مرتضی نادری پیکر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حافظ از مولوی، مولوی از عطار و عطار از سنایی اقتباس کرده است، اما سنایی از چه کسی اقتباس کرده؟ جای سوال دارد.
وی اظهار کرد: سنایی در قرن ششم با وارد کردن اصطلاحات عارفانه و عالمانه در غزل فارسی، تحول بزرگی در شعر ایجاد کرد به طوریکه تا قبل از سنایی عشق سوز و گدازی نداشت و پست بود، متعالی نبود و عاشق امیر و حاکم و معشوق اسیر و محکوم بود.
این استاد برجسته ادبیات فارسی گفت: سنایی این معادله را برهم زد و عشق تعالی پیدا کرد و در اشعار سنایی به بعد معشوق همواره حاکم و عاشق محکوم بود.
وی با بیان اینکه اشعار بابا طاهر به زبان محلی و جزیی از ادبیات فولکلور(شفاهی) کشور به شمار می آید، افزود: ادبیات فولکلوریک جز میراث گرانبهای فرهنگی هر ملتی محسوب می شود که در حفظ و انتقال مختصات فرهنگی و اجتماعی نقش بسزایی دارد.
نادری پیکر خاطرنشان کرد: از قدیم دوبیتی مورد استفاده صوفیان برای مطالب عارفانه، زاهدانه و صوفیانه بود و باباطاهر با زبان ساده مطالب ناب عرفانی را بیان می کرد.
وی به ویژگی های دوبیتی اشاره کرد و گفت: دوبیتی به خاطر روانی وزن و کوتاه بودن شمارش ابیات، برای بیان لحظه های زودگذر شاعر مناسب بوده است.
وی بابا طاهر را شاخص و سرآمد بزرگان در زمینه اصطلاحات عارفانه و صوفیانه در دوبیتی معرفی کرد که بعدها بزرگان دیگر از بابا اقتباس کرده اند.
نادری پیکر گفت: زمانی که منصور حلاج 'انا الحق' را گفت به دار آویخته شد و شعرای بسیاری مانند حافظ و عطار در وصفش شعر سرودند و بی تردید دوبیتی معروف بابا طاهر نیز تفسیر ساده و روان اناالحق منصور حلاج است.
به دریا بنگرم دریا ته وینم
به صحرا بنگرم صحرا ته وینم
به هرجا بنگرم کوه و در و دشت
نشان از قامت رعنا ته وینم
7527/2087
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.