مریم جعفری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: 66 درصد مبتلایان به ایدز که از طریق رابطه جنسی پرخطر آلوده شده اند را آقایان و 34 درصد را بانوان تشکیل می دهند.
وی اضافه کرد: امسال از بین بیماران شناسایی شده 12 نفر به علت رابطه جنسی به ایدز مبتلا شدند که هشت نفر از آنها مرد هستند.
وی ادامه داد: در گذشته مواد مخدر و تزریق مواد افیونی سهم بیشتری در ابتلا به بیماری ایدز داشت اما هم اینک سهم روابط جنسی بسیار بیشتر از دیگر مولفه ها است.
کارشناس برنامه اچ.آی.وی - ایدز مرکز بهداشت شهرستان همدان بیان کرد: درمان معتادان پرخطر و تزریقی در مراکز دی.آی.سی نیز در کنترل و کاهش ابتلای معتادان به ویروس ایدز تاثیر مثبت داشته است.
جعفری با بیان اینکه پیشگیری و درمان اچ.آی.وی آسان تر شده است، یادآوری کرد: پیشتر هشت قلم دارو برای کنترل این بیماری تجویز می شد که هم اینک به یک قلم داروی ترکیبی تحت عنوان 'وُناویر' کاهش یافته است تا فرایند کنترل این بیماری را انجام دهد.
وی اضافه کرد: در گذشته به دلیل ترس از بیماری و محرز شدن مبتلایان به ایدز، بیشتر بیماران برای درمان به مراکز بهداشتی مراجعه نمی کردند ولی این روند نسبت به گذشته کمرنگ تر شده است.
کارشناس برنامه اچ.آی.وی - ایدز مرکز بهداشت شهرستان همدان گفت: در حال حاضر 796 فرد مبتلا به ویروس ایدز در استان همدان شناسایی شده است که سهم شهرستان همدان 466 بیمار است.
جعفری با بیان اینکه بسیاری از متبلایان به این ویروس دیر به مراکز درمانی مراجعه می کنند، تاکید کرد: اقدام دیر هنگام برای درمان باعث کاهش عمر بیماران می شود؛ از این رو بهتر است در مراحل اولیه مشخص شدن بیماری، نسبت به درمان آن اقدام شود.
هشتم تا چهاردهم آذر ماه هفته ایدز نامگذاری شده است.
7526/2090
خبرنگار: علیرضا جهانگیری**انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.