نعمت فتحی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: میزان صادرات کشمش در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با 18 هزارو 95 تن تفاوت زیادی ندارد و با توجه به سرمازدگی، کاهش چشمگیری در وزن خالص صادرات کشمش ملایر وجود نداشت.
وی افزود: این میزان کشمش به ارزش ریالی حدود 856 میلیارد ریال و ارزش دلاری حدود 26 میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شد.
وی ادامه داد: با توجه به کاهش ارزش صادراتی کشمش از 1600 دلار در سال 95 به 1200 دلار در سال جاری برای هر تن کشمش، ارزش دلاری و ریالی کشمش ملایر امسال در مقایسه با مدت مشابه حدود 10 درصد کاهش یافت.
فتحی کشورهای اسپانیا، آلمان، لهستان، مجارستان، هند، رومانی، اوکراین، ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، بلغارستان، بلژیک، روسیه، سری لانکا، سنگاپور، عمان، قطر، امارات، اندونزی، بنگلادش، تاجیکستان، افغانستان، سوریه، سومالی، عراق، قزاقستان، کلمبیا و کویت را مقصدهای صادراتی کشمش ملایر عنوان کرد.
وی حجم عمده صادرات کشمش ملایر را مربوط به کشمش تیزابی عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه امسال شاهد سرمازدگی باغ های انگور در این شهرستان بودیم و تولید خیلی کم بود، اما صادرات ما نسبت به سال 95 که شاهد تولید بسیار خوب کشمش بودیم، از رشد خوبی برخوردار است.
سرپرست گمرک ملایر کاهش ارزش صادراتی هر تن کشمش را عمده ترین دلیل کاهش دلاری و ریالی میزان صادرات کشمش عنوان و بیان کرد: پیش بینی ما این است که تا پایان امسال با توجه به کاهش تقاضا برای کشمش ترکیه، میزان صادرات ما افزایش یابد و به صادرات سال 95 برسیم.
فتحی ادامه داد: در حال حاضر 25 شرکت صادراتی با گمرک ملایر همکاری می کنند که از این تعداد 15 شرکت در زمینه صادرات کشمش فعال هستند و صادرات کالاهای خود را از طریق گمرک ملایر انجام می دهند.
به گزارش ایرنا، سالانه حدود 38 هزار تن کشمش از ملایر به نقاط مختلف جهان صادر می شود که از این نظر 28 درصد صادرات کشمش کشور را به خود اختصاص داده است.
بیش از 44 هزار تن معادل 20 درصد از کشمش تولیدی کشور در شهرستان ملایر تولید می شود که با توجه به صادرات کشمش ملایر به حدود 34 کشور جهان، 25 درصد از ارزش دلاری صادرات کشمش کشور مختص این شهرستان است.
همچنین سالانه بیش از 300 هزار تن انواع کالا از گمرک ملایر به سایر نقاط جهان صادر می شود.
ملایر در 75 کیلومتری جنوب شهر همدان در مرکز استان در غرب کشور واقع شده است.
7528/2087
خبرنگار: معصومه موسوی**انتشار دهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.