به گزارش ایرنا هیات های عزادار استان همدان همه ساله در سومین روز شهادت امام حسین (ع) با بازسازی و به نمایش درآوردن اقدام قبیله بنی اسد در همراهی امام سجاد(ع) در تشییع و به خاک سپاری پیکر شهدای دشت کربلا، مظلومیت اسرای دشت نینوا را به تصویر می کشند و در سوگ آن عزاداری می کنند.
عزاداری سومین روز شهادت امام حسین (ع) که در سال های گذشته با حضور 2 هیات 'عباسیه جولان' و 'امامزاده یحیی' برگزار می شد امروزه با حضور شمار زیادی از هیات‌های عزادار برگزار می شود.
در این روز هیات های قدیمی و معروف همدان از جمله هیات 'شالبافان'، 'جولان'، 'امامزاده یحیی'، 'نظر بیگ' و 'زینبیه' و دیگر هیات های عزاداری که اغلب نام محله قدیمی را برای خود برگزیده اند با بازسازی برخی از صحنه های کربلا، مظلومیت شهدای دشت نینوا و اسرای کربلا را تداعی می کنند.
در این روز عاشوراییان همدان با بر پایی نمادین خنچه عقد حضرت قاسم (ع)، گهواره حضرت علی اصغر و تشییع پیکر سپیدپوش خون آلود بی سر ابا عبدالله(ع)، صحنه سازی خرابه های شام، به تصویر کشیدن صحنه اسرای دشت نینوا، به حرکت درآوردن شتر و نمایش خیمه های سوخته، ابعاد مختلف حادثه کربلا را روایت می کنند.
برگزاری مجالس روضه و عزاداری در منازل، توزیع غذاهای نذری و توزیع سیب و نبات به نیت برآورده شدن حاجات، استقرار ایستگاه های صلواتی و ذبح قربانی در مقابل هیات های عزادار از دیگر آداب و رسوم مردم همدان در سومین روز شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان در این خصوص گفت: در بعضی شهرهای استان همدان برنامه سوم امام به صورت ویژه و خاص برگزار می شود و اگرچه این آیین در برخی شهرهای کشور برگزار می شود اما عزاداری مردم همدان در این روز بسیار گسترده تر و منسجم تر است.
حجت الاسلام علی کاروند افزود: اجتماع بزرگ عزاداران سرور و سالار شهیدان اباعبدالله حسین(ع) در سومین روز شهادت امام حسین(ع) و روز دفن شهدای کربلا با اجرای برنامه‌های روضه خوانی، نوحه خوانی و عزاداری در نقاط مختلف استان همدان برگزار شد.
وی افزود: در این مراسم هیات‌ های عزاداری به صورت یکپارچه و متحد با عنوان 'عاشوراییان همدان' گردهم آمدند و یک صدا شعار 'لبیک یا حسین' را سر می دهند.
وی اظهار کرد: تجمع بزرگ عاشوراییان نشانه ارادت و دلدادگی مردم به اهل بیت (ع) بوده که به بهترین شکل در چند سال اخیر در همدان به نمایش گذاشته شده است.
وی بیان کرد: برگزاری این اجتماع عظیم و برنامه‌های مختلف در ایام محرم فرصتی ارزشمند برای آشنایی جوانان و نوجوانان با قیام امام حسین (ع) و نقش یاران باوفای ایشان در اشاعه فرهنگ دینی است چرا که با اجرای این برنامه ها نسل جوان با زندگی ‌نامه و حماسه شهدای کربلا آشنایی بیشتری پیدا می‌کنند و این فرهنگ در آنان نهادینه ‌شود.
کارشناس فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان، در خصوص پیشینه این آیین مذهبی گفت: ماموران رژیم طاغوت در سال 41 قصد ممانعت از برگزاری مراسم عاشورا را داشتند که این نقشه را یک عامل نفوذی به گوش مسئولان هیات‌های مذهبی رساند.
امیر کهریزی ادامه داد: در پی انتشار این خبر هیات‌ های مذهبی استان همدان هم‌ قسم شدند که روز عاشورا هیچ هیات ‌ای در شهر راه نیندازند و مردم متدین همدان در عاشورای آن سال با اتحاد، هیچ‌ گونه مراسمی برگزار نکردند اما از آنجا که برگزاری مراسم سوگواری را وظیفه خود می‌دانستند با هماهنگی، در روز سوم شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفایش با شکوه‌ ترین مراسم را برگزار و نیروهای امنیتی طاغوت را غافلگیر کردند.
وی بیان کرد: امروزه شمار زیادی از هیات های عزاداری استان همدان این مراسم را با شکوه خاصی برگزار می کنند.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان نیز گفت: آیین های عزاداری سومین روز شهادت امام حسین(ع) در همدان یک حرکت تکریمی نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و یادآور روز تشییع پیکر شهدای کربلا است.
حجت الاسلام داود عباسی در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: در روز سوم شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش، قبیله بنی اسد به همراه امام سجاد(ع) پیکر شهدای دشت کربلا را تشییع کردند و مردم همدان در این روز به یاد آن جریان و به تاسی از این حماسه، همه ساله در اجتماعی عظیم آیین های عزاداری را برگزار می کنند.
وی بیان کرد: این تجمع عاشورایی به همگان یادآوری می کند که اگر چه مردم همدان در آن زمان نبودند تا تشییع جنازه باشکوهی برای حضرت اباعبدالله(ع) و یاران باوفای ایشان برگزار کنند اما امروز با اعلام وفاداری خود کاروان های اسرای کربلا را تکریم و ادامه دهنده راه آن بزرگواران هستند.
وی با بیان اینکه 2 هزار و 200 هیات مذهبی در استان همدان و حدود 450 هیات مذهبی در شهر همدان فعال هستند گفت: شمار زیادی از این هیات های مذهبی در آیین عزاداری روز سوم شهادت شهدای کربلا شرکت می کنند.
حجت الاسلام عباسی بیان کرد: حماسه عاشورا مختص به یک هزار و 400 سال پیش نیست بلکه این حماسه ظلم ستیزی در آن سال آغاز شد و همچنان ادامه دارد.
وی گفت: تفکر عاشورایی محدودیت زمانی و مکانی ندارد و همگان با سیاه پوش کردن خیابان ها و اماکن عمومی و شرکت در مراسم عزاداری نشان می دهند که در این مسیر گام برمی دارند و این تفکر را دنبال می کنند.
به گزارش ایرنا عزاداران و سوگواران حسینی در شهر دارالمومنین همدان پس از برگزاری آیین های عزاداری سومین روز شهادت سید و سالار شهدا امام حسین (ع) همزمان با اذان ظهر به عزاداری خود پایان داده و نماز ظهر را به صورت جماعت اقامه کردند.
1181/2087
خبرنگار:الهام تدین**انتشاردهنده:زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.