علی احسان صالح روز جمعه در گفت و گو با ایرنا گفت: سازمان پزشکی قانونی به منظور کاهش مراجعات خانواده متوفیان برای صدور جواز دفن به این نهاد، طرح دادپزشک را کلید زد.
وی خاطرنشان کرد: پیشتر پزشکان اقدام به صدور جواز دفن نمی کردند و خانواده ها مجبور به جابجایی و انتقال متوفی به پزشکی قانونی برای دریافت جواز دفن بودند.
مدیرکل پزشکی قانونی همدان ادامه داد: هم اینک شماره تماسی در تمامی مراکز درمانی در اختیار پزشکان قرار گرفته تا در صورت لزوم متقاضی با این شماره تماس حاصل کرده و دادپزشک برای صدور جواز دفن به بیمارستان مراجعه کند.
صالح بیان کرد: دادپزشک در صورت تشخیص عادی بودن فوت فرد در همان محل مجوز لازم را صادر می کند اما در صورت نیاز به تحقیق بیشتر، صدور مجوز را منوط به نظر پزشکی قانونی می کند.
وی افزود: اجرای این طرح موجب کاهش اتلاف وقت مردم برای دریافت مجوز دفن شده همچنین میزان پرونده های این حوزه پزشکی قانونی را کاهش داده است.
مدیرکل پزشکی قانونی همدان گفت: هم اینک این طرح در سه شهرستان همدان، ملایر و نهاوند در حال اجرا است و در سایر شهرستان ها هم در صورت تامین نیروی پزشک اجرایی می شود.
صالح ادامه داد: به تازگی رایزنی هایی با اداره کل اوقاف و امورخیریه برای صدور جواز دفن در آرامستان انجام شده که اجرایی شدن آن مستلزم ایجاد زیرساخت هایی است.
وی توضیح داد: اوقاف در این طرح ابتدا باید مکانی برای نگهداری متوفیان پیش بینی کند و در ادامه پزشک معتمد روزانه 2 ساعت در این محل حضور یافته و جواز دفن صادر کند.
وی اضافه کرد: چنانچه نیمه شب جسدی به آرامستان منتقل شود به علت فراهم نبودن دادپزشک در این محل، بستگان متوفی باید آن را با استفاده از اورژانس به بیمارستان منتقل کرده سپس بعد از انجام معاینات لازم جواز دفن دریافت کنند.
مدیرکل پزشکی قانونی همدان ادامه داد: با اجرایی شدن این طرح ، جسد در مکان پیش بینی شده در آرامستان قرار گرفته و دادپزشک به این محل برای صدور جواز دفن مراجعه می کند.
صالح اضافه کرد: هم اینک تنها پزشکان فعال در پزشکی قانونی در طرح دادپزشک مشارکت دارند البته دیگر پزشکان متقاضی نیز می توانند با طی یک دوره آموزشی به عنوان دادپزشک به کار گرفته شوند.
وی یادآوری کرد: دادپزشکان برای 810 زن و یک هزار و 144 مرد سال گذشته جواز دفن صادر کردند.
طرح دادپزشک از سال 93 در همدان در حال اجرا است.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.