گردشگری مذهبی یکی از رایج ترین شکل های گردشگری در سراسر جهان است که اصلی ترین هدف آن درک تجربه ای مذهبی است.
در این نوع از گردشگری، گردشگران برای زیارت اماکن مقدس و دیدن آثار و یادمان های دینی سفر می کنند و به انجام آداب زیارت و اعمال مذهبی، کسب آموزش های دینی و گذراندن اوقات فراغت می پردازند.
امروزه گردشگری مذهبی و زیارتی به عنوان یکی از انواع گردشگری، جایگاه مهمی در جذب گردشگر دارد که اگر چه اهداف و ویژگی هایی متفاوت با سایر انواع گردشگری دارد اما می تواند به رونق گردشگری منطقه کمک کنند و با ایجاد فضاهای تفریحی و رفاهی در محدوده این اماکن دینی می توان،مدت سفر گردشگران را بیشتر کرد.
شهرستان نهاوند نیز که یکی از شهرهای تاریخی استان همدان بوده و قدمت آن به پیش از اسلام می رسد، از ظرفیت بالایی در زمینه گردشگری مذهبی برخوردار است که وجود 25 بقعه متبرکه گواه این مدعا است.
رئیس میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نهاوند، هدف از سفر در فرهنگ اسلامی را سیاحت به عنوان سیر آفاقی در برابر سیر انفسی عنوان کرد و گفت:گردشگری مذهبی یکی از رایج ترین اشکال جهانگردی در جهان است و پیروان ادیان مختلف در طول سال، سفرهای مختلفی را به قصد تطهیر نفس انجام می دهند و هرساله جاذبه های زیارتی و اماکن مذهبی و مقدس، تعداد زیادی از این جهانگردان را به سوی خود جلب می کنند.
محسن جانجان با بیان اینکه گردشگری مذهبی با توجه به هدف فرد به 2 دسته تقسیم می شود گفت: برخی از گردشگران مذهبی، تنها با هدف انجام امور مذهبی سفر می کنند و به گذران اوقات فراغت در مقصد توجه نمی کنند اما برخی از گردشگران مذهبی اگرچه با اولویت زیارت مکانی مقدس، سفر را آغاز می کنند است اما در طول سفر، علاوه ‌بر انجام امور مذهبی و زیارت از بقاع متبرکه، از مکان ‌های غیر زیارتی و تفریحی نیز بازدید می کنند و امروزه در گردشگری زیارتی این نوع گردشگری بیشتر رواج پیدا کرده است.
وی ادامه داد: در این راستا بقاع متبرکه علاوه بر نقش و تاثیر مذهبی می ‌توانند بر عمران و آبادانی منطقه تاثیرگذار باشند و در کنار فضای معنوی، فضای تفریحی نیز برای مردم ایجاد کنند.
رئیس اداره میراث فرهنگی نهاوند اظهار کرد:چنانچه گردشگری زیارتی در سطح شهرستان رونق گیرد به توزیع عادلانه درآمد در میان مردم می انجامد و از آنجا که بسیاری از بقاع متبرکه شهرستان در خارج از فضاهای شهری قرار دارند، مراجعه گردشگران به این اماکن مقدس، باعث توسعه،اشتغال و افزایش درآمد مردم مناطق دور از شهر می شود.
جانجان، شهرستان نهاوند را یکی از مناطق مستعد برای توسعه گردشگری دانست و گفت: نهاوند با وجود سراب های بی نظیر و منحصر به فرد و وجود جاذبه های تاریخی، از ظرفیت های خوبی در حوزه گردشگری برخوردار است و در این میان وجود اماکن زیارتی از ظرفیت های بالقوه ای است که به موازات سایر ظرفیت های گردشگری این شهرستان می تواند مورد توجه قرار گیرد.
جانجان، بازسازی مقبره تاریخی 'شیخ ابوالعباس نهاوندی' را از اقدامات میراث فرهنگی در راستای معرفی علما و مشاهیر دینی شهرستان و مهیا کردن شرایط لازم برای رونق گردشگری مذهبی نهاوند ذکر کرد و گفت: احمد بن ‌محمد بن ‌فضل معروف به شیخ ابوالعباس نهاوندی از بزرگترین عرفای ایران اسلامی سده چهارم هجری و از بنیانگذاران عرفان و تصوف اسلامی است که در شهر نهاوند متولد شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی نهاوند افزود: شیخ ابوالعباس نهاوندی از نظر بزرگان با القاب و عناوین والایی مورد خطاب قرار گرفته است به طور مثال عطار نیشابوری او را 'محتشم روزگار' خوانده و عبدالرحمان جامی او را 'یگانه عصر' خطاب کرده است.
جانجان گفت: ساختمان آرامگاه این عارف نامی و از مشاهیر شهرستان نهاوند که در دوران قاجاریه ساخته شده در محله قدیمی درب شیخ قرار دارد که ساختمانی چهارضلعی است و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است .
وی اظهار کرد: سال گذشته از محل اعتبارات میراث فرهنگی نهاوند، 150 میلیون ریال اعتبار صرف نوسازی این مقبره شد و در نظر است که زمین اطراف این مقبره خریداری و صحن آن گسترش یابد که این اقدام سبب می شود مسافران زیادی برای دیدن این مکان تاریخی به نهاوند سفر کنند.
جانجان گفت: مقبره 'نعمان بن مقرن' معروف به بابا پیره از سرداران سپاه اسلام در جنگ معروف نهاوند از دیگر اماکن تاریخی این شهرستان است که در پنج کیلومتری غرب این شهرستان واقع شده است و در صورت بازسازی و احیا، می تواند تعداد زیادی گردشگر را به این منطقه جلب کند.
وی گفت: ارامگاه مشاهیر شهرستان علاوه بر جنبه تاریخی بودن آن از ارزش دینی و مذهبی بالایی برخوردار هستند و می توانند موقعیت گردشگری مذهبی این شهرستان را توسعه دهد اما در کنار آنها بقاع متبرکه نیز از دیگر ظرفیت های این شهرستان برای توسعه گردشگری مذهبی است که سرمایه گذاری در آن حوزه می تواند باعث جذب هر چه بیشتر گردشگر به شهرستان شده و در کنار گردشگری تاریخی و طبیعی سهم قابل توجهی را به خود اختصاص دهد .
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نهاوند در خصوص بقاع متبرکه این شهرستان گفت: در حال حاضر25 بقعه متبرکه در نهاوند وجود دارد که شامل امامزاده ها و آرامگاه ها است که در این زمینه تعداد امامزادگان بسیار بیشتر از آرامگاه ها است.
حجت الاسلام فیض اله اسد پور افزود: طرح بازسازی آستان مقدس امامزادگان نهاوند از چند سال پیش در دستور کار اداره اوقاف و امور خیریه قرار گرفته و اعتبارات زیادی نیز هزینه شده است که تعداد زیادی از آنها آماده بهره برداری است و برخی نیز در مراحل پایانی قرار دارند .
وی در خصوص جاذبه های گردشگری اماکن متبرکه اظهار کرد: وجود این امامزادگان در مناطق شهری و روستایی با توجه به ارادتمندان و دوستداران این بزرگواران باعث آبادی این مناطق شده و علاوه بر جنبه زیارتی،به عنوان قطب های فرهنگی برای مردم و به ویژه جوانان و نوجوانان مورد استفاده قرار می گیرند .
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نهاوند بیان کرد: در مجموع درسطح شهرو روستاهای نهاوند 21 امامزاده وجود دارد که در این میان امامزاده محمد و امامزاده علی در شهر نهاوند و امامزاده ابراهیم از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و می توانند به عنوان قطب اصلی گردشگری شهر نهاوند معرفی شوند.
وی یادآور شد: بقعه مبارکه امامزاده محمد و علی که با پنج واسطه به امام موسی کاظم (ع) می رسند در ضلع شرقی میدان قیصریه از محله های تاریخی نهاوند واقع شده است که در این مکان 2 برادر به نامهای محمد و علی مدفون هستند و نام این مکان بیشتر به امامزاده محمد، برادر بزرگتر معروف است که در نزد مردم نهاوند از قداست و احترام خاصی برخوردار است.
وی اظهار کرد:بقعه و بارگاه قدیمی امامزاده محمد در سال 1368 بازسازی شد و در سال 1372 یک ضریح فلزی مربع شکل به جای ضریح چوبی قدیمی این بقعه قرار گرفت.
وی بیان کرد:در سال 1374 از سوی هیات امنای امامزاده محمد، طرح گسترش و توسعه بقعه با خرید تعدادی از مغازه های اطراف امامزاده آغاز شد و امروز این امامزاده به یکی از بناهای باشکوه در نهاوند تبدیل شده که سالانه پذیرای ده ها هزار تن از مریدان خاندان نبوت است.
وی گفت:در حال حاضر در محوطه این امامزاده پیکر پاک 200 تن از شهدای والامقام انقلاب و جنگ تحمیلی مدفون است و این مکان یکی از بزرگترین مراکز فرهنگی است که همه ساله در ایام نوروز ده ها برنامه فرهنگی در آن اجرا می شود.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نهاوند،بقعه مبارک امامزاده ابراهیم را از دیگر بقاع متبرکه شاخص شهرستان نهاوند برشمرد و گفت: بقعه باشکوه امامزاده ابراهیم (ع) در روستای با طراوت و زیبای دره ابراهیم در 15 کیلومتری جنوب نهاوند واقع شده است و با توجه به قرار گیری این بقعه متبرکه در روستای زیبا و خوش آب و هوای دره ابراهیم می تواند به مکان مناسبی برای جذب گردشگر تبدیل شود .
گفتنی است؛ اماکن مذهبی و بقاع متبرکه نهاوند سالانه بیش از یکصد هزار زائر را جذب می کنند که توسعه این فضاها و فراهم آوردن امکانات لازم می تواند رونق گردشگری و در نتیجه عمران شهری را به دنبال داشته باشد .
این شهرستان با دارا بودن جمعیتی نزدیک به 190 هزار نفر، سومین شهر بزرگ استان پس از همدان و ملایر است که در105 کیلومتری جنوب استان همدان واقع شده است .
7525/1181
خبرنگار: وحید سیفی**انتشار دهنده:الهام تدین
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.