در این مطلب عنوان شده است: هر ساله با نزدیک شدن روزهای پایانی سال و به ویژه چهارشنبه پایان سال، شاهد اتفاقات و حوادث ناگواری در خصوص استفاده از مواد آتش‌زا و کمک به آتش‌نشانان و امدادرسانان هستیم که به دنبال راه‌اندازی پویش دانش‌آموزی در تحریم استفاده از مواد آتش‌زا در این روز همه می‌توانیم با پیوستن به این پویش امنیت و آرامش را در روزهای پایانی سال برای خود و شهروندان به ارمغان آوریم.
30 دی ماه سال جاری، حادثه‌ای تلخ و ناگوار دل مردم ایران را به درد آورد، در یک پنجشنبه سرد زمستانی ناگهان آتش به جان قدیمی‌ترین ساختمان بلندمرتبه پایتخت افتاد و این غول آهنی به یک‌باره بر سر آتش‌نشانان که برای نجات جان هم‌نوعان خود به ساختمان رفته بودند، فرو ریخت.
16 فرشته نجات در سمت آتش‌نشان، تنها به خاطر نجات جان شهروندان و هموطنان خود و عمل به وظیفه انسانی حاضر شدند از جان خود بگذرند و به آتش بزنند که متأسفانه ساختمان چندین طبقه پلاسکو بر سر آنها فرو ریخت و این فرشتگان نجات به مقام شهادت نائل شدند.
آتش‌نشان‌هایی که هر یک آرزوهایی برای خود داشتند و خانواده‌شان منتظر بازگشت آنها بودند تمام دغدغه‌هایشان را رها کردند و برای کمک به هم‌نوعان خود دل به آتش زدند؛ مردان آتش تا آخرین دقایق برای نجات جان شهروندان از ساختمان پلاسکو خارج نشدند تا بار دیگر صحنه‌ای از ایثار و فداکاری را رقم بزنند.
به دنبال این حادثه و همدردی با جامعه آتش‌نشان، دانش‌آموزان همدان با امضای پیمان‌نامه‌ای اعلام کردند که به منظور ادای احترام به شهدای آتش‌نشان و همراهی با آتش‌نشانان، شب چهارشنبه پایانی امسال از هیچ ماده آتش‌زا و منفجره‌ای استفاده نخواهند کرد.
در این مطلب آمده است: «ما دانش‌آموزان همدانی پیمان می‌بندیم که در شب چهارشنبه آخر سال از مواد آتش‌زا و خطرناک استفاده نکنیم و با این کار آرامش را به مردم و آتش‌نشانان عزیز شهرمان هدیه کنیم.»
مراسم چهارشنبه پایان سال یکی از آیین‌های کهن نوروزی ایران است که در آن، افراد دور هم جمع می‌شدند و آتش روشن می‌کردند و پایان زمستان و سرما و ورود به گرما را جشن می‌گرفتند که متأسفانه این آیین کهن نوروزی، با استفاده از روش‌های غلط و نادرست همراه شده است و مردم برای آتش‌افروزی از مواد منفجره و آتش‌زا استفاده می‌کنند که بسیار خطرناک است و با جان انسان‌ها بازی می‌کند.
هر ساله با فرا رسیدن ایام پایانی سال و به ویژه چهارشنبه پایان سال، خبرهای مختلفی ناشی از آسیب دیدن کودکان و یا حتی بزرگسالان بر اثر استفاده از مواد آتش‌زا به گوش می‌رسد که شیرینی فرا رسیدن سال نو را به کام خانواده‌ها تلخ می‌کند.
عده‌ای سودجو در این میان اقدام به ساخت مواد آتش‌زا و منفجره می‌کنند که استفاده از آنها بسیار خطرناک است، این افراد برای به دست آوردن سود بیشتر با جان انسان‌ها بازی می‌کنند و علیرغم اقدامات نیروی انتظامی مبنی بر جمع‌‌آوری مواد آتش‌زا و برخورد با فروشندگان آن، باز هم کسانی هستند که این مواد را وارد بازار می‌کنند و دراین بین هم کودکان، نوجوانان و جوانان بسیاری هستند که برای ایجاد لحظات شاد مواد آتش‌زا و منفجره را خریداری می‌کنند، غافل از اینکه ممکن است جان خود و دیگران را به خطر بیاندازند.
یکی از اقشاری که در شب‌های پایانی سال و به ویژه چهارشنبه آخر سال، در حال آماده‌باش کامل هستند، آتش‌نشانان هستند که همواره با از خودگذشتگی، جان خود را برای نجات جان انسان‌ها به خطر می‌اندازند.
اما به دنبال راه‌اندازی پویش دانش‌آموزان در تحریم چهارشنبه پایان سال و استفاده نکردن از مواد آتش‌زا و خطرناک، پویش‌های متعددی از سوی اقشار مختلف جامعه مانند دانشجویان، هنرمندان و... به راه افتاد تا با این کار آرامش را به مردم و آتش‌نشانان هدیه دهند.
در همین زمینه گفتگویی را با مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری همدان داشتیم.
محمدرضا بیاناتی در گفتگو با خبرنگار هگمتانه با بیان اینکه بعد از فاجعه پلاسکو، پویش تحریم چهارشنبه آخر سال در کشور شکل گرفت، اظهار کرد: کلید آن را در همدان، تشکل‌های دانش‌آموزی زدند و تعداد بسیاری از مدرسه‌های همدان با نوشتن یک پیمان‌نامه متعهد شدند که در چهارشنبه پایانی سال از مواد آتش‌زا استفاده نکنند.
وی در این خصوص ادامه داد: حتی اگر 50 درصد این افراد به پیمان خود عمل کنند، اثرگذاری خود را دارد و موجب می‌شود که ایمنی در شهر در روزهای پایانی سال افزایش یابد.
* این پویش یک عملکرد اجتماعی، فرهنگی است
وی با بیان این مطلب که این پویش یک عملکرد اجتماعی، فرهنگی خوب محسوب می‌شود، افزود: این موضوع می‌تواند عامل پیشگیرانه در حوادث چهارشنبه آخر سال باشد.
بیاناتی با تأکید بر اینکه کاری را که مردم در آن مشارکت دارند، اثرگذاری بالایی دارد، ابراز کرد: هر چقدر بتوانیم مردم و دانش‌آموزان را به این پویش دعوت کنیم، اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه همراهی والدین و خانواده‌ها در این پویش باعث یادآوری موضوع به فرزندان می‌شود و نظارت والدین افزایش می‌یابد، گفت: این پویش اثر اجتماعی، فرهنگی بسیاری دارد.
* راه‌اندازی پویش‌های تحریم چهارشنبه پایان سال گامی در راستای پیشگیری
بیاناتی با بیان اینکه سازمان آتش‌نشانی همدان نیز بعد از حادثه ساختمان پلاسکو در خصوص این موضوع اطلاع‌رسانی کرد، اظهار کرد: امیدواریم با اقدامات انجام شده امسال حداقل خسارت جانی و مالی را داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف اصلی این سازمان نجات جان انسان‌ها است، بیان کرد: یکی از راه‌های اصلی آن پیشگیری است که راه‌اندازی این پویش می‌تواند گامی در راستای پیشگیری از حوادث چهارشنبه پایان سال باشد.
وی از دغدغه‌های آتش‌نشانان گفت و با بیان اینکه آتش‌نشانان در هر حادثه برای نجات جان و اموال مردم به دل حادثه می‌زنند، گفت: 47 نوع وظیفه برای آتش‌نشانان تعریف شده است و از سویی حفظ جان آتش‌نشانان هنگام کمک به مردم اهمیت دارد.
* نصب بنر اطلاع‌رسانی در شهر
بیاناتی از مردم خواست تا به توصیه‌های ایمنی توجه کنند و اضافه کرد: این توصیه‌ها برای حفظ جان مردم است و اگر به آنها توجه شود حادثه‌ها و آسیب‌ها کاهش می‌یابد.
بیاناتی با اشاره به اینکه از دست دادن 16 آتش‌نشان در فاجعه ساختمان پلاسکو، فقدان بزرگی برای جامعه آتش‌نشانان بود، عنوان کرد: تربیت و آموزش آتش‌نشان خبره و حرفه‌ای زمان‌بر است و مدت‌ها طول می‌کشد تا نیروهای جدید جایگزین شود.
وی با بیان اینکه بنرهای اطلاع‌رسانی و توصیه‌های ایمنی یک هفته قبل از چهارشنبه پایان سال در شهر نصب می‌شود، گفت: در همین راستا بروشورهایی نیز در مدارس همدان توزیع خواهد شد.
این مسؤول با اشاره به اینکه از طریق صداوسیما نیز در این خصوص اطلاع‌رسانی می‌شود، از شهروندان همدان خواست تا از مواد آتش‌زا استفاده نکنند و افزود: این مواد قابل پیش‌بینی نیست و مشخص نیست چه موادی در آن استفاده شده است و حتی ممکن است از انفجارات تسلیحات نظامی هم قوی‌تر باشد.
بیاناتی گفت: امیدوارم که در این روزها اتفاق ناگواری برای شهروندان نیفتد اما با این وجود کارکنان آتش‌نشانی همدان به طور شبانه‌روزی در آماده‌باش کامل هستند و اگر اتفاقی افتاد مردم می‌توانند با حفظ خونسردی با 125 تماس بگیرند.
وی بیان کرد: از شهروندان نیز می‌خواهیم در هنگام تردد خودروهای آتش‌نشانی مسیر را باز کنند؛ چراکه در اینجا ثانیه‌ها سرنوشت‌ساز است.
* والدین همدانی به پویش تحریم چهارشنبه پایان سال بپیوندند
والدین و مربیان مدارس در کنار صداوسیما و رسانه‌ها در آگاه‌سازی افراد و استفاده نکردن از مواد آتش‌زا و خطرات ناشی از آن نقش بسزایی دارند.
یکی از والدین همدانی هم در گفتگو با خبرنگار هگمتانه با بیان این مطلب که نقش اصلی را در آگاه‌سازی فرزندان، والدین بر عهده دارند، گفت: البته مدرسه و مربیان هم می‌توانند در مدارس با خطراتی که مواد آتش‌زا دارند کودکان را آشنا کنند.
زینب رنجبرکرمی با اشاره به اینکه پخش برنامه‌های تلویزیونی در این زمینه بسیار تأثیرگذار است، بیان کرد: پخش برنامه‌ها و تبلیغ در مورد خطر استفاده از مواد آتش‌زا از سوی صداوسیما نکته‌ای است که باید به آن توجه شود.
وی با بیان این مطلب که ما مادران همدانی هم می‌توانیم به این پویش مردمی ملحق شویم، افزود: در واقع هر یک از ما والدین می‌توانیم با پیوستن به این پویش از ایجاد حوادث ناگوار در روزهای پایانی سال جلوگیری کنیم.
تجربه ثابت کرده است که هرگاه پای مردم در موضوعی مطرح شده آن موضوع بسیار موفق بوده است و همواره انجام فعالیت‌های مردمی و خودجوش در جامعه تأثیر فراوان و موفقی داشته است، از همین‌رو اقشار جامعه از بازاریان گرفته تا کودک خردسال می‌توانند با پیوستن به پویش مردمی تحریم چهارشنبه پایان سال و آتش‌افروزی آرامش را به خود و سایر شهروندان و قشر فداکار آتش‌نشان هدیه کند.
هر ساله و با نزدیک شدن به هفته پایانی سال، میزان مأموریت‌های آتش‌نشانان افزایش می‌یابد و دلیل آن را می‌توان نزدیک شدن به مراسم چهارشنبه آخر سال دانست، حال آن که می‌توان به یاد شهدای آتش‌نشان ساختمان پلاسکو و به پاس قدردانی از فداکاری‌های آنان به پویش تحریم چهارشنبه آخر سال پیوست تا چهارشنبه پایان سال کم‌خطری داشته باشیم.
روزنامه هگمتانه به مدیرمسئولی محمدرضا معتمدزاده توسط شهرداری همدان چاپ و منتشر می شود.
7523/6993
تنظیم: مرضیه بختیاری*انتشار: اکبر بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.