فاضل عبادی روز سه شنبه در نشست برنامه ریزی برای برگزاری آیین همایش هزاره باباطاهر همدانی افزود: همایش هزاره باباطاهر با هدف بزرگداشت منزلت علمی و ادبی و بررسی جایگاه رباعی و دوبیتی در کشور و تجلیل از دو بیتی سرایان، نهم و دهم اسفندماه امسال برگزار می شود.
وی اضافه کرد: مسئولیت علمی این برنامه به دانشگاه بوعلی سینا همدان واگذار شده که پیشنهاد می شود ستادی در این زمینه با ریاست استاندار همدان تشکیل شود.
وی گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیر نامگذاری یک روز از سال به نام باباطاهر از سوی شورای انقلاب فرهنگی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان برگزاری نمایشگاه مفاخر، انتشار تمبر یادبود، تهیه فیلم مستند، تهیه و نصب تندیس باباطاهر در میدان باباطاهر را از برنامه های همایش هزاره باباطاهر برشمرد.
عبادی تاکید کرد: در حوزه تکریم مفاخر، معرفی آنها به نسل جوان و تقویت هویت فرهنگی و ملی ، برنامه های خوبی در دولت یازدهم در استان همدان برگزار شده است.
وی بیان کرد: یکی از ابتکارات فرهنگی همدان در حوزه مفاخر، نامگذاری سال ها به نام مفاخر و بزرگان این استان است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان یادآوری کرد: سال 94 به نام میر سید علی همدانی، سال 95 سید جمالدین اسدآبادی و سال 96 به نام باباطاهر نامگذاری شده که این اقدام یک کار بی نظیر است.
عبادی با ذکر اینکه نامگذاری فرهنگی در دیگر استانهای کشور نداریم اظهار کرد: یکی از ویژگی های استان همدان فراوانی مفاخر است و تاکنون جشنواره ها و همایش های بزرگی در قالب اردیبهشت مفاخر برای این افراد برگزار شده است.
وی گفت: در برنامه اردیبهشت مفاخر از نخبگان و افرادی نظیر پرویز اذکایی، جواد محقق و آیت الله احمد احمدی در حوزه شعر و ادب و حکمت تجلیل و تکریم به عمل آمد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان نامگذاری فرهنگی را کار ارزشمندی دانست افزود: برنامه های جامعی برای تقویت هویت فرهنگی و شناساندن شخصیت ها در این استان در حال برگزاری است.
وی گفت: در سالی که به نام باباطاهر نامگذاری شده تاکنون برنامه های زیادی انجام شده که برای نمونه می توان برگزاری برنامه روز همدان در اردیبهشت ماه با حضور اهالی فرهنگ و هنر و برنامه شعر خوانی در خرداد ماه را مثال زد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان بیان کرد: علاوه بر این هشتم مردادماه امسال برنامه دو بیتی و رباعی و 27 شهریور امسال به مناسبت شعر و ادب برنامه هایی با همکاری تشکل های فرهنگی برگزار می شود.
باباطاهر یا باباطاهر عریان، عارف و شاعر ایرانی تبار و دوبیتی سرای اواخر سده چهارم و اواسط سده پنجم هجری است.
آرامگاه باباطاهر در شمال شهر همدان و در میدانی به نام وی قرار دارد.
سال های 79 و 84 همایش هایی برای بزرگداشت باباطاهر برگزار شده است.
7526/2087
خبرنگار: علیرضا جهانگیری**انتشاردهنده: زهرا پیرنیا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.