به گزارش ایرنا استان همدان با 2.4 درصد جمعیت، 1.2 درصد وسعت کشور را به خود اختصاص داده و 4.5 درصد محصولات کشاورزی و 3.4 درصد ارزش ‌افزوده بخش کشاورزی کشور در استان همدان تولید می‌شود و از 636 هزار هکتار اراضی زراعی استان همدان ، 403 هزار هکتار دیم و 233 هزار هکتار آن آبی استان است.
منابع آب سطحی استان همدان 780 میلیون متر مکعب است که 55 میلیون متر مکعب آن از طریق مرزها و 440 میلیون متر مکعب آن از رودخانه ها به استان وارد می‌شود که بخش قابل توجهی را در تولید محصولات زراعی کشاورزی از اقتصاد ملی و داخلی ایفا می کرد.
امروزه این استان مستعد با پدیده های مرگ آور حیاتی از جمله بیابان زایی، خشکسالی، مهاجرت بی رویه روستاییان و مهمتر از آن در مسیر یک مرگ حیاتی با عنوان فروچاله مواجه شده است.
کارشناسان و صاحب نظران حوزه آب کشاورزی زراعت معتقدند، در کنار شرایط قهری طبیعت که منجر به کاهش میانگین نزولات جوی شده، نبود سیاست گذاری های عملی در حوزه استفاده بهینه از منابع و از همه مهمتر نداشتن فرهنگ سازی و وحدت رویه بهره برداران چالش جدی را پیش روی این استان قرار داده است.
کارشناسان بر این باورند که در صورت نبود برنامه ریزی و ترسیم یک نقشه اصولی بهره برداری از منابع آبی و حیاتی استان همدان در آینده ای نه چندان دور جایگاه و سهم خود را در حوزه تولید محصولات زراعی و باغی از دست خواهد داد.
طبق اعلام شرکت آب منطقه‌ ای همدان تاکنون24 فروچاله در استان همدان ایجاد شده است که نخستین فروچاله در سال 1371 در منطقه همه‌ کسی نهاوند اتفاق افتاد.
آخرین فروچاله های ایجاد شده سال 87 در روستای بابا همدان بوده و چند روز گذشته بیست و پنجمین فروچاله نیز در روستای کردآباد همدان ایجاد شد.
بیشترین تعداد ایجاد فروچاله با 13 مورد مربوط به دشت کبودرآهنگ و روستاهای کردآباد، نوآباد، بابان، آق تپه و خان آباد است.
برداشت بی‌ رویه از منابع زیرزمینی تمامی دشت‌های استان همدان را ممنوعه و دشت کبودرآهنگ را ممنوعه بحرانی کرده است.
بنابر اعلام شرکت آب منطقه ای استان همدان، فروچاله ای در نوآباد با عمق 60 متر عمیق ترین فروچاله منطقه است.
بر اساس این گزارش ها، وضعیت بحرانی منابع آب زیرزمینی در حال حاضر باعث تشدید افت سطح آب زیرزمینی و کسری حجم مخزن دشت‌ها شده به گونه ‌ای که حدود 306 محدوده از 609 محدوده مطالعاتی در وضعیت ممنوعیت توسعه بهره‌ برداری قرار گرفته و سالانه با حدود پنج میلیارد مترمکعب کسری مخزن مواجه شده است.
مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب‌ منطقه‌ ای همدان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: نهمین فروچاله در دشت کبودراهنگ ایجاد شده و احتمال ایجاد فروچاله‌های بعدی وجود دارد.
محمد ضروری افزود: این فروچاله در زمین‌‎های روستای کردآباد رو به ‌روی اراضی شهرک صنعتی ویان و در فاصله یک کیلومتری جاده همدان - رزن ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه این فروچاله 40 متر قطر و 30 متر عمق دارد اظهار داشت: این فروچاله یکی از بزرگترین فروچاله‌های استان همدان محسوب می‌شود که در این منطقه ایجاد شده است.
مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای همدان افزود: سنگ بستر این منطقه آهکی است و می توان پیش بینی کرد، با پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی آب موجود در حفره‌ها، خالی شده و با فشار لایه‌های بالایی این فروچاله ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه دشت کبودرآهنگ بیشترین افت آب‌های زیرزمینی را دارد گفت: این فروچاله در زمان وقوع تلفات جانی و مالی نداشته و در زمین‌های بایر اتفاق افتاده است.
ضروری عنوان کرد: امکان ایجاد فروچاله در مناطقی که تشکیلات آهکی دارند وجود دارد ولی مکان آن قابل پیش‌بینی نیست.
وی اظهار کرد: این فروچاله در فاصله 14 کیلومتری فروچاله قبلی ایجاد شده و زنگ خطری برای منطقه است که باید از سوی مردم و ساکنان این منطقه جدی گرفته شود.
مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب‌ منطقه ‌ای همدان بیان کرد: اقدامات پیشگیرانه از جمله انسداد چاه‌های غیرمجاز و چاه‌های مجاز دارای برداشت بیش از حد مجاز در این منطقه انجام شده اس.
ضروری با بیان اینکه این فروچاله سومین فروچاله در روستای کردآباد و نهمین فروچاله در دشت کبودراهنگ بوده است گفت: تمام فروچاله‌ها در دایره‌ ای به شعاع 40 کیلومتری و در شهرستان‌های فامنین و کبودرآهنگ رخ داده است.
** دشت های استان به لحاظ بحران آب در حالت ممنوعه است
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ ای همدان گفت: تمام دشت های این استان به لحاظ بحران آب در حالت ممنوعه قرار دارند و وضعیت دشت های رزن ، کبودرآهنگ و فامنین در حالت هشدار و بحرانی است.
منصور ستوده با بیان اینکه دشت های این استان با افت آب های زیرزمینی مواجه هستند گفت: بیشترین افت آب مربوط به دشت کبودرآهنگ به میزان 41 متر است.
وی عنوان کرد: منابع آب سطحی استان همدان 780 میلیون متر مکعب است که 55 میلیون متر مکعب آن از طریق مرزها و 440 میلیون متر مکعب آن از رودخانه ها به استان وارد می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ‌ای همدان با بیان ضرورت توجه به حوزه صنعت و صنایع وابسته کشاورزی گفت: استفاده مناسب از منابع آبی در حوزه صنایع وابسته کشاورزی موجب افزایش تولید می شود.
ستوده افزود: برداشت از منابع آب زیرزمینی در سال‌های گذشته به سبب حفر چاه‌های غیرمجاز افت سطح آب دشت‌های استان همدان را به دنبال داشت است.
وی افزود: کاهش سطح آب دشت‌های استان همدان عوارضی چون ایجاد فروچاله و خشک شدن چاه‌ها، افزایش بیابان‌زایی، ایجاد کانون ریزگردها و در نتیجه افزایش مهاجرت‌ها از روستاها به شهرها را به دنبال داشته و اگر روند بهره ‌برداری از چاه‌های غیرمجاز ادامه پیدا می‌کرد به طور قطع دشت‌های استان همدان با مشکلات بسیاری مواجه می‌شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ ای همدان ادامه داد: برخی بر این باورند نیروگاه شهید مفتح سبب بروز بحران آبی در دشت کبودرآهنگ شده اما وجود تعداد زیادی چاه غیرمجاز در این منطقه سطح آب‌های زیرزمینی را کاهش داده است.
ستوده اظهار داشت: شرکت آب منطقه ‌ای همدان در راستای طرح احیا و تعادل‌ بخشی برنامه ‌ریزی لازم را انجام داد که ثمره آن بهبود وضع منابع آب زیرزمینی بود.
وی ادامه داد: احیا و حفظ منابع آب زیرزمینی استان همدان تنها با انسداد چاه‌های غیرمجاز ممکن نبوده و شرکت آب منطقه ‌ای همدان برنامه‌های دیگری از جمله نصب کنتورهای هوشمند و ایجاد تغذیه‌ مصنوعی به منظور جذب منابع آب سطحی به زیرزمینی را در دستور کار قرار داد.
ستوده با اشاره به اینکه 15 طرح در راستای احیا و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی همدان در دست اجرا است افزود: از این تعداد 11 طرح در حوزه وزارت نیرو، سه طرح در حوزه وزارت جهاد کشاورزی و یک طرح در حوزه سازمان زمین شناسی کشور است.
2087/7523
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.