کارشناسان پس از آنالیز نظرسنجی صورت گرفته در سال 92 به این نتیجه دست یافتند که کمتر از 30 درصد مردم استان همدان با واژه پدافند غیرعامل آشنایی دارند؛ نتیجه نامبارکی که اذهان مسئولان و متولیان این امر را به خود درگیر کرد.
با توجه به ضرورت صیانت از مردم در قبال تهدیدات به عنوان مهمترین راهبرد پدافند غیرعامل، آشنا کردن شهروندان با واژه و اصول و فنون پدافند غیرعامل در دستور کار قرار گرفت.
در تازه ترین آماری که توسط یکی از مسئولان منعکس شد در افکار سنجی سال گذشته بیش از 70 درصد مردم این استان نسبت به مولفه پدافند غیرعامل آشنایی و شناخت داشتند که این آمار نوید بخش افزایش آمادگی استان برای رویارویی با تهدیدات نسبت به گذشته است.
هر چند این آمار را می توان اتفاقی مبارک برای بالا بردن توان بازدارندگی هنگام بروز تهدیدات دانست، اما تا رسیدن این رقم به مطلوب مد نظر، فاصله زیادی است که باید با همت مسئولان برای آشنایی تمام مردم استان با پدافند غیرعامل تلاش کرد.
امروز یکی از رویکرد های جدی پدافند غیرعامل انجام رزمایش برای سنجش میزان آمادگی و تمرین است تا تمامی مباحث تئوری مطرح شده در جلسات و نشست های آموزشی در بوته عمل به نمایش گذاشته شود. بنابراین هر ساله یک رزمایش ملی برگزار می شود تا با آشکار شدن نقص ها و کمبودها در این رزمایش ها بتوان برای رفع آن نسخه درستی پیچید.
پدافند غیرعامل واژه نوپا و تازه ای نیست بلکه این واژه ریشه دینی و فطری دارد و بشر از نخستین روزهای آغاز زندگی، برای مصون ماندن از تهدیدهای طبیعی و غیرطبیعی به فکر راه چاره بوده است.
انسان های اولیه از روش های سنتی برای حراست و حفاظت از خود بهره می گرفتند تا بتوانند از جان و مال خود حفاظت کنند. ولی با گذر زمان، شکل و شیوه تهدیدها نیز تغییر کرد و دیگر ابزارها و شیوه های سنتی پاسخگوی تهدیدات نوین نبود.
در عصر اموز نیز آمادگی برای رویارویی با تهدیدهای جدید و کاهش اثر پذیری از این تهدیدها نیازمند به مسلح بودن به ابزارهای نوین است. یکی از تهدیدهای غیرطبیعی که آسیب پذیری از این ناحیه اثرات جبران ناپذیری به همراه دارد بحث فضای مجازی است.
طبق اخرین آمار دریافتی ، امروزه بیش از 70 درصد فعالیت های و مکاتبات اداری در فضای مجازی صورت می گیرد، بنابراین مصون سازی این بخش از نفوذ سایبری بسیار پر اهمیت است. در همین چارچوب دستگاه های متولی میزان مصرف ماهانه اینترنت در ایران را بسیار بالا و دو سوم تبادل اینترنت در ایران را در فضایی خارج از کشور ارزیابی کرده اند، درحالیکه نظارت جدی بر این فضا وجود ندارد.
بررسی کارشناسان نشان می دهد که افزون بر 95 درصد بازی های رایانه ای که مورد استفاده نوجوانان و جوانان ایرانی قرار می گیرد، در خارج از کشور تولید می شود؛ موضوعی که نارضایتی متولیان امر به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در پی داشته است. در حالیکه فضای بازی ها به ویژه آنهایی که در ایستگاه بازی های رایانه ای (گیم نت ها) ارایه می شود، باید فضایی در چارچوب قواعد و خواست نظر خانواده ها باشد.
بنابراین با توجه به مستمر و پویا بودن تهدیدات فضای سایبری در جامعه کنونی، باید با تسلط به دانش روز و تهدید شناسی، برای کم کردن دایره تاثیرات منفی این حوزه تلاش کرد؛ اتفاق مبارکی که در قالب پدافند غیرعامل در استان همدان در حال شکل گیری است.
گزارش از: علیرضا جهانگیری عرش**انتشار دهنده: سعید زارع کندجانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.