار اجرا را دوست دارد ولی در عین حال اجرای پرچالش این مسابقه بود که او را جذب کرد.

این بازیگر که با مستند مسابقه «بومگرد» اولین تجربه اش در زمینه اجرا را داشته ابتدا درباره انگیزه اش برای حضور در این برنامه گفت: در کل کار اجرا را دوست دارم اما ایده «بومگرد» را بسیار دوست داشتم و زمانی که در مورد آن صحبت شد به دلم نشست. آقای کلانتری و منیری (کارگردان های بومگرد) به نظرم جوانان پرانرژی و خوشفکری بودند که دوست داشتم کار با ایشان را تجربه کنم و این که محیط جدید و زندگی کم امکاناتی که در این کار با آن مواجه می شدم برایم چالش خوبی از نظر شخصیت شناسی بود. جدای از اینکه کاری را که اجرا می کنید بسیار متفاوت بود. یعنی اگر کاری استودیویی بود قبول نمی کردم و این برنامه اجرای پرچالش بود که مرا ترغیب به پذیرش کرد.

جذابیت های «بومگرد» از نگاه سوسن پرور

او درباره جذابیت های این مسابقه تلویزیونی توضیح داد: معرفی ایران بیش از همه برایم جذاب بود. چه ایده ای می تواند جذاب تر از این باشد؟ ما همیشه مقصد گردشگری در تعطیلات را شمال و کنار دریا می بینیم و جاهای دیگر را اساسا نمی شناسیم و وقتی به سفر می رویم کاری به فرهنگ زندگی در یک خطه نداریم اما سوژه این برنامه فرق دارد و یک بومگردی واقعی و جذاب است. معرفی همه چیزهایی که هست و نیست و درحال از بین رفتن است. این آگاهی دادن در برنامه «بومگرد» که چنین چیزهایی هست و درحال از بین رفتن است، پس بروید ببینید، بسیار مهم است.

وی همچنین در پاسخ به اینکه برای اینکه در برنامه بتوانید راحت تر با خانواده ها همراه شوید چه ایده ای داشتید؟ خاطرنشان کرد: من آدم زودجوشی هستم و در «بومگرد» هم همان روش منحصر به فرد خودم را به کار گرفتم. بسیار زود صمیمی می شوم و این سریع رفیق شدن با آدم ها جزو شخصیت من است. برای همراهی با شرکت کننده ها نقشه و طرحی از قبل ندارم و خیلی سریع و چیزی حدود یکی دو ساعت زمان می برد تا حس رفاقت شکل بگیرد. اساسا من آدم ها را دوست دارم حتی کسانی که آنها را نمی شناسم برایم محترم هستند و دوستشان دارم به همین دلیل تلاشی برای این موضوع نمی کنم.

بازیگر سریال‌های «بزنگاه»، «دزد و پلیس»، «آقا و خانم سنگی»، «خوب بد زشت» و «خداداد» در بخشی دیگر از صحبت هایش درباره تعامل و تفاهم برای اجرا در مسابقه «بومگرد» توضیح داد: من نیم ساعت به اندازه خوردن یک نهار زمان می گذاشتم برای این کار. زمان کم بود چون من همیشه آخرین نفر بودم که به پروژه اضافه می شدم. آنها همیشه قبل از من حضور داشتند و زمانی که می آمدم کارهای خودم را داشتم. موضوعاتی مانند لباس و گریم و ... که باید انجام می شد؛ ضمن اینکه قبل از حرکت از تهران باید مستندهایی از خانواده ها گرفته می شد به همین خاطر زمان کمی در اختیار داشتم تا با خانواده ها تعامل کنم. همین زمان برایم کافی بود که سراغ خانواده ها بروم و با شیوه ای که بلد هستم با آدم ها بسته به کاراکتر آنها ارتباط بگیرم و در همین زمان محدود این ارتباط را برقرار می کردم.

هر لحظه ممکن است یک داستان پیش بیاید

او درباره اینکه از «بومگرد» چه دستاوری داشته اید و تمایل به ادامه همکاری دارید؟ تاکید کرد: حضور در «بومگرد» جزو علاقه‌مندی‌هایم است و همکاری با آن به خاطر دغدغه شخصی شکل گرفت. تولید و اجرای این مسابقه چالش‌های خودش را دارد که آنها را شناخته‌ام و دوستشان هم دارم. این برنامه شکلی از مستند است که برایم مانند تئاتر است و هر لحظه ممکن است یک داستان پیش بیاید و تو به عنوان مجری یعنی تنها کسی از گروه سازندگان که جلوی دوربین است باید بتوانی موضوع را مدیریت کنی و چالش‌های پیش آمده را به سمتی که در راستای موفقیت برنامه باشد هدایت کنی. بعضی اوقات اضافه کردن به چالش و آن را بیشتر کردن، رمز موفقیت برنامه است. مثلا ایجاد یک بحث بین دو خانواده شاید برنامه را جذاب تر کند. اینها را دوست دارم و اگر سری بعد برنامه و عمری و دل و دماغی باشد دوست دارم دوباره تجربه اش کنم.

پرور همچنین در پاسخ به اینکه اگر پیشنهاد اجرای برنامه استودیویی شود می‌پذیرید؟ اظهار کرد: چیزی که بسیار دوست دارم این است که برنامه برای خودم باشد؛ یعنی یک تاک‌شو که از صفر تا صد یعنی از ایده تا اجرا متعلق به خودم باشد نه اینکه یک اتاق فکر تشکیل شده باشد و کسانی ایده‌هایی را گذاشته باشند و من را به عنوان مجری دعوت کنند. این را دوست ندارم و قبول نمی کنم.

بومگردی ایران برایم خیلی مهم بود

وی در ادامه به دغدغه‌هایش از «بومگرد» اشاره کرد و گفت: این موضوع آنقدر دغدغه‌ام بود که پذیرفتم در این برنامه حضور پیدا کنم. اساسا ایده برایم فوق العاده بود. بومگردی ایران برایم بسیار مهم است. حرف زدن از اهمیت این موضوع مانند این که است که شما خانه ای را بخرید و چهار اتاق خواب داشته باشد و صرفا از حال آن استفاده کنید. چرا باید خانه چهار خوابه بخرید که از اتاق هایش استفاده نکنید؟ خب بفروشید و باقی پول را بدهید به آدم هایی که جایی می خواهند برای زندگی. امروز ما خانه‌ای ۴۰ هزار خوابه به نام ایران داریم که از آن استفاده نمی کنیم و وقتی بی استفاده باشد همین می شود چراکه ما از آن خبر نداریم!

این بازیگر در پاسخ به این پرسش که اطلاعاتی که در طول اجرا به مخاطب می دهید سازندگان در اختیارتان می‌گذارند؟ خاطرنشان کرد: همه چیز از سوی تیم نویسندگان بوده است و من دخل و تصرفی در اطلاعاتی که بیان می کنم، ندارم.

او در عین حال درباره اینکه خودتان در این مدت تحقیقی در حوزه بومگردی داشته اید؟ توضیح داد: خیر ولی کلا جاهایی که رفته ام را دوست داشتم و قبل از این برنامه هم مدلم اینگونه بوده که بروم و بگردم. مثلا ناگهان در سفری به جاده ای خاکی می روم که ببینم به کجا می رود و کشف و شهودهایی اینگونه داشته ام ولی اینکه تحقیق کنم که مثلا چقدر از سطح خاک ایران آب بوده و چقدر این آب ها از بین رفته است و ... را نداشته ام و این کار را هم البته نمی کنم چون جز غصه خوردن برایم چیزی به همراه ندارد.

چیزی را گل و بلبل جلوه نداده ام

سوسن پرور در پایان در واکنش به این پرسش که چقدر این امکان را داشتید که در «بومگرد» از نقصان ها بگویید و آیا قرار بوده شرایط را گل و بلبل جلوه بدهید؟ تصریح کرد: در برنامه نقصان ها را گفته ایم و اتفاقا حرف های خوبی زده ایم. مثلا در قسمت اول سری جدید در مورد مرغ بلوند که نسل آن در معرض انقراض است و علت آن از بین رفتن نیزارها و چشمه های آب طبیعی است، گفته ایم. من به عنوان مجری «بومگرد» چیزی را گل و بلبل جلوه نداده ام. اگر زمانی جایی را معرفی کرده ایم و از خوبی هایش، قدمت و ارزش آن گفته ایم از این هم که سازمان میراث فرهنگی برایش کاری نمی کند هم گفته ایم.

فصل سوم مستند مسابقه «بومگرد» به کارگردانی تورج کلانتری و امیر منیری روزهای زوج ساعت ۲۰ با اجرای سوسن پرور از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

این فصل از مسابقه در استان سمنان روستای لاسجرد و شهرستان سنگسر ضبط شده و چهار خانواده براساس آیتم‌هایی متناسب با زیست‌بوم منطقه در چند قسمت به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. پخش فصل جدید از سوم تیر ماه آغاز شده است.

مستند مسابقه «بومگرد» به تهیه‌کنندگی سید جمال عودسیمین، محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است. 

 

دیدگاه تان را بنویسید