به گزارش ایرنا یکی از مشکلات و معضلات حال حاضر شهرنشینی، وجود زباله و چگونگی دفع آن است که در صورت مدیریت نادرست پسماندهای زباله می تواند خسارات جبران ناپذیری را بر شهروندان تحمیل کند.
اگر چه شیوه های دفع زباله به صورت غیر بهداشتی یکی از معضلات اساسی شهرهای مختلف کشورمان است اما نگاهی به وضعیت دفن زباله های شهری در نهاوند می تواند گویای این مساله باشد که مدیریت پسماند نتوانسته حداقل هایی را در این زمینه فراهم سازد.
درشهرستان نهاوند واقع درجنوب استان همدان روزانه به طور متوسط 75 تن زباله شهری جمع آوری و برای دفن در مکانی واقع در حدود 2 کیلومتری شرق این شهر تخلیه می شود.
انباشت این زباله ها در این منطقه منظره ای زشت همراه با بوی تعفن و دود ناشی از سوختن مواد جمع آوری شده به چشم می خورد که حتی ماندن برای لحظاتی کوتاه را ناممکن می سازد.
مکانی بدون کمترین استاندارد دفن بهداشتی زباله و نداشتن حصار( که البته به تازگی اقداماتی برای فنس کشی در حال انجام است) برای جلوگیری از ورود افراد معتاد و زباله، محیط زیست را به شدت آلوده و خطرناک کرده است.
در این مکان که سالهاست از آن برای تخلیه و دفن زباله های شهر 85 هزار نفری نهاوند و برخی روستاهای نزدیک آن استفاده می شود و همین مساله باعث به وجود آمدن محیطی بسیار آلوده شده است.
مشکلات زیست محیطی این منطقه در سالهای گذشته در نشست ها مورد بررسی قرار گرفت اما در حد مصوبه معمول اداری باقی مانده که به تازگی با پیگیری های اداره محیط زیست، مقام قضایی نیز به این مساله ورود پیدا کرده و با تعیین مهلت، شهرداری را موظف به ساماندهی مکان دفن زباله کرده است.
رئیس اداره محیط زیست نهاوند در این باره به ایرنا گفت: محل دفن زباله های شهری از مناطق مسکونی شهری حداقل 2 هزار متر و از مناطق روستایی حداقل یک هزار و 500 متر باید فاصله داشته باشد در حالیکه فاصله این مکان از یک روستا 700 متر و از سکونتگاههای شهر نهاوند نیز کمتر از 2 هزار متر است.
عباس نجاری با بیان اینکه این مکان به همین علت از ابتدا فاقد مجوز زیست محیطی بوده است اضافه کرد: این مدیریت پسماند در این منطقه اصولی نیست چراکه در اصول مدیریت صحیح باید کف محل دفن ایزوله باشد تا شیرابه نتواند به داخل خاک نفوذ کند و همچنین برای دفن زباله در همان روز لازم است کار فشرده سازی و سلول بندی مواد انجام شود و روی آنها حداقل 40 تا 60 سانتی متر خاک ریخته شود تا حیوانات موذی نتواند به زباله دسترسی پیدا کند.
وی با بیان اینکه وجود شیرابه از دیگر مشکلات موجود در این منطقه است ادامه داد: شیرابه عصاره آلودگی محل دفن زباله است که نفوذ آن در زمین باعث آلودگی شدید آبهای سطحی می شود و یک لیتر از آن 400 متر مکعب آب تصفیه شده را تبدیل به فاضلاب می کند.
نجاری مکان فوق را برای دفن زباله فاقد حداقل ها دانسته و می گوید: این مکان علاوه بر مشکلات موجود ، به دلیل نداشتن نگهبان تردد های آن کنترل نشده و محلی برای رفت و آمد معتادان و حتی کودکان است که در هنگام جدا سازی زباله برای فروش، داخل زباله شده که تداوم این وضعیت می تواند علاوه بر انتقال میکروبها باعث بروز بیماریهای حاد و در نتیجه مرگ افراد شود.
رئیس اداره محیط زیست نهاوند همچنین به چگونگی دفع زباله های عفونی بیمارستانها اشاره کرد و گفت: سایت جدا سازی زباله ها توسط بیمارستانها تعبیه شده و زباله های عفونی بی خطر سازی شده اند اما این بدین معنی نیست که زباله های بیمارستانی باید با زباله های شهری دفع شوند.
نجاری افزود: با پیگیری های فرماندار نهاوند و مسئولان محیط زیست این شهرستان و همچنین برگزاری نشست های متعدد و کارگروهایی که در این رابطه برگزار شد و بازدید دادستان شهرستان و در نتیجه اخطاریه این حساسیت در سطح شهرستان ایجاد شد.
رئیس اداره محیط زیست نهاوند ادامه داد: ایجاد مکانی مرکزی برای دفن زباله های شهرهای جنوب استان مطرح شد که قرار است در فضایی مناسب و مطابق با استانداردها این مکان تعریف و اجرا شود.
نجاری در رابطه با نظارت بر چگونگی دفن زباله در دیگر مناطق شهرستان گفت: در راستای وظایف نظارتی محیط زیست تاکنون 12 دهیار در مناطق روستایی اخطار مدیریت پسماند گرفته اند که هشت مورد آن به دادگاه ارجاع شده و به سه دهیار دیگر نیز مهلت داده شده و یک دهیار نیز موفق شده از ما برای رفع مشکلات زیست محیطی تعهد محضری بگیرد.
وی جابجایی مکان فعلی دفن زباله و انتقال آن را به قسمتی دیگر از شهرستان را غیر منطقی دانسته و می گوید: ما با جابجایی مکان مخالف هستیم و سعی می کنیم تا حد امکان محل جدید احداث نشود زیرا این مکان آلوده شده و با رها کردن آن و انتقال به جایی دیگر در واقع یک کانون آلودگی جدید در شهرستان ایجاد کرده و محیط زیست با خطرات بیشتری روبرو می شود اما لازم است فکری اساسی برای مدیریت پسماند بشود و منطقی تر آن است همین مکان را با استانداردهای لازم مدیریت کنیم.
رئیس اداره محیط زیست نهاوند با بیان اینکه امروزه دفن زباله آخرین مرحله از مدیریت پسماند است که با فرهنگ سازی بتوان زباله کمتری تولید کرد ادامه داد: برای تولید زباله کمتر باید دنبال مواد چند بار مصرف بود که دارای کیفیت بهتری است و خیلی زود به زباله تبدیل نمی شود.
وی اقتصاد سبز یا بهره برداری اقتصادی از زباله ها را راهکار دنیای امروز برای بهره وری بیشتر از مواد دور ریختنی عنوان کرده و می گوید: امروزه کشورهای توسعه یافته روی اقتصاد سبز کار می کنند و از زباله ها کود کمپوست که از کود شیمیایی بهتر است تولید می کنند که برای داشتن محیط زیست سالمتر باید این نکات را مورد توجه قرار دهیم.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: برای انتقال مکان تخلیه زباله های شهری در نشست های مختلف پیشنهاداتی داده شد اما هر مکانی که معرفی شد به دلایلی با مشکلاتی همراه بود و سرانجام نتوانستیم فضایی مناسب را با توجه به ملاحظات زیست محیطی از سوی این اداره برای دفن زباله معرفی کنیم.
علی ده پهلوان افزود: قرار است مکان مرکزی در یکی از شهرهای جنوب استان در نظر گرفته شود اما این آمادگی وجود دارد که در صورت نیاز فضاهای مختلف برای دفن زباله شهر نهاوند در اختیار شهرداری قرار دهیم.
وی ادامه داد: در این مدت شهرداری نتوانسته به تعهدات خود عمل کند اما بخشی از کار مانند تمهید مقدمات فنس کشی ، ریختن خاک در قسمتی از محل و زدن استخر خاکی برای شیرابه شروع شده است اما برخی مشکلات عمده تر مانند وضعیت احتراق زباله و دفع شیرابه به قوت خود باقی مانده است.
سرپرست شهرداری نهاوند نیز گفت: بخشی از سه ایرادی که از سوی اداره محیط زیست برای این منطقه گرفته شده بود برطرف شده و ما برای انجام کارها پیمانکار گرفته ایم اما برای انجام تمامی آنها نیاز به فرصت بیشتری داریم.
علی محمد زمانیان در رابطه با مراحل انجام کار نیز گفت: بخشی از کار انجام شده و کارشناسان از منطقه بازدید کردند و مقدمات فنس کشی هم فراهم شد و پس از این برای جمع شیرابه زباله ها نیز اقدامات لازم انجام می شود.
وی گفت: برای استقرار نگهبان باید فنس کشی صورت گیرد و درب ورودی در آنجا تعبیه و سپس کیوسک نگهبانی نصب شود که سعی شده در حداقل ممکن این کارها انجام شود.
2087/7525 گزارش از: وحید سیفی** انتشاردهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.