به گزارش ایرنا، دست تقدیر و سرنوشت بیمارانی را که به علت حوادث مختلف بر روی تخت بیمارستان آرمیده اند به دایره اهدای عضو می کشاند و این تقدیر هر چند تلخ، موجب می شود که آنها ارمغان آور زندگی برای کسانی باشند که سال ها به علت نقص عضوی از بدن زیر دستگاه های مختلف بیمارستان از جمله دیالیز قرار می گیرند.
چه زیبا است اهدای اعضایی از بدن که نبض آن رو به خاموشی می رود حیاتی دوباره به بیماران نیازمند می بخشد.
اعضای بدن افرادی که در آخرین ایستگاه زندگی عجین شدن با خاک را انتظار می کشند و قلبی که به پایان آهنگ های موزون خود نزدیک می شود ، فرصتی برای زندگی دوباره را می یابد.
جشن نفس زمینه ای برای گرد هم آمدن خانواده اهدا کنندگان، گیرندگان عضو و نیازمندان به این اعضا است و زمینه ای برای پاسداشت تمام مادران و پدرانی که اعضای بدن فرزندشان را اهدا کردند.
اهدای عضو اقدامی تحسین برانگیز برای نجات جان بیماران نیازمند است بنابراین همه ساله جشنی برای تقدیر از خانواده این عزیزان برپا می شود.
مسئول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی همدان در این باره به ایرنا گفت: جشن نفس برنامه ای است که با هدف فرهنگ سازی برای اهدای عضو برگزار می شود.
مجید حمیدی افزود: در این برنامه از خانواده هایی که در بدترین شرایط روحی و روانی راضی به اهدای عضو عزیزان خود و زندگی بخشیدن به بیماران نیازمند شدند، تجلیل صورت می گیرد.
وی یادآوری کرد: هر ساله جشن نفس در تهران برگزار می شد اما برگزاری این برنامه از سال گذشته در همدان نیز آغاز شد و سی ام تیرماه امسال همدان میزبان این برنامه است.
مسئول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی همدان گفت: با برگزاری این گونه آیین ها می توان علاوه بر قدردانی از خانواده اهدا کنندگان، نسبت به هدایت خانواده بیماران مرگ مغزی به سمت اهدای عضو با اطلاع رسانی اقدام کرد.
حمیدی بیان کرد: نیازمندان به اعضای پیوندی، با برگزاری این برنامه امیدوار می شوند و می دانند خیرانی درصدد انجام این کار نیک و پسندیده و کمک به هم نوعان خود هستند.
وی گفت: برگزاری این آیین ها امید به زندگی را در بیماران نیازمند افزایش می دهد و موجب آشنایی مسئولان از نزدیک با بیماران نیازمند و مشکلات آنها می شود.
مسئول تیم فراهم‌آوری اعضای پیوندی همدان گفت: با توجه به فعالیت های صورت گرفته شمار اهدا کنندگان عضو از سالی پنج مورد به بیش از 20 اهدای عضو رسیده است با این وجود فرهنگسازی در این زمینه زمان بر است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز گفت: بیشتر افراد با نفوذ، مسئولان، حوزویان و فرهنگیان استان با مولفه اهدای عضو عجین و آشنا شدند و این موضوع موجب شده که همدان پیشرفت های قابل ملاحظه ای در افزایش اهدای عضو داشته باشد.
محمدرضا عبادیان افزود: خانواده مرگ مغزی پیش از اینکه عزیزانشان در خاک آرام بگیرد با این کار نوع دوستانه موجب احیای چند تن دیگر شدند.
وی با بیان اینکه یک فرد مرگ مغزی می تواند به هشت تن عضو اهدا کند گفت: هدف معاونت درمان وجود یک فرد دارنده کارت اهدا عضو در هر خانواده است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: افرادی که تمایل به دریافت کارت اهدای عضو دارند می توانند به سایت پیش بینی شده یا مرکز درمان این استان مراجعه کنند.
عبادیان ادامه داد: برخی خانواده ها به علت حاشیه سازی و سخنان طعمه آمیز دیگران مبنی بر اینکه این خانواده در قبال دریافت پول بدن عزیزانشان را به فروش گذاشتند تمایلی به این کار نشان نمی دهند.
وی افزود: برای رفع این دغدغه و نگرانی ، بنده یا یکی از مسئولان در مراسم ختم اهدا کننده عضو حضور یافته و ضمن شفاف سازی در این زمینه دیگران را نیز به اهدای عضو دعوت می کنیم.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: شرایط همدان برای رضایت گرفتن از والدین به منظور اهدای عضو افراد مرگ مغزی مناسب است.
عبادیان ادامه داد: اعضای خانواده تمامی دارندگان کارت اهدای عضوی که در این شرایط قرار گرفتند بدون هیچگونه مقاومتی به وصیت عزیزانشان عمل کرده و اعضای او را اهدا کردند.
وی تاکید کرد: خانواده متوفی در گام نخست به درخواست و وصیت عزیزشان توجه کرده و وقتی می بینند وی پیشتر نسبت به دریافت کارت اهدای عضو اقدام کرده آنها نیز با این کار موافقت می کنند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: تایید اهدای عضو یک فرد مرگ مغزی نیازمند ارائه مجوز توسط چهار تیم از متخصصان از جمله جراح اعصاب و روان و اورولوژی است.
عبادیان افزود: پس از تایید، تیم های پزشکی زنده نماندن بیمار تا یک هفته دیگر را به خانواده اطلاع رسانی کرده و تیم اهدا از آنها درخواست می کنند نسبت به اهدای عضو عزیزانشان اقدام کنند.
سال گذشته در استان همدان اعضای بدن 24 بیمار مرگ مغزی اهدا شد.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.