علی تعالی روز دوشنبه در نشست اعضای کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان همدان بیان کرد: بسیاری از کارمندان به تنهایی و در خودروی تک سرنشین در محل کار حضور می یابند در حالیکه فاصله منزل تا محل کار آنها نزدیک است.
وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت تحرک بدنی در کاهش بیماری در طرح ساماندهی بلوار ارم که به تازگی مصوب شد یک خط برای دوچرخه سواری پیش بینی شده است.
فرماندار همدان تاکید کرد: ماهیت پیاده راه بوعلی نیز پیاده روی افراد است ولی شهرداری اقدام به قرار دادن حدود 6 خودرو در این محل کرده است.
تعالی افزود: به دنبال مخالفت با این موضوع خودرو از پیاده راه حذف نشد بلکه تعداد آنها کاهش یافت با این وجود درآمد زایی عده ای در این باره مطرح است.
وی تاکید کرد: شهروندان چنانچه به موضوع خودمراقبتی توجه داشته باشند دیگر نیازی به هزینه کرد در بخش درمان نخواهند داشت.
فرماندار همدان اظهارکرد: ساخت و ساز و افزودن شمار تخت های بیمارستانی افتخار نیست بلکه باید با افزایش مراقبت های بهداشتی شمار مراجعه کنندگان به مراکز درمانی روز به روز کاهش یابد.
رئیس شبکه بهداشت شهرستان همدان نیز گفت: با توجه به اینکه بیماریهای غیرواگیر در جامعه رو به افزایش است انتظار می رود برای افزایش تحرک افراد سایت های دوچرخه سواری در این شهرستان دایر شود.
محمد خیراندیش بیان کرد: 25 درصد سلامت به وزارت بهداشت و 75 درصد به مردم و دستگاه ها برمی گردد و این آمار ضرورت فراهم سازی بستر سلامت از سوی دیگر نهادها را آشکار می سازد.
وی یادآوری کرد: برای پیشگیری از بیماری های غیرواگیر در سالهای گذشته کارهای زیادی صورت نگرفته است و هم اینک بیشترین عامل فوت افراد، بیماری های قلبی و عروقی است.
وی افزود: 80 میلیارد ریال اعتبار برای خرید دستگاه سی تی آنژیوگرافی که کار جلوگیری از انسداد رگ را بر عهده دارد هزینه شده در حالیکه این بیماریها بدون هزینه کرد اعتبارات و تنها با شناسایی عوامل موثر در بروز بیماری قابل پیشگیری است.
رئیس شبکه بهداشت همدان عوامل موثر در بیماری غیر واگیر را ابتدا در رفتار انسان باید جستجو کرد چون کم تحرکی به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل موجب افزایش وزن و چاقی، فشار خون و کلسترول بالا شده است.
خیراندیش افزود: 40 درصد علت مرگ و میر در جهان بیماری های غیرواگیر است و احتمال داده شده که این آمار در سال 2020 به 80 درصد برسد که این آمار هم اینک در ایران به حدود 80 درصد رسیده است.
وی خواستار ایجاد سایتی برای دوچرخه سواری با هدف پیشگیری از افزایش استفاده از خودرو و در مقابل گرایش به استفاده از دوچرخه برای آمد و شد و ورزش شد.
رئیس شبکه بهداشت شهرستان همدان اضافه کرد: هم اینک در صورت استفاده از دوچرخه احتمال خطر بروز سوانح زیاد است.
خیراندیش اضافه کرد: زیر ساختی در همدان برای دوچرخه سواری نیست در حالیکه باید کاری کرد که مردم و کارمندان پیاده یا با دوچرخه سر کار و فعالیت روزمره حاضر شوند.
مسئول واحد مبارزه با بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت شهرستان همدان نیز گفت: هم اینک بیشتر چهره شهرها به گونه ای است که نمی توان پیاده روی کرد یا ایمنی معابر پایین است.
دکتر فیروزه کربلایی زاده افزود: این در حالیست که حوزه بهداشت افراد به ویژه سالمندان و کودکان را به تحرک و فعالیت بیشتر تشویق می کند.
وی اضافه کرد: اهداف سلامت خانواده با توجه به سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب و تعهدات ملی و بین المللی پیشگیری از مرگ با افزایش امید زندگی و ارتقای سلامت و بهبود کیفیت زندگی خانواده ها است.
مسئول واحد مبارزه با بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت شهرستان همدان گفت: طبق مطالعات صورت گرفته در سال 90، افزون بر 70 درصد مرگ گروه سنی 30 تا 70 سال در این سال به چهار بیماری اصلی غیرواگیر شامل قلبی عروقی، سرطان ها، دیابت و تنفسی اختصاص داشته است.
کربلایی زاده اضافه کرد: این میزان بیماری های غیر واگیر در بانوان 78.7 و در مردان 65.9 درصد ثبت شده است که با در نظر گرفتن مرگ ناشی از حوادث غیرعمد و اختلال مصرف مواد، 6 علت یاد شده 87 درصد کل مرگ ها را به خود اختصاص می دهد.
وی ادامه داد: بر این مبنا مطالعاتی نیز در سال 94 انجام شد که نتایج آن گویای این بود که بیماریهایی قلبی وعروقی با 45 درصد، سرطان ها و تومورها با 16 درصد و حوادث غیرعمد بیشترین سهم را در مرگ افراد دارند.
مسئول واحد مبارزه با بیماری های غیرواگیر در همدان تاکید کرد: یافته های علمی نشان می دهند که احتمال مرگ و پیشرفت بیماری های قلبی عروقی در افراد کم تحرک نسبت به افراد فعال 2 برابر است.
کربلایی زاده عنوان کرد: در ایران حدود 72 درصد علل مرگ، بیماری های غیرواگیر هستند در حالیکه می توان از 80 درصد بیماریهای قلبی وعروقی و 40 درصد سرطان ها با حذف عوامل خطر، پیشگیری کرد.
وی با تاکید بر اینکه برای پیشگیری از این قبیل بیماری ها باید زمینه فعالیت های بدنی همگانی را فراهم کرد گفت: شواهد علمی نشان می دهد که نقش ورزش و فعالیت جسمانی به عنوان واکسن همه جانبه در سلامت قلبی عروقی انکارناپذیر است.
7526/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.