14 تیرماه مصادف با روز قلم است. به همین مناسبت و با تلاش جمعی از فعالان مدنی و تشکل‌های غیر دولتی مراسم رونمایی از رمان «هنوزهیچ‌کس نیستم» نوشته مریم رازانی در شهر کتاب همدان برگزار شد.

به گزارش ایلنا در ابتدای این برنامه سردبیر هفته‌نامه عبارت حسین زندی  ویکی  از برگزارکنندگان این مراسم گفت:  مصادف شدن روز رونمایی از کتاب هنوز هیچکس نیستم  با روز قلم را به فال نیک می­گ‌یریم من فکر می­‌کنم همسر مریم رازانی زنده یاد محمد علی مهیمنی که سال گذشته از میان ما رفت نیز در خلق این اثر نقش مهمی داشتند که  جا دارد  در این مراسم از او یاد کنیم.

 در ادامه برنامه، یکی از مهمانان با ساز قانون قطعاتی را نواخت سپس دکتر پیمانه روشن‌زاده درباره سابقه ۴۰ ساله دوستی خود با خانواده رازانی صحبت کرد و گفت پدر مریم رازانی شاعر و طنزسرا و نی‌نواز بود. اعضای این خانواده همگی اهل قلم و هنر هستند.

 مسعود احمدی (ساعد) پیشکسوت تئا‌تر همدان، نویسنده و شاعر هم با حضور در جایگاه  سخنرانان بخش‌هایی از کتاب را برای حاضران خواند.

 وی  گفت: روی جلد کتاب نوشته شده با نگاهی به رمان مسخ اثر کافکا. چقدر اسم کافکا برای ما آشناست در حالی‌که کافکا متعلق به سال ۱۹۲۰ بوده است و صد سال از زمان کافکا می‌گذرد. طی این سال‌ها افراد زیادی در گوشه‌گوشه دنیا آثار این نویسنده را خوانده‌اند و تحت تأثیر او قرار گرفته و دنیاهای جدیدی از آثار او را خلق کرده‌اند.

احمدی ادامه داد :مریم رازانی نیز کنار به کنار کافکا دنیای دیگری از زندگی معاصر ما آفریده است و این نشان می‌دهد که جهان هنر، جهان ماست و دنیا به ادبیات و هنر متصل است. جای جای این رمان، شخصیت‌ها تنه به تنه اساطیر ادبیات می‌زنند.

عباس یادگاری از اعضای خانه ادبیات استان همدان هم  گفت: نویسنده کتاب  به همه هنر‌ها از جمله نمایش، نویسندگی و شعرمسلط است . ما باید شبیه به دکتر میرهادی و مریم رازانی بسیار بیشتر داشته باشیم. این فاصله ۵۰ ساله نشان دهنده خلایی است که ما باید ریشه‌اش را پیدا کنیم. به طور کل روند رشد زنان ما در عرصه فرهنگ، هنر و ادبیات کند بوده است.

سمانه اسکندری

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.