عبدالعظیم رضایی روز یکشنبه در کارگروه اشتغال و سرمایه گذای شهرستان ملایر با تاکید بر اینکه تسهیلات اشتغالزایی باید به نحو صحیح و کامل جذب شود، افزود: هم اکنون با گذشت هشت ماه از سال هنوز میزان تحقق اشتغال برخی دستگاه های اجرایی این شهرستان صفر است.
وی با بیان اینکه دغدغه کنونی رهبر معظم انقلاب، سران سه قوه و مسئولان نظام ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری در جامعه است، اظهار کرد: حالا که حمایت های بسیار خوبی را از سوی دولت، استاندار همدان و نمایندگان مجلس در زمینه ایجاد اشتغال داریم، نباید در این مسئولیت خطیر کوتاهی کنیم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه استاندار همدان اهمیت بسیار ویژه و خاصی را برای ایجاد اشتغال قائل است و مشکلات وثیقه های بانکی و مسایل بانکی را به طور جد پیگیری و به حداقل رسانده، ملاک ارزیابی مدیران را در تحقق ایجاد اشتغال قرار داده است.
رضایی عبور از معضل بیکاری را در گرو تلاش صادقانه و متعهدانه مدیران، تغییر نوع نگرش و تلاش برای بکارگیری استعدادهای جوانان تحصیلکرده دانست و افزود: این تکلیف و رسالت مهمی است که باید بتوانیم از بسترها و ظرفیت های بسیار خوبی که در ایجاد اشتغال فراهم شده، استفاده کنیم.
وی بیان کرد: در حال حاضر بیش از 30 میلیون بیکار در کشور داریم که هر ساله این تعداد افزایش پیدا می کند که با توجه به همت مسئولان نظام و دست اندرکاران، در تعهدمان برای ایجاد اشتغال باید مصمم باشیم.
فرماندار ویژه ملایر با ابراز گلایه از مطلوب نبودن روند اجرای طرح کارورزی در این شهرستان، گفت: سهمیه ملایر در این طرح 874 مورد است که وضعیت اجرای این طرح در ملایر با وجود حمایت دولت در پرداخت حقوق و حق بیمه، خوب نیست و همه در این زمینه کوتاهی کرده ایم.
رضایی خواستار توجیه متولیان امر اشتغالزایی و اجرای طرح های اشتغال و اطلاع رسانی های لازم برای اخذ تسهیلات شد و افزود: این حجم از تسهیلات برای ایجاد اشتغال در هیچ دوره ای سابقه نداشته، در حالیکه اطلاع رسانی در این زمینه ضعیف است و حتی بسیاری از دستگاه های متولی در این زمینه توجیه نیستند.
وی اختصاص 1.5 میلیارد دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال روستایی توسط دولت را از دیگر فرصت های ویژه برشمرد و افزود: مدیران دستگاه های اجرایی شهرستان باید پیگیر جذب این میزان تسهیلات باشند و خود را با اولویت های اشتغال منطبق کنند.
وی یادآور شد: دولت در زمینه های مختلفی همچون مشاغل خانگی، خوداشتغالی، اشتغال فراگیر، طرح کارورزی و ایجاد اشتغال روستایی تسهیلات بسیار خوبی را اختصاص داده که باید با نگاه مثبت، در راستای تحقق شعار سال از معضل بیکاری به خوبی عبور کنیم.

**با وجود اختصاص تسهیلات توسط دولت هنوز شاهد جهش در اشتغال نیستیم
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با وجود برنامه ریزی های مطلوب دولت و اختصاص تسهیلات بسیار خوب، هنوز در حوزه اشتغال جهش ایجاد نشده است.
محمد کاظمی دغدغه مهم رهبر معظم انقلاب و سران سه قوه را موضوع اشتغال دانست و افزود: اگر اشتغال و مشکل بیکاری را در کشور حل نکنیم، با یک خطر جدی مواجه خواهیم شد.
وی با بیان اینکه دولت، مجلس و کارگزاران نظام در تلاش برای انجام اقدامی اثرگذار در حوزه اشتغال هستند، اظهار کرد: اساسی ترین مشکل ما نبود هماهنگی و توجیه نبودن مسئولان و کارگزاران اشتغال است و هنوز بین برنامه ریزان و برنامه گیران اشتغال هماهنگی وجود ندارد.
کاظمی نبود هماهنگی و انسجام بین خود مسئولان و برنامه ریزان را یک مشکل عمده کشوری برشمرد و افزود: این در حالیست که باید بازخورد جلسه های برگزار شده را در بین مردم و در عمل شاهد باشیم.
وی با اشاره به اجرای طرح کارورزی، آن را طرحی ناموفق دانست و گفت: به نظر می رسد جامعه تولیدی و صنعتی ما زمینه جذب کارورزان را ندارد و مشکل ناموفق بودن این طرح، کشوری است.
نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم بیان کرد: با توجه به اینکه بیشتر ساکنان شهرهای ما روستایی هستند، توجیه مردم برای استفاده از تسهیلات اشتغال، کار بسیار بزرگی است و قبل از ورود به کار عملیاتی و اجرایی باید مردم را توجیه کنیم.
کاظمی از فرماندار ویژه ملایر درخواست کرد: به منظور نتیجه بخشی به اقدامات در حوزه اشتغال، هفته ای یک روز را برای ارایه گزارش مدیران دستگاه های اجرایی از نحوه ایجاد اشتغال و چگونگی جذب تسهیلات اختصاص دهد.
وی همچنین خواستار تدوین و ارایه ساز و کاری مناسب برای توجیه مدیران و مردم در استفاده از تسهیلات اشتغالزایی شد و بیان کرد: با وجود اینکه دولت تمام اعتبارات و ظرفیت ها را در این حوزه به کار گرفته، چنانچه این میزان تسهیلات حتی 30 درصد آن هم جذب نشود، مشکل اشتغال در کشور همچنان باقیست.
تعهد شهرستان ملایر در سال جاری برای ایجاد اشتغال سه هزار و 364 فرصت شغلی است که تاکنون نیمی از این اشتغال محقق شده است.
این شهرستان با جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.
7528/2090
خبرنگار: معصومه موسوی**انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.