احمد ترابی روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: مهمانسرای فردوسی شهرستان ملایر، عمارت شجاع الملک روستای پرلوک شهرستان بهار، اصطبل پرورش اسب مهری خانم قرگوزلو روستای ورکانه ، خانه قهاری در محله جولان همدان و مسجد قاشق تراشان همدان پنج اثر تاریخی این استان است که به تازگی در فهرست آثار ملی ثبت شدند.
وی توضیح داد: مهمانسرای فردوسی شهرستان ملایر از آثار دوره قاجار است که با شماره ثبت 31664 در تاریخ 24 بهمن 95 ثبت ملی شد و عمارت شجاع الملک روستای پرلوک شهرستان بهار نیز متعلق به اواخر دوره قاجار است که با شماره ثبت 31660 در تاریخ 23 بهمن 95 در فهرست آثار ملی قرار گرفت.
وی اضافه کرد: اصطبل پرورش اسب مهری خانم قرگوزلو روستای ورکانه با شماره ثبت 31661 در تاریخ 23 بهمن 95 ثبت ملی شد که این مرکز در دوران پهلوی اول، محل پرورش اسب های اصیل عرب ایرانی بوده است.
معاون اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان، خانه قهاری را از دیگر آثار تاریخی همدان برشمرد که با شماره ثبت 31663 در تاریخ 24 بهمن 95 ثبت ملی شده است و گفت: این اثر از خانه های قدیمی محله جولان همدان است که قدمت آن به اواخر دوران قاجار باز می گردد.
ترابی همچنین با اشاره به ثبت ملی مسجد قاشق تراشان همدان گفت: این مسجد در بلوار آیت الله کاشانی شهر همدان در محله قاشق تراشان قرار دارد که از مساجد کوچک، قدیمی و زیبای شهر متعلق به اواخر دوره قاجار است و با شماره ثبت 31662 در تاریخ 23 بهمن 95 ثبت ملی شد.
وی یادآور شد: پیش از این 998 مورد از آثار تاریخی استان همدان ثبت ملی شده بود و هم اکنون با احتساب این پنج اثر، یک هزار و 2 اثر تاریخی و باستانی استان همدان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
ترابی با بیان اینکه هم اکنون درخواست ثبت ملی 39 اثر تاریخی استان همدان ارسال شده و منتظر موافقت آن هستیم اظهار کرد: مجموعه دستکند زیر زمینی ارزانفود و تپه هگمتانه نیز 2 اثر شاخصی هستند که قابلیت ثبت جهانی دارند و در حال بررسی برای ثبت جهانی هستند.
معاون میراث فرهنگی اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان بیان کرد: برای ثبت ملی یک اثر تاریخی اقدامات متعددی همچون مطالعه بنا، بررسی فرهنگ منطقه و نحوه استفاده مردم از این بنا،تهیه عکس از نقش برجسته ها و تزئینات داخلی بنا، سنجش ابعاد و اندازه بنا و تهیه گزارش توصیفی از آن انجام می شود و پس از تایید این گزارش در شورای ثبت استان به اداره کل ثبت آثار سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال و پس از تایید آن شورا در فهرست آثار ملی ثبت می شود.
ترابی تاکید کرد: با ثبت ملی یک اثر تاریخی، از تخریب آن جلوگیری می شود، اعتبار مرمتی به آن تعلق می گیرد و باعث می شود این اثر به سبک باستانی خود برای آیندگان ماندگار شود.
استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین دارای بیش از یک هزار و 800 اثر تاریخی و توریستی شناسایی شده است.
این استان به واسطه وجود شمار زیادی از آثار تاریخی، تفریحی و توریستی به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین معرفی شده است.
آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه و گنبد علویان، حمام حاج آقا تراب نهاوند، خانه لطفعلیان ملایر، خانه مسعودی، آرامگاه میررضی الدین آرتیمانی و بقعه حیقوق نبی (ع) از مهمترین آثار تاریخی و باستانی این استان است که همه ساله مورد بازدید گردشگران نوروزی قرار می گیرد.
سنگ نوشته های گنج نامه، کلیساهای آنجلی و گریگوری، حمام قلعه، کاروانسرای صفوی، آب انبارها، خانه های قدیمی و باغ نظری در همدان از دیگر آثار تاریخی مورد توجه گردشگران نوروزی استان همدان است.
1181/6993
خبرنگار:الهام تدین**انتشار:اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.