به گزارش ایرنا، منصور رضوانی جلال روز پنجشنبه در شورای هماهنگی جهاد کشاورزی استان همدان افزود: طرح زنجیره تولید نهال گواهی شده گردوی پیوندی استان همدان در روستای مراد آباد تویسرکان شامل احداث باغ مادری در مساحت 6 هکتار، خزانه تولید نهال گردو به مساحت 2 هکتار و گلخانه تولید نهال گردوی پیوندی به مساحت سه هکتار است.
وی با بیان اینکه کل سرمایه‌ گذاری طرح بیش از 90 میلیارد ریال است افزود: ارزش کل تولیدات سالانه پس از رسیدن به حداکثر تولید بالغ بر 130 میلیارد ریال خواهد بود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان ادامه داد: مزایای این طرح کاهش دوره نونهالی باغ های گردو، افزایش چشمگیر کیفیت محصول، یکنواختی محصول تولیدی، کاهش چشمگیر هزینه‌های تولید، افزایش ضریب مکانیزاسیون باغبانی، ایجاد زمینه صادرات محصول و ارز آوری و تامین نیاز کشور به پیوندک و نهال گردوی پیوندی است.
وی بیان کرد: شهرستان تویسرکان با برخورداری از پنج هزار و 500 هکتار باغ‌ گردو و تولید سالانه حدود 17 هزار تن از این محصول با مرغوبیت و کیفیتی در مقیاس جهانی، پایتخت گردوی ایران نام گرفته است.
رضوانی جلال ادامه داد: تویسرکان از سال گذشته با تصمیم وزارت جهاد کشاورزی به عنوان آزمونه اصلاح باغ های گردو و سرشاخه‌کاری و پیوند این درختان در کشور برگزیده شده و بر این اساس مقرر شده تا سه هزار هکتار از مجموع پنج هزار و 500 هکتار باغ های گردوی این شهرستان در بازه زمانی پنج ساله اصلاح شوند.

** 40 طرح کشاورزی در همدان آماده بهره برداری است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: 40 طرح عمرانی و تولیدی در بخش کشاورزی این استان با اشتغالزایی برای 170 نفر به صورت مستقیم آماده بهره برداری است.
رضوانی جلال افزود: برای آماده سازی این طرح ها 198 میلیارد و 318 میلیون ریال سرمایه گذاری شده است.
وی در ادامه بیان کرد: با توجه به اهمیت تنظیم بازار و جلوگیری از بالا رفتن گوشت گوسفندی از ابتدای سال جاری تاکنون 35 تن گوشت گرم گوسفندی وارد استان همدان شده است.
وی با بیان اینکه تعداد دام زنده در استان همدان به اندازه نیاز است افزود: کشاورزان از عرضه آن خودداری کرده و همین امر موجب بالا رفتن قیمت گوشت گرم گوسفندی شده بود.
گفتنی است استان همدان با مساحت یک‌ میلیون و 949 هزار هکتار دارای 39 تا 40 درصد کاربری بخش کشاورزی است که با یک‌ میلیون و 758 هزار نفر جمعیت در بخش زراعی سه میلیون و 551 هزار تن محصول دارد.
در مجموع کل تولیدات محصولات زراعی، باغی و دامی در استان همدان چهار میلیون و 759 هزار تن در سال است که در بخش باغی 736 هزارتن و در بخش دام 470 هزار تن محصولات دامی تولید می‌شود.
ارزش ریالی تولیدات کشاورزی استان همدان معادل 66 هزار و 300 میلیارد ریال است.
هفته جهاد کشاورزی در کشور از 21 تا 27 خرداد نامگذاری شده و شعار این هفته در سال جاری ' مدیریت جهادی، خدمت مضاعف و تامین امنیت غذایی ' است.
7523/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.